ka1ser Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Ja er det lov å drikke alkohol, og nyte rusmidler etc, når du er under 18? Er det bare det at man ikke skal gi alkohol, kjøpe, og skjenke til noen un der 18? Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Det er ikke forbudt å nyte alkohol under 18, men det vil nok mest sannsynlig bli brutt en eller annen lov i prosessen med å skaffe alkohol. EDIT: Rotet litt istad Endret 13. juli 2005 av Langbein Lenke til kommentar
Sjokolade1 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 jeg skjønte ikke helt forskjellen mellom de to spørsmåla dine jeg.. men nei, er ikke lov å drikke hvis man er under 18. Grunnen er at kroppen fortsatt er under utvikling før man er 18, og alkohol kan ødelegge denne utviklingen elns.. Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 jeg skjønte ikke helt forskjellen mellom de to spørsmåla dine jeg.. men nei, er ikke lov å drikke hvis man er under 18. Grunnen er at kroppen fortsatt er under utvikling før man er 18, og alkohol kan ødelegge denne utviklingen elns.. Err, jo. Det er ingen lov som sier at du som mindreårig ikke har lov til å drikke alkohol. Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Ja jeg diskuterte dette med noen kompiser, og de mente at det ikke var ulovlig å drikke alkohol. Noen som klarer å finne noe på lovdata.no? Lenke til kommentar
Sjokolade1 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 ansvarlige foreldre sier iallfall at det ikke er lov.. har ikke hørt at det er lov, men okey.. er det noen av dere som vil drikke det for det? det er bare tull.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Å gi/selge alkohol til mindreårige er ulovlig. Men at en 17 åring selv nyter alkohol er fosåvidt lovlig, såvidt meg bekjent. Men gir 17 åringen en pils til sin 17 år gamle kompis, så bryter man muligens loven. Lenke til kommentar
Deadringer Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 vi har hatt en diskusjon om dette før, hvor vi kom fram til at det er lov, men det er ikke lov. altså det er ingen lov mot dette, men normene i samfundet sier alikevel at det ikke er lov. Lenke til kommentar
SimDaDim Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Personlig så syntes jeg da ingen under 18 skulle hat lov til å drikke. Selv drikker jeg ikke av den ene grunnen at jeg ser hvordan mine kammerater blir i fylla. Det som også er litt av problemet er vel det at når man er under 18 så er foreldrene ansvarlig for hva du gjør. Alstå, driter du deg ut i fylla, så er det dine foreldre som sitter med ansvaret. Derfor er det lurt å vente til man har fyllt slik at man selv kan ta ansvaret for hva man gjør Det mener nå jeg..... Lenke til kommentar
ka1ser Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Ja så det er altså lov og nyte alkohol, la oss si at du har tatt fra barskapet til fardin. Da kan du altså drikke deg full, uten at det kan få strafferettslige følger? Lenke til kommentar
Even. Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Tror det er 16 år for å bære og nyte alkohol, men uansett, med mindre man brygger sitt eget, vil man bryte noen regler når man skaffer det. Lenke til kommentar
PT Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Tror det er 16 år for å bære og nyte alkohol, men uansett, med mindre man brygger sitt eget, vil man bryte noen regler når man skaffer det. Jeg som mindreårig bryter vel ikke loven om jeg tar imot alkohol fra en myndig person? Det er vel den myndige som bryter loven. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Ja så det er altså lov og nyte alkohol, la oss si at du har tatt fra barskapet til fardin. Da kan du altså drikke deg full, uten at det kan få strafferettslige følger? Tror du politiet kan komme og bure deg inne eller? Edit: feil sitat Endret 14. juli 2005 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Sjenking av mindreårige Linken jeg postet innholder faktisk fasiten til hele denne debatt. Les i vei. Lenke til kommentar
DecAL Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Personlig så syntes jeg da ingen under 18 skulle hat lov til å drikke. Selv drikker jeg ikke av den ene grunnen at jeg ser hvordan mine kammerater blir i fylla. men du aaaner ikke hvor gøy de har det! Ingenting er som ein skikkelig fest! Lenke til kommentar
DE1 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Det er vel ikke lov å drikke/bruke rusmidler hvis du ikke er myndig , er det vel? - Og det er en hel grei regel for meg! Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Det er vel ikke lov å drikke/bruke rusmidler hvis du ikke er myndig , er det vel? - Og det er en hel grei regel for meg! Les hva folk skriver før du poster, vær så snill. Endret 14. juli 2005 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
ukjente Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Det er det samme med røyk. Du har lov å røyke fra du er 16, men du har ikke lov til å kjøpe, finne, stjele, ta eller rett og slett tilegne deg røyk før du er 18 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg