RS2000 Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Tror du den fortsatt er mulig å lese? Hvis man har en stasjon for slike, men de er ikke enkle å få tak i. Men mens diskusjonen ennå er varm, skal jeg innstallere en 5¼-tomms stasjon i maskinen. Seriøst. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Hvorfor kaster folk floppystasjoner Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Ah..floppy. Det var tider det! Vel, jeg har en i maskina enda, men jeg bruker den aldri (har beholdt den av gammel vane, i tilfelle bios-krøll eller no sånt). Floppy'n er nok ikke død enda, men den tiden vil komme. I mellomtiden mimrer jeg tilbake tilbake til midten av 90-tallet; Mitt første copy-party (den gang det fortsatt var "lov" å kalle det det). Husker spesiellt en amiga-demo som alle ville ha. Løsningen? Vel..løpe rundt å rappe de eksterne diskdrivene til alle som hadde Amiga 500, stacke dem oppå hverandre...and copy away! Trur vi på det meste var oppe i 20 floppy-driver stacka oppå hverandre. 1 koperte vi fra, og 19 kopierte vi til i sync. Hm.. jeg lurer på om jeg noensinne vil kopiere til 19 usb-penner samtidig? Endret 16. juli 2005 av hakrist Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Hvorfor kaster folk floppystasjoner Ikke jeg! Jeg tenker på miljøet og satser på gjenbruk. Dvs. jeg har ved flere anledninger gitt bort til sammen 15-20 diskettstasjoner som ellers ville blitt kastet. Jeg synes det er så verdiløs teknologi at jeg ikke har hjerte til å ta en krone for slike. Motivet å spare miljøet for produksjon av 15-20 nye diskettstasjoner og spare "kjøperene" for en god del penger synes jeg er mer enn verd den lille innsatsen det er å legge de ut på bruktmarkedet som "gis bort". Lenke til kommentar
RS2000 Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Her i huset kaster jeg dem ikke. Kjekt å ha, siden jeg driver en del med eldre maskiner som ikke booter fra CD. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 (endret) Husker spesiellt en amiga-demo som alle ville ha. Løsningen? Vel..løpe rundt å rappe de eksterne diskdrivene til alle som hadde Amiga 500, stacke dem oppå hverandre...and copy away! Trur vi på det meste var oppe i 20 floppy-driver stacka oppå hverandre. 1 koperte vi fra, og 19 kopierte vi til i sync. Litt off-topic bare: Klarte ikke Amiga maks tre eksterne stasjoner samtidig? Og klarte CPU'en på 7 megahertz å sende til 19 stasjoner samtidig? Sikkert en måte å gå rundt alt dette på, og Amiga 500 fortsetter å imponere meg :!: (står for øvrig en fungerende Amiga 500 med kickstart 2.0 bak meg, ferdig koblet opp med skjerm, to ekstra diskettstasjoner, mus og joystick. Dæven som de diskettstasjonene bråker). Endret 16. juli 2005 av Afseth Lenke til kommentar
wil Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 driver å lurer på om jeg skal begynne å bruke Flash card istede for disketter fra nå av. jeg har/skal sette i en kortleser om ikke lenge. nærmere bestem i begynnelsen av august da blir diskettstasjonen kasta ut /lagt i skuffen sin heldigvis passer kortleseren akkurat i diskettstasjonen rommet om man tar av ramma rundt kortleseren men JA, det kan være praktisk med diskettasjoner for de som holder på med maskiner som hverken har USB eller Kortleser. USB er jo noe de fleste maskiner bør ha i dag? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 men JA, det kan være praktisk med diskettasjoner for de som holder på med maskiner som hverken har USB eller Kortleser. USB er jo noe de fleste maskiner bør ha i dag? Legg til CD-brenner/CD-rom. Hvis du har en PC uten mulighet til å lese CD, uten USB og uten kortleser ... da kan du vel egentlig kjøpe ny PC. Lenke til kommentar
hakrist Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 (endret) Litt off-topic bare: Klarte ikke Amiga maks tre eksterne stasjoner samtidig? Og klarte CPU'en på 7 megahertz å sende til 19 stasjoner samtidig? Sikkert en måte å gå rundt alt dette på, og Amiga 500 fortsetter å imponere meg :!: Vel, i teorien ja. Men diskettstasjonen på amiga'n var dumme dyr. I praksis så er alle diskettstasjonene parallellkoplet. Ved hjelp av et spesiellt program kunne vi sende en start-kommando (som ble sendt til alle samtidig pga parallellkoplingen), uten noe adresse-allokering til de forskjellige diskdrivene. Deretter er det bare å sende rå-data ut på porten. De 19 diskdrivene vil ikke dukke opp i os'et, men det var da heller ikke poenget. Edit: Litt klønete forklart ser jeg, men jeg er sikker på at dere forstår Endret 17. juli 2005 av hakrist Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Det blir død over floppy når BIOS produsenter slutter og inkludere det! Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Tja, kjøpte nye pc x2 med floppy til ca 130kr, bruker dem kun når eg tar en bios oppdatering. Det er ekelt og safe, liker ikke å gjøre det i windows. Går ikke konk om eg kjøper en floppy, gammel og god teknologi. Men tror ikke det er så lenge til vi har den museums gjenstanden. Blir vel minnepinen som overtar. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Apropos minnepinner og overtagelse, gamle hovedkort kan vel fortsatt ikke boote fra USB-device.. Men kanskje det er mulig å lage en billig minnepinne med floppy-konnektor på som kan brukes til flashing av selv gamle hovedkort? Kan gamle bioser enkelt støtte større emulerte "floppyer" (=minnepinner) enn 2,88 MB? Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 ARGH!!!! Installasjonen av Windows XP x64 i går tok meg to timer lengre tid pga den forbannede floppy-oppfinnelsen! (sata-drivere) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå