Simen1 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg har et eksemplar av den største sorten der.. 8" og 80kB eller noe i den duren. Et skikkelig klenodie Lenke til kommentar
wizzcat Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Årevis siden jeg skrota floppyen, eller dvs den brøt sammen. Var til slutt nesten umulig å få den til å gjøre noe som helst så jeg koblet den fra, og har ikke sett tilbake siden. Biosflashing og bootdisker kan idag ordnes med cder og minnepinner så det er absolutt få grunner til å ha en floppy lenger. Det eneste en muligens kan trenge floppyen til er wininstallasjonen med sine antikvariske rutiner, men det har jeg løst med slipstreaming og driverintegrasjon. Så ja, med neste generasjon windows kan vi forhåpentligvis endelig si farvel til floppy for evig og alltid. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg har et eksemplar av den største sorten der.. 8" og 80kB eller noe i den duren. Et skikkelig klenodie Tror du den fortsatt er mulig å lese? Lenke til kommentar
olear Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 For min del så døde floppy'en med Amiga, etter det så har jeg holdt meg så langt unna floppy'er som mulig. RIP floppy, lenge leve USB. Lenke til kommentar
Chief_R-W Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Synd jeg må ha Floppyen pga en S-ATA driver. Og forsøket med en integrert sata driver med windows cden har jeg gitt opp det har jeg ikke fått til. Synd ellers hadde jeg gravd ned floppyen. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 CD eller DVD blir for sensitivt, og mindre annvendeligt når man reiser mellom maskiner. Ikke alle kan brenne en cd, og plata kan godt bli ødelagt på mystisk vis ved å puste på den. Tror faktisk du forveksler floppy og CD/DVD her. Floppy er faktisk mye mer sensitivt for ekstern påvirkning, og man opplevde jo hele tiden før at en floppy man tok med hjemmefra til skolen, ikke virket når man prøvde å lese den av. Makan til dr*ttsystem det floppygreiene. Har hatt mye hodebry og hår revet ut med røttene på grunn av de. En CD/DVD blir ikke ødelagt om du bruker plater av en viss kvalitet, og ikke det billigste du finner. Jeg testet faktisk hvor mye en vanlig CD-R plate tålte en gang, og jeg måtte lage mange og dype kutt i platen før maskinen nektet å lese den. Men USB penn er genialt når det gjelder å overføre enkeltfiler til og fra maskiner. Raskere og lettere, men til lagring eller overføring av mange filer, vil jeg påstå at CD/DVD er mest kostnadseffektivt. En annen ting er at flash-minne i sånne USB penner også har en større feilrate enn CD/DVD plater som man behandler på en normal måte. Min floppy-drive ligger i en skuff her et sted... så den for en stund siden. Har ikke brukt den på flere år, og har altså ikke følt noe behov for å koble den til maskinen. Om jeg på død og liv må ha en floppy-drive, kan jeg bruke den eksterne til laptopen, og overføre via nettverket... ikke hatt behov for det siden jeg erklærte min floppy-tid for over. Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Enig i at floppyens dager er talte - men hvorfor utelate den? Ikke tar den spesielt med plass, bråker gjør den heller ikke. Ved å disable floppy-boot i BIOS slipper du at den søker etter diskett ved oppstart også. Jeg liker at floppy'n er i maskinen, ikke fordi jeg trenger den, men av den enkle grunn av at hvis jeg fjerner den - så VIL jeg komme til å trenge den. Dette fant vel hw.no også ut når de bygget en "værsting" maskin i en av sine tester for et par måneder siden. Artikkelforfatteren gjorde et poeng ut at "i alle nyere maskiner trenger man ikke floppy", men når maskinvaren knelte og med timevis med feilsøking så ble det klart at uten floppy kom man ikke langt. Bootdisk ble da en nødvendighet. Poenget er vel at de 50-60 kronene en floppy-stasjon koster kan være greit å spandere på seg. Den er som et reservedekk, litt i veien og brukes aldri - men fin å finne når du trenger den! Lenke til kommentar
Re-Offender Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Floppy = UDM (ustabilt dritt medie) Glad tiden med ARJ kommandoer med masse switsjer er over, mareritt å pakke ut store filer for så helt på slutten av prosessen bli avbrutt med en korrupt disk Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 <..> Tror faktisk du forveksler floppy og CD/DVD her. Floppy er faktisk mye mer sensitivt for ekstern påvirkning, og man opplevde jo hele tiden før at en floppy man tok med hjemmefra til skolen, ikke virket når man prøvde å lese den av. Makan til dr*ttsystem det floppygreiene. Jeg husker jeg brukte "Raid 0" for å være sikker på å få med meg oppgaver og sånt til skolen. (90-tallet). Dvs. jeg lagret alltid oppgavene på to disketter for å være ganske sikker på at minst en av de fungerte. Poenget er vel at de 50-60 kronene en floppy-stasjon koster kan være greit å spandere på seg. Den er som et reservedekk, litt i veien og brukes aldri - men fin å finne når du trenger den!Boot CD'er funker også fint som "reservedekk". f.eks CD'en med Windows 98 oppstart, den med DOS 6.2 og NTFS-driver på, den med Partition Magic Rescue, memtest eller lignende. En annen ting er at jeg synes det er litt sløs og miljøfientlig med "bruk og kast". Det vil si at jeg foretrekker at folk gjenbruker de gamle floppystasjonene sine i stedet for å kjøpe nye hvis de først er så nostalgisk at de vil ha floppy når de kjøper ny maskin. De er nesten som gamle "gråtass"-traktorer. De funker selv om de har stått og rustet/støvet ned like ved frityren gjennom flere generasjoner med nytt utstyr .. De funker - like grusomt tregt som de alltid har gjort. Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 snart trenger vi ikke floppy til s-ata drivere heller...bygd pcn min uten floppy funke fett...cd snart gammalt og nå..spill kommer på dvd plater nuh...sukk.-. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Jepp CD lagrer "bare" 486 ganger så mye som en floppy, og en DVD lagrer hele 3263 ganger så mye som en floppy. Men jeg skulle ønske at man kunne hatt mange partisjoner på hver CD eller DVD, som man kunne valgt hvilken man skulle boote fra. F.eks så man kunne samlet alle boot-CD'ene sine på en stk DVD. Tenk dere: En eneste DVD i hele hylla med alt av boot-verktøy man trenger (Det man ikke trenger å boote fra kan man ha som ISO på harddisken) Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 hei. jeg har også slutta med Floppy, eller jeg bruker det på laptopen min enda hvis det trengs. dette fordi jeg ikke har gidda å kjøpt en USB stick enda. i forrige månede kobla jeg ut Floppy disken fra den stasjonære maskina, men har ikke tatt den ut enda da, det ser så stygt ut i kabinettet mitt med en tom plass. når jeg bytter CPU og HK blir Floppy`en tatt ut og det blir satt inni en Kortleser istede. jeg brukte Floppy stasjonen pga at jeg hadde PowerQuest Drive Image 2002 på disketter. fikk ikke diskettene inn på cd klarte ikke å boote fra cd`en, men så fikk jeg heldigvis Acronis TrueImage som jeg kunne lage en Bootbar cd med. da ble det andre tider. og så fort jeg fikk laga den cd`en og testa den ble Floppyen kobla ut for godt. men har hatt du verdens mye problemer med disketter ja. har en hel pose full av disketter i skuffen min her, men endel av dem er damage. hehe skolen min var litt lur dem å solgte disketter til elevene på skolen. snakk om å tjene penger . var endel i klassen min som måtte kjøpe disketter i fjor. jeg hadde masse disketter selv så jeg slapp å kjøpe noe. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Hva med smådrivere til f.eks S-ata raid og slikt. Vis du bruker slikt oppsett så krever XP at du har diskett med driver. Alternativet som kan brukes er jo selvfølgelig cdrom, men da under innstallasjon må du bytte cd fra xp til cd med driver. Og vis da innstallasjonen trenger filer fra begge kilder så trenger du egentlig to cdrommer. Bare et av mange eksempel. Til opplysning KREVER Windows XP at du har diskettstasjon og diskett med drivere (ikke mulig å bruke CD) dersom du skal installere SCSI/SATA drivere (hvis ikke det er innebygget støtte selvsagt). Er så fantastisk irriterende at et så nytt OS ikke en gang lar deg velge andre alternativer enn floppy Og ja, floppy bør DØ snarest mulig. Ovenstående eksempel er eneste gang jeg har brukt en diskett de siste 3-4 årene... Bortsett fra på eksamen på skolen en gang, men da ble disketten ødelagt så det gikk i dass. Lagring av filer/skoleoppgaver har alltid blitt gjort på internett, eventuelt CD de gangene det ikke skulle være internett tilgjengelig. Endret 15. juli 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Jeg bruker fint lite av både cd, dvd og floppy ... men vil si de er like mye å stole på, dvs at plata du brente for et år siden med stæsj på kanskje funker.... Har ikke sjekka mulighetene for å boote på usb-pinnen min etter eg bytta hk, men mulig det er noe der... Lenke til kommentar
warillion Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Far min bruker fortsatt floppy. Sikkerhetskopier til regnskapsprogram. Det er faktisk enklere å bruke floppy da Lenke til kommentar
wil Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 tja, han kunne jo alltids brukt en USB Pen da eller en Memory stick. er jo greit med lagringsplass på disse nå. billig er de også. man får vel ikke kjøpt disketter nå til dags tror jeg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 man får vel ikke kjøpt disketter nå til dags tror jeg. Joda, de eksisterer fortsatt i handelen. Mon tro hvor mange som kjøper de nå til dags? Lenke til kommentar
Carbonite Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 (endret) Floppy = UDM (ustabilt dritt medie) Glad tiden med ARJ kommandoer med masse switsjer er over, mareritt å pakke ut store filer for så helt på slutten av prosessen bli avbrutt med en korrupt disk ARJ, ja.. det var så latterlig mye enklere enn h*** pkzip. Husker ennå med gru de gangene jeg måtte kopiere spill med opptil 20 disketter og løpe til kompiser med. pkzip -d -v1457664ellerno C:\SPILL\ETELLERANNET_SPILL A:\ETTELLERANNET_SPILL.ZIP Endret 15. juli 2005 av Carbonite Lenke til kommentar
DarkSlayer Skrevet 16. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2005 var jo kanongøy med arj og den lange rekka med kommandoer ... lzh, pkzip, osv osv ... var mye dritt. Floppy får man tak i bøtter og spann, ligger ikke fremst i hylla, men det er der. Floppy er ikke så ustabilt som folk skal ha det til... eller ja jo, kommer an på hvordan det behandles ... men slik er det med cd også ... kommer an på behandling ...ingenting varer evig, men usbpinnen har oppført seg usedvanlig bra med tanke på behandling. Lenke til kommentar
wil Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 jeg husker i min virkelige Floppy tid så brukte diskettene å komme med feilmeldinger en gang i blant. at det ikke gikk an å bruke dem pga feil eller noe sånt, slik at de bare måtte formateres. dæven som jeg forbantes når det skjedde. spesielt når det var skolearbeid på dem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå