allain Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Har kjøpt ny cpu-vifte til min amd 3000+ prosessor. Tar ut den gamle viften og setter inn den nye, maskinen funker ikke. Så ser jeg at bak den gamle viften er det en stor plate, som tydeligvis skal være bakpåden nye. Hvordan får jeg denne løs fra den gamle? Hvis det er prosessoren, må jeg kjøpe ny prosessor før jeg kan bruke den nye vifta? Lenke til kommentar
viranth Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Om du har fått festet den nye cpu viften, så skal det bare være å koble den i den samme koblingen og den skal virke. Har du muligheten til å ta et bilde av problemet så det blir lettere å se hva som skjer? Lenke til kommentar
allain Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Nei dessverre, men jeg kan prøve å utdype. CPU-vifta sitter på hovedkortet. Når jeg tok ut CPU-vifta finner jeg ut at bakpå den, limt fast, sitter det som jeg regner med er prossesoren. Så det jeg lurer på er om den er mulig å få av, eller om jeg må ha en ny en, som ikke kommer med vifte. Lenke til kommentar
Pels Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Hvordan funker den ikke da? Slå den seg av etter 2 sek? Lenke til kommentar
allain Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Begynner på nytt: Tar ut gammel vifte, setter inn ny, maskin funker ikke. Dette fordi jeg har satt inn en CPU-vifte uten CPU, siden CPU-en sitter på den gamle viften. Så det jeg lurer på er om Det er mulig å få CPUen av den gamle viften og over på den nye. Lenke til kommentar
Black&White Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Ok! La meg forstå dette rett: Kjølepastaen har "limt" fast CPU til boxed kjøleren, og du får en ikke av igjen? edit: Det oppsto en skrivefeil. Endret 13. juli 2005 av Black&White Lenke til kommentar
allain Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Det er vel riktig. Jeg har prøvd å røske litt i den, men tør ikke å drive på for mye med det. Noen tips? går det an å bruke limoppløser e.l? Lenke til kommentar
Cluster1 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Bare vri CPU'en løs fra kjøleren. Sjekk pinnene på undersiden om de er intakte og ikke bøyd siden du må ha røsket opp prosessoren uten å frigi låsen på socketen. Du må også gjøre prosessoren rein for gammel kjølepasta (kondensfjerner kjøpt på en bensinstasjon fungerer utmerket) og legg på ett tynt lag med ny kjølepasta før du monterer den nye kjøleren. Anbefaler deg Artic Silver 5 kjølepasta, men dersom det fulgte med noe annet da du kjøpte kjøleren kan du selvfølgelig bruke det i stedet. Lenke til kommentar
Jolt Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Den der tok kaka tror jeg. Du klarte å røske ut CPUen din uten å åpne cpu låsen?! Så sitter den fast på en BOXED vifte?! Når jeg tenker meg om så må det være no gærn her. Altså hva slags cpu har du. For jeg er rimelig sikker på at alle nye BOXED vifter har thermal pad i stedet for pasta. Hvertfall så har min det (Intel) og den begynner å dra litt på årene. Men det er ikke mulig å sitte fast i thermal paden fordi det er ikke no kliss med en pad som det er med pasta. Nei du det her har jeg lyst å se bilde av hvis du kan! Å se en cpu sitte fast i en kjølevifte ved hjelp av kjølepasta! Unnskyld at jeg ler på dine vegne, men det høres ganske morsomt ut til meg. Løsningen: CPUen skulle ikke sitte så godt fast. Bruk litt kraft. Ofte det som skal til. Bare pass på at pinnene ikke er bøyd eller no. Hvis de er det så prøv å se om du ikke kan få en ny på garanti. Det skal i teorien ikke gå an å røske løs CPUen sånn uten videre. Det er det låsen er til. Og hvis låsen er ødelagt kan du reklamere til der du kjøpte hk og forlange at de erstatter alt sammen... Lenke til kommentar
kjaks Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Jeg gjorde det samme da jeg skulle ta av boxed kjøleribben på min A64. Det jeg gjorde var å presse hjørnet på prosessoren fra undersiden av kjøleribba. Start litt forsiktig og ta hjørne for hjørne om den sitter veldig godt. Bruk en skje. Endret 13. juli 2005 av kjaks Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Flyttes fra cpu til luftkjøling då det er snakk om kjøleribba og festemåte, og ikkje cpuen som einheit. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Når CPUen skal løsnes fra kjøleribba vil det hjelpe å varme den opp litt med en føner for da blir thermal paden litt mykere og sitter ikke så bra fast. Varm kjøleren opp til 50-60 grader og begynn forsiktig å vri prosessoren tild en løsner. Hadde maskina vært brukbar kunne du ha kjørt et kvarter med prime95 for deretter å demontere kjøler og sette på ny. Lenke til kommentar
toretors Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Er helt normalt at cpu henger fast i kjøleren. Er bare å dra den sidelengs av kjøleribba. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå