Gå til innhold

Hvilken prosessor er smartest å kjøpe?

Anbefalte innlegg

Et vanskelig spørsmål:

Hvem prosessor synes dere det er smartest å kjøpe om dagen:

AMD 64 3200+ Venice

eller

AMD 64x2 3800+

Den første gir kanskje mest valuta for pengene, pga. generell ytelse og overklokkingsegenskaper.

Den andre vil gi dobbelkjerne for en rimelig penge (og vil sannsynligvis også ha et visst overklokkingspotensiale), og slik sett være "framtidsrettet".

Problemet er jo at den andre vil jeg ennå ikke få fullt utbytte av, og når støtten for dobbelkjerne blir mer utbredt, vil man sikkert få bedre og billigere varianter...

Altså: HVEM? Herr Venice eller herr Toledo?

#Topic endret en smule#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, 3800 toledo er jo ikke annonsert engang, ingen garanti for at den kommer. Selv om jeg tror det da. Men NÅR, er en annen sak. Vil tro at AMD vil holde tilbake denne budsjett dobbeltkjernen så lenge som mulig.

Men skal du vente på den, vil jeg anbefale deg 4000 Toledo (om den kommer), siden denne sannsynligvis får 2mb L2 Cache.

Dobbel kjerne vil du uansett ha glede av, de fleste multitasker litt, og da er dobbelkjerne en fryd å jobbe med.

Lenke til kommentar

hæ? Hvem har da aldri betyd hvilken. hvis du lurer på hvilken CPU du skal kjøpe å skriver du dette:

Hvilken CPU/Prosessor skal jeg kjøpe.

hvis det er hvem du skal bruke så skriver du dette:

hvem av disse CPU`ene/Prosessorene skal jeg velge.

Hvem har ikke noe i den topicen å gjøre i det hele tatt. hvilken skal du frem til.

Lenke til kommentar
hæ? Hvem har da aldri betyd hvilken. hvis du lurer på hvilken CPU du skal kjøpe å skriver du dette:

Hvilken CPU/Prosessor skal jeg kjøpe.

hvis det er hvem du skal bruke så skriver du dette:

hvem av disse CPU`ene/Prosessorene skal jeg velge.

Hvem har ikke noe i den topicen å gjøre i det hele tatt. hvilken skal du frem til.

Hvorfor dette umåtelige fokuset på det språklige, og at jeg ikke klarer å bruke "hvem" riktig? Alle skjønner jo hva jeg mener, tilmed du: HVEM prosessor er det smartest å satse på? Men la oss vende tilbake til emnet. Hvem prosessor, herr Venice eller herr Toledo. Jeg vet jo at herr Toledo ikke har kommet ennå, men det var jo snakk om at han skulle komme på sensommeren.

Edit: Altså med "herr Toledo" sikter jeg her til AMD 64x2 3800+.

Endret av bureaucrator
Lenke til kommentar
HVILKEN HVILKEN HVILKEN HVILKEN HVILKEN.

Sånn, nå får du høyere karakter enn 2 i norsk

Hva er dette for slags absurd språkfeide? Hvem ord er det du sikter til, egentlig? Er det bare språkfolk på dette forumet? Jeg lurer på hvem prosesor som det er smartest å satse på, og jeg blir irettesatt av tørre og usaklige lærerskikkelser! Er det her dere er om sommeren, norsklærere? Hvem er poenget med dette egentlig?

Lenke til kommentar

Jeg ville ventet med dobbelkjerne, de er fremdeles dyre og du får en første genereasjon, som kanskje lider av en del barnesykdommer. Dessuten er det ikke så mange applikasjoner/spill som tar bruk av dobbelkjerner, men om du absolutt vil ha litt bedre ytelse i Windows så er det vel greit.

Edit. tror ikke dobbelkjerne blir det nye store å overklokke heller. Etterhvert som de faller i pris og spill/applikasjoner tar i bruk funksjonene dens vil de nok bli en del bedre, men tiden er ikke moden for de helt enda, synes jeg.

Så hvem prossesor burde du velge? Ta den billigste du.

Til dere som maser om rettskrivning: Så hvilke prosessor burde du velge? Ta den billigste du.

Så lenge dere skjønner budskapet han kommer med, vær så snill å dropp disse rettskrivningsleksjonene. Hvem/hvilke er ikke så ille, resten av posten er ryddig og pen.

Endret av viranth
Lenke til kommentar

Å lese tekst som er dårlig skrevet, blant annet på grunn av dårlig gramatikk og setningsbygging, samt feil bruk av preposisjoner; er utrolig slitsomt.

Man bør søke å skrive så korrekt som mulig sånn at man er sikker på at ALLE forstår.

Det finnes utallige diskusjoner på dette emnet rundt omkring på norsk-språklige forum.

At man innemellom skriver feil, både med tanke på staving av ord og gramatiske feil, er godtatt. Derimot når man får en henvendelse der noen påpeker en klar feil i teksten, bør man kanskje heller søke å lære seg hva som er rett og ikke argumentere for hvorfor man skal fortsette å skrive feil.

Når det gjelder valg av CPU, synes jeg faktisk at du har gitt deg selv svaret.

Lenke til kommentar

bra svart Beatnut.

det er noe i norsken som heter hva, hvem, hvordan og hvorfor regel. man må huske å bruke de riktige ordene på riktig plass.

f. eks:

Hva skal du gjøre i dag?

Hvem er du?

Hvordan går det?

Hvorfor er jorden rund?

en hver person må prøve å lære seg slike ting.

til Beatnut: det heter forsøke ikke bare søke. iallefall det jeg har lært.

til Topic:

hvilken CPU du skal velge må nesten være opp til deg selv. dessutten har vel de fleste her svart deg sikkelig på det.

Ha en fortsatt god dag :)

Lenke til kommentar
Jeg ville ventet med dobbelkjerne, de er fremdeles dyre og du får en første genereasjon, som kanskje lider av en del barnesykdommer. Dessuten er det ikke så mange applikasjoner/spill som tar bruk av dobbelkjerner, men om du absolutt vil ha litt bedre ytelse i Windows så er det vel greit.

Edit. tror ikke dobbelkjerne blir det nye store å overklokke heller. Etterhvert som de faller i pris og spill/applikasjoner tar i bruk funksjonene dens vil de nok bli en del bedre, men tiden er ikke moden for de helt enda, synes jeg.

Så hvem prossesor burde du velge? Ta den billigste du.

Til dere som maser om rettskrivning: Så hvilke prosessor burde du velge? Ta den billigste du.

Så lenge dere skjønner budskapet han kommer med, vær så snill å dropp disse rettskrivningsleksjonene. Hvem/hvilke er ikke så ille, resten av posten er ryddig og pen.

Når det gjelder overklokking, så har folk klart 3,3 ghz med en x2 4800, så det må vel sies å være godkjent. Når det gjelder barnesykdommer, er det ikke blitt påvist i noen tester jeg lest. Du har ett poeng med antall program og spill, men dette kan fort snu seg, og det finnes faktisk en god del program som drar nytte av dobbelkjerne allerede, og da er ytelses forbedringen enorm. Jeg har også en tendens til å ha oppe haugevis med programmer samtidig, for eks. kode om Dreambox opptak, samtidig som jeg spiller eller bruker adobe phothoshop osv. da er dobbelkjerne helt genialt. Så jeg kommer til å handle meg dobbelkjerne før høsten uansett. Det er definitivt verdt pengene!

Lenke til kommentar

Takker for svar, folkens.

Problemet er jo til dels at jeg er enig med dere begge, Skyline ang Viranth.

(Jeg har vel strengt tatt heller ikke hørt om noen vesentlige barnesykdommer, for såvidt. Det er det eneste.) Realiteten er kanskje at begge deler nok er svært gode kjøp.

Av den grunn er det kanskje vanskelig å stille dem opp mot hverandre...

Avsluttende kommentar til dere språkrøktere, så har jeg ikke brukt "hvem" galt, nettopp fordi jeg personifiserte prosessorene, altså som "herr Venice" og "herr Toledo" i aller første post og nedover. At dere ikke kjenner dette klassiske retoriske grepet, virker selvfølgelig tilbake på dere selv med tilintetgjørende styrke. Med tilintetgjørende korreksjon, for å si det slik. Ta det som et uttrykk for høflighet fra min side at jeg ikke går inn på pinlighetene ved de grammatiske leksjonene deres. Fra min side var det hele en spøk. ;)

Lenke til kommentar
Fra min side var det hele en spøk.  ;)

Du bør være forsiktig med å spøke på ett sånt forum. De fleste her skjønner ikkje sånt :tease:

Eg vil anbefale X2 4400+. det er den eg skal kjøpe om en måneds tid :thumbup:

Ja, den er jo bare litt dyrere enn 4200, med 2MB cache, så den er åpenbart veldig tiltrekkende... et langt bedre kjøp enn 4200 i alle fall. Men så var det prisen på 3800 da...

Og ja, spøk er skumle saker, særlig når det gjelder språk. Busten fyker med en gang. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...