Gå til innhold

Stille PC artikkelen fra 25/7

Anbefalte innlegg

Er det flere enn meg som ikke kunne annet enn å stønne oppgitt da de leste denne artikkelen?

Jeg er ganske teknisk "inn" når det kommer til PC'er, jeg så for meg noen tips (ikke no nytt, men det samme gamle i norsk form)

Den åpner med å beskrive et skikkelig test system med sikkert masse lyd:

Stikkord er 340 W strømforsyning, to CoolerMaster kabinettvifter, Athlon XP-prosessor med Taisol-vifte, GeForce4 Ti4600, tre Western Digital 7200 RPM-disker, en Seagate SCSI 10000 RPM og en Seagate SCSI 15000 RPM

Da blir jeg litt overrasket når artikkelen innholder ett bilde av en vifte med regulerbar motstand, noe som bare hjelper på ETT av de overnevnte komponentene også sier de "...sett PC'en i skapet!" Resten av artikkelen diskuteret kabel lengder ivrig.

Der knakk jeg sammen. At det taes for å være alvorlig journalistikk er helt latterlig. jeg er med på gode spøker og vitser, noe som jeg håpte dette var, men etter å ha lest 2 ganger til virker det jo at det skal taes helt seriøst.

Har alltid sett på Hardware.no litt på skrått ettersom alt du leser her stortsett har vært i en lignende (meget lignende noen få ganger..husker du BIOS guiden? Burde fortsatt skamme dere :lol: ) form, men det er godt å få et norskt perspektiv noen ganger, men her tok de pokalen i dårlige artikkler.

[ Denne Melding var redigert av: guppigutt på 2002-07-29 14:59 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei!

Jeg vil også si at det var veldig lite om hvordan man kunne dempe støyen!

Selv ville jeg nok tatt med ting som viftestyring, støydempingsmatter o.l framfor å dytte bort pcen!

Er trossalt ikke alle som har ett kott å putte pcen i!

Jeg for min del har valgt løsningen med STORE ribber og stillegående vifter :smile:

Magnus

Lenke til kommentar

Det er så mange ting en kan ta for seg for å gjøre en PC stille at det kan ikke være noe problem å lage ihvertfall 5-10 sider med GODT stoff om det. Mye i strømforsyninger, matter, alternative vifter (til mer enn kabinettet!) etc som du nevner. jeg har også mye lykke med store ribber og store vifter på 5v. :smile:

Men hvorfor gjøre det ordentlig når du kan gjøre det enkelt :wink: :lol:

Lenke til kommentar

Det er det jeg også mener! Dette er ordentlige artikkler (såklart vanlig besøkende til OCShoot....enda.) Vapochillen min er jo støyfri :wink:

Er det noen fra redaksjonen som skal kommentere siden dette er et tilbakemeldings forum? Hva var meningen?

Lenke til kommentar

Kan godt forstå reaksjonen din guppigutt, og kan også til en viss grad si meg enig!

Man har i det hele tatt alt for lett for å spore av, (noe jeg tidvis må arrestere meg sjøl for å gjøre), og i dette tilfellet ble "lange kabler" plutselig hovedtema.

Og årsaken er muligens et litt glissent kunnskapsnivå omkring temaet støydemping, hos brukerne av forumet? I allefall i forhold til linken som ToreS la ut. Det var jo en velfundért og lærerik artikkel, som vel er de færreste gitt å nå opp til, her på berget.

Det kan evnt være en oppgave for ok.no, som et eksempel, der finnes det folk med muligheter, tid og resursser for å gjennomføre et tilsvarende stykke arbeid. Noe de faktisk også stadig gjør, selv om de så vidt jeg vet foreløpig ikke har tatt for seg temaet i tråden du sikter til. For slikt krever ekspertise, tid og kunnskap utover gjennomsnittet, vil jeg våge å påstå!

Edit: De har jo allerede gjort det! : http://www.overklokking.no/casemods/magicf...eece/index.html

Men likefullt vil jeg tro at det bør være mulig å fiske frem mer konstruktive forslag og løsninger i vårt forum enn de som er fremsatt, det sitter tross alt endel mennesker rundt omkring som sikkert har gjort seg sine erfaringer omkring problematikken? Hvor _er_ dere?

For egen del har jeg etterhvert fått endel "kjøtt på beinet" omkring vannkjøling som et bidrag i retning av en stillere hverdag rundt PC´n, og en vakker dag legger jeg forhåpentligvis ut en hjemmeside som vil beskrive de fleste aspekter omkring denne form for støydemping, uten dermed å beskrive resultatet som en absolutt stillhet.

Og berører vel dermed muligens sakens kjerne; Mangelen på en utfyllende og beskrivende artikkel omkring temaet "lydløse" maskiner, selv om ett og annet er skrevet om stillegående vifter og støydempingsmatter, som eksempler.

Å dytte PC´n inn i et skap, eller for den saks skyld i et annet rom, er vel bokstavelig talt å hoppe bukk over problemet?

Og i mine øyne er dette et nederlag! Jeg er ganske så sikker på at det finnes gode og alternative løsninger, noe linken til ToreS absolutt beviser.

Det kan jo være et utgangspunkt for noen og enhver, og bør stå som en utfordring og et alternativ til usaklige innspill omkring kabellengder.

Med fare for å erte på meg både "Per og Pål", signerer jeg gjerne med;

Skrue.

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-29 22:45 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-07-30 01:42 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-29 22:21, Skrue skrev:

Å dytte PC´n inn i et skap, eller for den saks skyld i et annet rom, er vel bokstavelig talt å hoppe bukk over problemet?

Og i mine øyne er dette et nederlag!

Er uenig her. Å dytte PCen inn i et annet rom/skap er IMHO en av de smarteste tingene du kan gjøre.

a) Det er billig (for noen gratis...)

B) Det er svært effektivt

Greit nok, PCen blir ikke stillere, men er det noe poeng i å ha en stille PC i seg selv? Nei. Poenget er jo å gi *deg* et bedre arbeidsmiljø.

-----

Å støydempe en PC er egentlig ikke noen kunst. Det er faktisk veldig enkelt, men det er vanskelig å gi noe fasitsvar på hvordan man bør gjøre det f.eks vil en silentdrive være en god investering for noen. For andre derimot vil det føre til at disken blir for varm. Det er også et spørsmål: skal PCen bli stillegående, skal den bli veldig stillegående eller skal den bli lydløs. Å lage en lydløs maskin krever litt jobb. Å lage en stillegående krever bare at du er litt bevist i komponentvalget ditt.

EDIT: kan egentlig ikke skjønne hva folk trenger flere artikler om dette emnet. Om man inkluderer f.ek viftestyring;

"med viftestyring kan man regulere hastigheten på vifta slik at viftene går sakte når du skriver og så kan du gufe litt opp når du skal spille."

kan bare ikke se behovet for artikler om støydemping såfremt det ikke er ekstrem prosjekter som http://www.ocshoot.no/noiseless.htm

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-07-29 23:00 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-07-29 22:52, Anders Leipsland skrev:

Quote:

Den 2002-07-29 22:21, Skrue skrev:

Og i mine øyne er dette et nederlag!

Er uenig her. Å dytte PCen inn i et annet rom/skap er IMHO en av de smarteste tingene du kan gjøre.

a) Det er billig (for noen gratis...)

B) Det er svært effektivt

Greit nok, PCen blir ikke stillere, men er det noe poeng i å ha en stille PC i seg selv? Nei. Poenget er jo å gi *deg* et bedre arbeidsmiljø.

-----

Joda Anders, det er sant nok, hensikten er jo totalt sett et bedre arbeidsmiljø.

Men for meg (og andre?) er det en utfordring i seg selv å sørge for en stillegående PC, som aller helst bør befinne seg innenfor rekkevidde av stolen jeg / vi sitter på, late som vi er.

Men greit nok, ikke alle gidder / har kunnskaper nok om hvordan, og dermed kan en "skapløsning" fortone seg som en vellykket utgang på problemet!

Og kanskje er det det, for noen?

Men jeg vil uansett hevde at det "riktige" er å ta tyren ved hornene, og løse problemet "på stedet", gjennom de mange alternativene som finnes.

Og som du sier; Det er ikke særlig vanskelig å få til dette, for den som vet.

Og igjen; "Noen" bør vel legge sine kunnskaper omkring dette for dagen, i stedet for å krangle om metervis med kabler?

Min(e) maskiner skal uansett befinne seg innenfor rekkevidde, samtidig som at de slett ikke skal ødelegge mitt arbeidsmiljø!

Noe jeg jobber ganske aktivt med, tiltross for allerede ganske "lydløse" vannkjølingsoppsett.

Men alt kan gjøres bedre!

Tilogmed uten "skap-maskiner".....

Lenke til kommentar

På overklokking _vil_ det komme en større artikkel om nettopp dette temaet. Maskinen min er ikke akkurat siste skrik, men den er representativ nok. Det eneste jeg IKKE har, er vifte på skjermkortet - noe som vil komme når jeg får råd til et nytt (har Voodoo 3 3000 i dag :sad: ).

Dere har allerede fått noen smakebiter: Magicfleece og Vidar's baybus er to separate artikler i samme serien.

Jeg skal skrive og skrive og skrive så snart jeg får litt bedre tid - jeg har nye arbeidsoppgaver på overklokking som venter...

Mvh. Vidar Fagerjord / yummy / moderator yummy.

Lenke til kommentar

Jeg er glad det ble litt diskusjon rundt dette. Det virker som om flesteparten er enig i større eller mindre grad om at det var en halv-gjort artikkel som ikke opplyste om så meget.

SÅ...til neste gang red., vent til dere har hele før dere publiserer.

Lenke til kommentar

Takker for alle tilbakemeldingene! :smile:

Husk at denne artikkelen ikke tok mål av seg å være en komplett guide til en lydløs PC, men kun så på en mulig "løsning":

"...og for mange er denne støyen nærmest uutholdelig. Vi kikker på en mulig løsning på problemet.

Gode, mer komplette "stille PC" guider finnes bl.a. her:

Silent PC Guide

The silent PC

Howard

www.hardware.no

[ Denne Melding var redigert av: Howard på 2002-07-30 12:15 ]

Lenke til kommentar

Hei, jeg reagerte også på artikkelen fordi den åpenbart blander "epler og pærer" dvs, støy og kjøling.

Isolert sett vil støyen bli flyttet et annet sted når boksen blir dyttet inn i et skap,greit nok alle ser poenget. Det som er litt spesiellt i dette tilfellet er at du har fått en litt større boks å kjøle ned?

Flott med vifter som flytter mye luft, men hvor mye luft har du i et standard skap? Hvor lang tid vil det ta før tempraturen i skapet passerer 40C ?

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 12:38, iantonse skrev:

Hei, jeg reagerte også på artikkelen fordi den åpenbart blander "epler og pærer" dvs, støy og kjøling.

Det er jo et *must* å gjøre da. Man må også tenke på kjølingen når man driver med støydemping. Det er jo en enkel sak å fjerne alle vifter, samt pakke harddisken inn i blygummi. PCen blir da garantert stille, den blir faktisk litt for stille :wink:

[ Denne Melding var redigert av: Anders Leipsland på 2002-08-01 20:44 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...