MrLee Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) <- me right now. Endret 13. juli 2005 av MrLee Lenke til kommentar
MCDr Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Flott at dere tester denne. Bra test Dessverre er den akkurat så dårlig som jeg hadde sett for meg: - MÅ bruke iTunes = Tvang. Selv om iTunes sikkert er bra så liker jeg ikke prinsippet om å hindre konkurrerende programvare. FEIL - ALLE mp3-filer som skal brukes MÅ konverteres (med tilhørende kvalitetstap) til AAC-formatet. (Kan man virkelig kalle dette en mp3-spiller når den ikke støtter mp3-formatet en gang? Bør ikke alle antydninger om støtte for mp3 i så fall fjernes fra artikkelen?) FEIL 0 Jeg vet ikke om den støtter "mass storage device" i windows/Linux/MacOS men hvis den ikke gjør det så er det også skuffende, og man kan fjerne hentydningen om at den fungerer som en "en avansert minnepinne med støtte for musikkavspilling". Funker også som harddisk + De skal ha for at den er liten, pen og ekstremt enkel i bruk. (det siste er en konsekvens av å fjerne nesten alle mulige funksjoner) Nei huff, denne skal jeg holde meg langt unna. Størrelse og utseende veier etter min mening ikke på langt nær opp for tvang og overprising. iPod Shuffle Kanskje du burde revurdere denne spilleren.. Endret 13. juli 2005 av MCDr Lenke til kommentar
squabbish Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Har jeg forstått det rett om du ikke er tvunget til å bruke iTunes, men du er tvunget til å bruke ett eller annet program til å overføre musikk? Du kan ikke bare dra filer inn på spilleren fra windows? Viss det er tilfellet, så er det en alvårlig strek i brukervennligheten i mitt syn. Endret 13. juli 2005 av squabbish Lenke til kommentar
Jimstar Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) whats the ""£@$#¤#% point? edit : dere er veldig flinke til å teste mp3 spillere! jeg liker veldig godt å lese testene Endret 13. juli 2005 av JamesT^ Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 *** Her var jeg så langt ute på tynn is at jeg måtte svømme inn til bredden igjen.. Fjernet det meste jeg sa. *** Du kan ikke vite alt vettu ;p, selv om du vet ganske mye da! Jeg setter iallefall pris på de innleggene som du har skrevet i andre tråder, takk for at du deler kunnskapene dine med oss andre! Liten bom denne gangen, men pytt, pytt! Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Nå bør det nevnes her at iPod Shuffle faktisk var ekstremt konkurransedyktig på pris da den kom i januar (som nevnt tidligere), men ikke minst hvor genialt enkel den er i bruk. Den er aldri designet for å være noe mer enn en enkel musikkspiller, noe som kommer veldig tydelig frem i markedsføringen. Derfor synes jeg det blir direkte flaut å lese en test 7 måneder etter lansering der pris blir satt som den største negative biten, når sannsynligheten for en oppdatering i nær fremtid er meget stor. At den mangler FM radio, EQ, liten usleselig skjerm og gud vite hva annet man absolutt skal trykke inn i en tyggegummmieske, burde være uvesentlig. Man tester da aldri opp "månedens PC Januar 2005" opp mot Juli pakkene fra andre leverandører. Og det brukes også som argument at det finnes 6 billigere spillere i prisguiden, men ikke at det finnes MINST 13 dyrere spillere, 7 måneder etter lanseringen av iPoden! Hadde denne testen vært skrevet i januar/februar og kommet med konklusjonen om at det var en dyr og middelmådig spiller, så hadde jeg ikke brydd meg. Men dette faller på sin egen urimelighet. Det nevnes heller ingenting om hvor genial den medfølgende snoren til å ha rundt halsen er til daglig bruk, bare ekstrakostnaden for dette ville kanskje lagt ipoden på førsteplass i prisguiden, selv etter 7 lange måneder i dataverdenen. Har hatt flere slike flash spillere i min tid, men så kjapt at her er Apple den eneste som forstår at det ikke alltid står om å gi mest valuta for pengene i form av funksjoner, men å gjøre musikkopplevesen best mulig i sitt segment. Vet ikke hva dere andre her inne klarer, men i flere bruksområder som trening, jogging o.l. som Shuffelen virker designet for, er det heller vanskelig å navigere i 0,5" display (i fart... ). :!: For ikke å nevne nytteverdien i dette på flashspillere når man har spillere i klasser over (iPod mini klassen) som takler dette bedre enn alle flash spillere med skjerm, til sammen! Lenke til kommentar
kristoffer99 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Nå bør det nevnes her at iPod Shuffle faktisk var ekstremt konkurransedyktig på pris da den kom i januar (som nevnt tidligere), men ikke minst hvor genialt enkel den er i bruk. Den er aldri designet for å være noe mer enn en enkel musikkspiller, noe som kommer veldig tydelig frem i markedsføringen. Derfor synes jeg det blir direkte flaut å lese en test 7 måneder etter lansering der pris blir satt som den største negative biten, når sannsynligheten for en oppdatering i nær fremtid er meget stor. At den mangler FM radio, EQ, liten usleselig skjerm og gud vite hva annet man absolutt skal trykke inn i en tyggegummmieske, burde være uvesentlig. Man tester da aldri opp "månedens PC Januar 2005" opp mot Juli pakkene fra andre leverandører. Og det brukes også som argument at det finnes 6 billigere spillere i prisguiden, men ikke at det finnes MINST 13 dyrere spillere, 7 måneder etter lanseringen av iPoden! Hadde denne testen vært skrevet i januar/februar og kommet med konklusjonen om at det var en dyr og middelmådig spiller, så hadde jeg ikke brydd meg. Men dette faller på sin egen urimelighet. Det nevnes heller ingenting om hvor genial den medfølgende snoren til å ha rundt halsen er til daglig bruk, bare ekstrakostnaden for dette ville kanskje lagt ipoden på førsteplass i prisguiden, selv etter 7 lange måneder i dataverdenen. Har hatt flere slike flash spillere i min tid, men så kjapt at her er Apple den eneste som forstår at det ikke alltid står om å gi mest valuta for pengene i form av funksjoner, men å gjøre musikkopplevesen best mulig i sitt segment. Vet ikke hva dere andre her inne klarer, men i flere bruksområder som trening, jogging o.l. som Shuffelen virker designet for, er det heller vanskelig å navigere i 0,5" display (i fart... ). :!: For ikke å nevne nytteverdien i dette på flashspillere når man har spillere i klasser over (iPod mini klassen) som takler dette bedre enn alle flash spillere med skjerm, til sammen! Kan ikke si meg mer enig.. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Og det brukes også som argument at det finnes 6 billigere spillere i prisguiden, men ikke at det finnes MINST 13 dyrere spillere, 7 måneder etter lanseringen av iPoden! Jeg drister meg frempå med en kommentar igjen: Det er ikke sånn at prisen holdes konstant gjennom dens levetid. Prisen vil svinge opp og ned etter tilbud og etterspørsel og hvor stor konkurranse det er mellom leverandørene på denne. Det er litt synd å se at de har gått fra en så god plassering (angivelig for 7 måneder siden) til en 9. plass i følge priguiden nå. (Spillere med 512MB). 7 av de 8 som ligger forran har display, noe som i seg selv er en "feature" som både koster penger å produsere og som plasserer de et steg høyere på utrustings-stigen. Disse 7 spillerene koster ned til bare 75% av det iPod shuffle koster. Den siste konkurrerende spilleren, en Apacer Audio Steno koster så lite som 59% av iPod mini, trolig mye på grunn av det manglende displayet. Denne spilleren skal vist også være svært enkel i bruk pga manglende display og dermed like stor mangel på egenskaper og dippedutter som iPod mini. Begge er laget i billig plast, men designet går nok i favør av iPod mini. Nå skal jeg ikke påstå at Apacer sin spiller er så mye bedre på alle punkter, men jeg ser den i hvertfall som en verdig konkurrent spesifikasjonsmessig, men med en svært gunstig pris i forhold til iPod shuffle. Jeg skjønner ikke argumentet deres om at iPod shuffle ble lansert for 7 måneder siden. Alle spillere ble jo lansert en gang og det spiller vel strengt tatt ingen rolle når, bare spilleren er konkurransedyktig NÅ med de egenskaper og priser den har. Hva som kanskje lanseres om en stund synes jeg heller ikke spiller noen rolle. Alle produsenter kan nye produkter like rundt hjørnet som kan forandre situasjonen. Vi kan ikke sitte og vente oss i hjel på disse. Det som gjelder for en vurdering NÅ er situasjonen NÅ. Måtte rette litt på denne også gitt Endret 14. juli 2005 av Simen1 Lenke til kommentar
iDude Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Savner test av batterilevetid i shuffle testen, ikke det at jeg noen gang kommer til å kjøpe en overpriset Apple produkt... Og er det sånn med denne som med andre iPod at det ikke går ann å kopiere musikk fra spilleren til en annen maskin? (Eller er dette bare noe vås i sin helhet?) Litt irriterende hvordan enkelte urban legends setter seg. Det skal gå helt greit å kopiere fra ipods til andre maskiner. Vil tippe at det er så enkelt som: 1) Vis skjulte mapper i windows 2)Kopier filene fra musikk-mappe på spilleren til en annen maskin Slik er det i minien i alle fall. Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Men jeg skjønner ikke hvorfor kvaliteten blir kritisert fordi den er av plastikk. Hadde den være laget av noe annet (les: metall) ville den veid mer, blitt bulkete, og fått skader hvis den falt på bakken. Plastikk holder seg forsåvidt bra mot fall og riper. La oss ta et eksempel: K700i fikk god kritikk fordi det var en "solid" telefon. Etter et halvt års bruk ser den jævlig ut. Masse små bulker og hakk i metaldekslet. Mens plasten som rommer den ellers, er mye mindre slitt. Et sted har den begynt å flasse litt, men den har tatt imt støt bedre enn metalldelen. Tør ikke tenke på hvordan en metall-spiller ville sett ut i henede på en sosekopp som meg Har en tendins til å miste det meste på bakken. Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Fikk denne her til bursdagen min. Det er nå en spiller jeg mener er overlegen iPod Shuffle i allefall, og det til en gunstigere pris. Kan ikke annet en å si meg enig med denne testen, apple flyter nok veldig godt på iPod navnet akkurat nå for tiden. Lenke til kommentar
JrRRr76 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Apacer har i det minste lagt inn støtte for enkel bruk som minnepinne i form av støtte for "USB mass storage device", en kjekk egenskap som iPod shuffle mangler. *kremt* Leser du svarene du får på dine egne innlegg? 4. MinnepinneDen fungerer helt fint som minnepinne og støtter mass storage device i både Windows/Linux og på Mac. For å få den til å gjøre det må du slå av "autoupdate" funksjonen i iTunes. Du veit vel selv hvor tynn isen er i Juli! Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg drister meg frempå med en kommentar igjen: Det er ikke sånn at prisen holdes konstant gjennom dens levetid. Prisen vil svinge opp og ned etter tilbud og etterspørsel og hvor stor konkurranse det er mellom leverandørene på denne. Det er litt synd å se at de har gått fra en så god plassering (angivelig for 7 måneder siden) til en 9. plass i følge priguiden nå. (Spillere med 512MB). 7 av de 8 som ligger forran har display, noe som i seg selv er en "feature" som både koster penger å produsere og som plasserer de et steg høyere på utrustings-stigen. Disse 7 spillerene koster ned til bare 75% av det iPod shuffle koster. Den siste konkurrerende spilleren, en Apacer Audio Steno koster så lite som 59% av iPod mini, trolig mye på grunn av det manglende displayet. Denne spilleren skal vist også være svært enkel i bruk pga manglende display og dermed like stor mangel på egenskaper og dippedutter som iPod mini. Begge er laget i billig plast, men designet går nok i favør av iPod mini. Apacer har i det minste lagt inn støtte for enkel bruk som minnepinne i form av støtte for "USB mass storage device", en kjekk egenskap som iPod shuffle mangler. Nå skal jeg ikke påstå at Apacer sin spiller er så mye bedre på alle punkter, men jeg ser den i hvertfall som en verdig konkurrent spesifikasjonsmessig, men med en svært gunstig pris i forhold til iPod shuffle. Jeg skjønner ikke argumentet deres om at iPod shuffle ble lansert for 7 måneder siden. Alle spillere ble jo lansert en gang og det spiller vel strengt tatt ingen rolle når, bare spilleren er konkurransedyktig NÅ med de egenskaper og priser den har. Hva som kanskje lanseres om en stund synes jeg heller ikke spiller noen rolle. Alle produsenter kan nye produkter like rundt hjørnet som kan forandre situasjonen. Vi kan ikke sitte og vente oss i hjel på disse. Det som gjelder for en vurdering NÅ er situasjonen NÅ. Vil gjerne også få lagt til et ganske viktig punkt i forhold til kritikken av pris, for kan tenke meg at så godt som 95% av alle iPod Shuffle 512/1GB blir solgt gjennom Apple sine kanaler (web/butikk). På Apple.no har prisen på Shuffle modellene vært lik helt siden januar 2005, noe jeg forsåvidt er enig med deg i at er litt kritikkverdig (men typisk Apple strategi). Prisene er følgende, og merk at det er INKLUSIV på-døren frakt: 512: 849,- 1GB: 1149,- Dette legger faktisk 1GB modellen på fjerdeplass i prisguiden, hvis man ikke tar hensyn til at Shuffle har gratis budbil frakt hjem på døren. Tar man dette i betraktning er det ikke tvil om at Shuffle enten er desidert billigst, eller kjemper blant topp 3 (alt etter hvilken fraktsats man tar utgangspunkt i). Heldigvis har folk forskjellig smak, og ikke kjøper likt utstyr hele tiden, men jeg står enda på mitt at denne testen ikke er spesielt godt gjennomført siden man verken sammenlikner en spade med en spade (, og ikke minst tar utgangspunkt i virkelig pris. Har iallefall aldri sett at andre tester har bruk f.eks. Expert sine priser som utgangspunkt for resultatet, når hoveddistributøren kan være f.eks. Komplett med desto lavere priser... Min kritikk angående tidspunktet for testen er mer rettet mot at Apple sine strategier de siste årene har vært å jevnlig oppdatere utstyr, og kanskje de ofte leverer mer gjennomførte produkter ved ikke å forhaste seg med oppdaterte modeller i tide og utide. Men helt enig i at man skal forholde seg til hva som finnes på markedet, og ikke på rykter. Lenke til kommentar
Stressles Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Og på toppen av mine lange innlegg vil jeg også bare gi et tips om å inkludere mulighetene for utvidelser i fremtidige tester. Grunnen til at jeg kjøpte min første iPod var mye på grunn av det enorme utvalget av tilleggutstyr. Dette bør også veie opp for utstyr som gir deg slike muligheter, og trekke ned utstyr som ikke kan tilby noe spesielt. Det var dette med å sammenlikne en spade med en spade :-) Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Har jeg forstått det rett om du ikke er tvunget til å bruke iTunes, men du er tvunget til å bruke ett eller annet program til å overføre musikk? Du kan ikke bare dra filer inn på spilleren fra windows? Viss det er tilfellet, så er det en alvårlig strek i brukervennligheten i mitt syn. Her er et gratis program som lar deg gjøre dette http://shuffle-db.sourceforge.net/ har ingen erfaring med det selv. For andre iPoder enn shuffle, så kan man kjøpe Anapod Explorer som er mer elegant. Hovedgrunnen til at iPodene ikke lar deg dra filer over, i motsetning til andre spillere, er vel at det legges så stor vekt på id3 tagene for at det går fint å bla igjennom etter album/artist/navn/komponist osv på iPoden. Dette er jo mye bedre enn å måtte lage sin egen mappestruktur, som man må på andre spillere. Man får vel ikke lagd smarte spillelister heller? Skulle gjerne sett at det hadde blitt testet for batteritiden, for iPod modellene som er ute nå har en tendens til å gi mer batteritid enn det er oppgitt i spesifikasjonene. Har en mistanke om at andre merker ikke oppnår batteritiden som er lovet under normalbruk. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hovedgrunnen til at iPodene ikke lar deg dra filer over, i motsetning til andre spillere, er vel at det legges så stor vekt på id3 tagene for at det går fint å bla igjennom etter album/artist/navn/komponist osv på iPoden. Dette er jo mye bedre enn å måtte lage sin egen mappestruktur, som man må på andre spillere. Man får vel ikke lagd smarte spillelister heller? Hvorfor ikke si som Ole Brumm; "Jatakk begge deler?". Hvor i mappehierakiet filene ligger har jo ingenting å si for spilleren. Lenke til kommentar
eisa01 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Nei, men det må lages en database for filene slik at iPoden kan bruke informasjonen som ligger i meta taggene. Så da må du bruke et av disse programmene, siden Apple ikke støtter det. De kunne sikkert støttet det hvis de ville, men det er ikke akkurat en elegant måte å gjøre det på. Det er ikke spesielt vanskelig å oppdatere iPoden med det man vil gjennom iTunes eller tillegget til winamp. Hvem bryr seg om hvordan musikken er organisert på iPoden så lenge den spiller bra og viser sangene i menyen? Lenke til kommentar
iDude Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hovedgrunnen til at iPodene ikke lar deg dra filer over, i motsetning til andre spillere, er vel at det legges så stor vekt på id3 tagene for at det går fint å bla igjennom etter album/artist/navn/komponist osv på iPoden. Dette er jo mye bedre enn å måtte lage sin egen mappestruktur, som man må på andre spillere. Man får vel ikke lagd smarte spillelister heller? Hvorfor ikke si som Ole Brumm; "Jatakk begge deler?". Hvor i mappehierakiet filene ligger har jo ingenting å si for spilleren. Altså. ipod lar deg dra filer over. Period. Se posten min lenger oppe Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Vil iPod (ikke shuffle) kunne sortere filene etter mappehierakiet slik at jeg bare drag'n dropper flere mapper med et album i hver og så vil spilleren vise mappene som "normale" spillere? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå