|FSK| Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Satt og tenkte litt teoretisk i går. Er det ikke slik at det skal følge med et skjema for evt. bruk av angreretten, når du mottar produkter bestilt på nettet? Så igjennom alle papirene fra apple som kom med iBooken min forrige uke, og der er det ingen papirer som sier noe om angrerett. Betyr ikke dette at de ikke har oppfylt kravene om å informere kunden, slik at jeg har rett til utvidet angrerett? Det er kun teoretisk, da jeg aldri kommer fra å sende den fra meg igjen Endret 13. juli 2005 av |FSK| Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 du kan ha fått den på mail å da.. mange firmaer (blant annet komplett ) gjør det Lenke til kommentar
Samcki Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Angrerettskjemaet blir som oftest sendt pr mail, er en helt grei og enkel måte å gjøre det på Lenke til kommentar
Bulldog71 Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Hvis ikke butikken legger ved angrerett-skjema, så har de tabbet seg ut, og automatisk gitt deg en mye lengre angrefrist.(Husker ikke hvor lenge). Du får også, en haug med ekstra rettigheter som kunde.....Husker ikke alt dette, men det er en ganske seriøs tabbe fra butikken. Skal ta å slå opp min gamle skolebok i butikkorganisering og sjekke det ut. Lenke til kommentar
ElTecNikA Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Mange henger seg opp i at nettbutikkene skal sende med angrerettskjemaene. Dette trenger ikke være tilfellet. Hvis en butikk har en eller annen form for kjøpsbetingelser med angrerettinfo, er dette nok for at butikken har oppfyllt sine krav ovenfor angrerettloven. Hvis man har åpnet embalasjen; gjelder ikke angrerett lengere. Da går en eventuell retur over på reklamasjon. En angrerett skal bare benyttes der man angrer kjøpet før bruk, ikke ellers. Når det er sagt finnes det mange andre lover der man kan sende en vare i retur. Derblant garanti og reklamasjon. Litt andre regler her, men det går stort sett ut på det samme. Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Forbrukeren har ifølge loven krav på en rekke opplysninger FØR avtalen har blitt inngått. Den norske angrerettsloven sier at opplysningen iallfall skal innbefatte: "a) varens eller tjenestens viktigste egenskaper b) de totale kostnadene forbrukeren skal betale, inklusive alle avgifter og leveringskostnader, og spesifikasjon av de enkelte elementene i totalprisen c) om forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) etter loven her eller ikke d) alle vesentlige avtalevilkår, herunder om betaling, levering eller annen oppfyllelse av avtalen samt om avtalens varighet når avtalen gjelder løpende ytelser e) selgerens eller tjenesteyterens navn og adresse f) tidsrommet tilbudet eller prisen er gyldig i g) kostnadene ved bruk av fjernkommunikasjonsmetoden, dersom de ikke beregnes etter normaltakst h) hvilke språk informasjon og avtalevilkår er tilgjengelig på." Senere står det i samme lov: "Forbrukeren har rett til å gå fra avtalen (angrerett) ved å gi melding til selgeren etter § 13 innen 14 dager etter at hele varen og de opplysninger som kreves med hjemmel i kapittel 3 er mottatt på foreskreven måte. Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt." Og loven gjelder ikke: "a) dersom varen ikke kan leveres tilbake i tilnærmet samme stand og mengde, og beskadigelsen eller forringelsen skyldes uaktsomhet eller manglende omsorg fra forbrukerens side b) varer der selve leveringen har medført at de ikke kan leveres tilbake c) varer som raskt forringes fysisk." Altså, hvis du ikke har fått disse opplysningene (skriftlig, epost teller selvfølgelig), så kan du kose deg med PCen i ett år, og så si til leverandøren at du ønsker å oppheve kjøpet! Lenke til kommentar
dibon Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 |FSK| : jeg har nylig fått min PowerBook 12" fra apple, og har tenkt på det samme. Men vet ikke om jeg har mottatt noen mail om angrerett osv. Har du? Hadde jo igrunn vært litt kjekt å bruke pcen for så og skaffe seg den nye versjonen som kommer senere iår eller neste år : ) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Mange henger seg opp i at nettbutikkene skal sende med angrerettskjemaene. Dette trenger ikke være tilfellet. Hvis en butikk har en eller annen form for kjøpsbetingelser med angrerettinfo, er dette nok for at butikken har oppfyllt sine krav ovenfor angrerettloven. Hvis man har åpnet embalasjen; gjelder ikke angrerett lengere. Da går en eventuell retur over på reklamasjon. En angrerett skal bare benyttes der man angrer kjøpet før bruk, ikke ellers. Når det er sagt finnes det mange andre lover der man kan sende en vare i retur. Derblant garanti og reklamasjon. Litt andre regler her, men det går stort sett ut på det samme. nå håper jeg du tok feil her, og ikke tror dette er riktig. Angrettsloven tillater viss bruk av varen inntil en grad. Untaket er musikk,film osv. Angfrisskjema skal følge med, og det skal være utfylt fra butikken. Er ikke noe men her. Følger ikke skjema med så er det 3 mnder angrerettsfrist. Apple sender heller ikke slikt skjema til kundene. Og hevder det kun er 10 dager angrerett. (erfaring) Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 |FSK| : jeg har nylig fått min PowerBook 12" fra apple, og har tenkt på det samme. Men vet ikke om jeg har mottatt noen mail om angrerett osv. Har du? Hadde jo igrunn vært litt kjekt å bruke pcen for så og skaffe seg den nye versjonen som kommer senere iår eller neste år : ) utvidet angrerett er på 30 dager når det ikke er lagt ved skjema (eventuelt sendt på mail) med skjema er det ca 11 dager tror jeg tror ikke det er verdt det å sende tilbake pcn for å få en ny en etter kun 30 dager. Du ender bare opp med å være uten pc i 14dager Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 |FSK| : jeg har nylig fått min PowerBook 12" fra apple, og har tenkt på det samme. Men vet ikke om jeg har mottatt noen mail om angrerett osv. Har du? Hadde jo igrunn vært litt kjekt å bruke pcen for så og skaffe seg den nye versjonen som kommer senere iår eller neste år : ) utvidet angrerett er på 30 dager når det ikke er lagt ved skjema (eventuelt sendt på mail) med skjema er det ca 11 dager tror jeg tror ikke det er verdt det å sende tilbake pcn for å få en ny en etter kun 30 dager. Du ender bare opp med å være uten pc i 14dager Ifølge norsk lov står det: "Fristen løper uansett ut senest 3 måneder etter at varen er mottatt, eller etter 1 år dersom opplysninger om angrerett ikke er gitt." Dersom ikke opplysningene er der, eller skjemaet har blitt tilsendt deg, vil du da få 1 år rett til å angre hvis du har kjøpt i Norge. Virker ikke som det er så mange andre måter å tolke loven på.. Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 |FSK| : jeg har nylig fått min PowerBook 12" fra apple, og har tenkt på det samme. Men vet ikke om jeg har mottatt noen mail om angrerett osv. Har du? Hadde jo igrunn vært litt kjekt å bruke pcen for så og skaffe seg den nye versjonen som kommer senere iår eller neste år : ) utvidet angrerett er på 30 dager når det ikke er lagt ved skjema (eventuelt sendt på mail) med skjema er det ca 11 dager tror jeg tror ikke det er verdt det å sende tilbake pcn for å få en ny en etter kun 30 dager. Du ender bare opp med å være uten pc i 14dager Med skjema er det aldri mindre enn 14 dager da dette er et minimum i følge norsk lovgivning. I visse tilfeller er denne utvidet fra butikkens side. Lenke til kommentar
bep0rz Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Selv om embalasjen er brutt og varen har blitt brukt gjelder angrerettloven - forutsatt at varen er ikke brukt som "sin egen". Jeg har selv tenkt på akkurat det emnet handler om, har ikke fått noen som helst informasjon om angrettloven ved tre kjøp hos Apple - har aldri kunne tenkt meg å bruke den uansett Lenke til kommentar
eivind04 Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Hvis Dere leser hele kjøpsloven står det også:' Hvis det ikke medfører ekstra mye utgifter for selger, en pc som er brukt i et år vil ha en verdiforringese som er for høy for at noe angrerett kan brukes. Det finnes også noen få punkter i kjøpsloven som tar vare på selger interresser i kjøpsloven slik at utnyttelse ikke skal finne sted. Så fokuserer dere kun på det ene punktet og ikke på alle punktene kan kjøpsloven fortelle noe annet enn den virkelig er! Alle Dere som utnytter kjøpslovene og bestiller for å teste varer m.m det er nettopp slike som Dere som gjør at prisene øker for oss andre. Kjøp ikke noe du ikke har tenkt å bruke! Greit med fordelaktige lover for forbruker men utnyttes de for for mye kan det hende vi mister den gode kjøpsloven etter press fra de mange selgerene i markedet. Alle lover skal reguleres og justeres med tiden. Lenke til kommentar
w00tson Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Altså, hvis du ikke har fått disse opplysningene (skriftlig, epost teller selvfølgelig), så kan du kose deg med PCen i ett år, og så si til leverandøren at du ønsker å oppheve kjøpet! I tillfelle noen skulle tro på det der: Det er helt forrykende feil. I tillegg til at en pc faller mye i verdi som eivind04 nevner, så vil en pc som blir brukt raskt gå over fra "som ny" til "brukt". Tenk støv i vifter, dritt på keyboard/mus/skjerm. Om det skulle gått an å levere slikt tilbake, så måtte en godtatt å få slike varer når en kjøper nytt også Lenke til kommentar
|FSK| Skrevet 18. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2005 Nå har jeg gått igjennom alt jeg har fått fra apple, og alle mailer. Ingen av de har noe utfylt skjema. Ikke at jeg bryr meg så veldig though, kommer ikke på tale å sende fra meg iBooken igjen Lenke til kommentar
gunnard Skrevet 18. juli 2005 Del Skrevet 18. juli 2005 Altså, hvis du ikke har fått disse opplysningene (skriftlig, epost teller selvfølgelig), så kan du kose deg med PCen i ett år, og så si til leverandøren at du ønsker å oppheve kjøpet! I tillfelle noen skulle tro på det der: Det er helt forrykende feil. I tillegg til at en pc faller mye i verdi som eivind04 nevner, så vil en pc som blir brukt raskt gå over fra "som ny" til "brukt". Tenk støv i vifter, dritt på keyboard/mus/skjerm. Om det skulle gått an å levere slikt tilbake, så måtte en godtatt å få slike varer når en kjøper nytt også Det jeg skrev var satt litt på spissen for å påpeke de store rettighetene loven gir forbrukerne (som jeg kan se). Jeg påstår ikke at loven er rettferdig ovenfor selger, eller at andre poliser tilsier at det som loven omtaler ikke burde være en rettighet hos forbruker, men prøver bare å påpeke at i henhold til angrettloven som jeg refererte fra, så har forbrukern altså disse rettigheten. Kan du vise til noen lover som motsier dette? Selv har jeg verken prøvd eller tenkt til å prøve ut om medhold vil oppnås i praksis, noe som selvfølgelig er på grunn av at systemet hadde ikke fungert dersom alle skulle gjøre slik, og det ville ha, over tid, før til begrensede lover for oss i tillegg til dyrere varer. Måten selger kan forsikre seg mot slik bruk av angrerettloven er ved å selv fastsette rammene for angrerett og vilkårene rundt denne. Så vidt jeg husker gjør komplett.no dette, og har satt angrerettfristen til 30 dager. Da opplysninger om angreretten er informert forbruker om det spesifikte kjøpet, må forbruker forholde seg til den avtalen. Dersom selger glemmer å informere kjøper om disse vilkårene, tilsier angrerettloven at rammen kan tøyes til 1 år - som er merkelig lenge ved salg av datakomponenter. Det er den måten jeg ser loven omtale situasjonen på, dersom jeg har feil hadde det vært fint om noen kunne ha siktet til et sted i en (norsk) lov som motsier meg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå