Gå til innhold

Finnes opptakere med dobbeltlag støtte ?

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg kan ikke se at noen av DVD-opptakerene reklamerer med støtte for å brenne på dobbeltlag DVDer ("dual layer") !?

Prisene på dobbeltlag DVD vil nok gå nedover, og det vil være fint å få plass til mer video/høyere kvalitet på én plate.

På brennere til data har det ligget dobbeltlag støtte i en god stund.

Vet noen her inne om noen DVD-opptakere som kan brenne dobbeltlag DVDer, eller om noen opptakere kan oppgraderes til å støtte dobbeltlag???

Det overrasker meg at ingen (?) opptakere "til stua" støtter dette!

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere opptakere om støtter dette, bl.a. Pioneer DVR-530 (minus-format) og Sony RDR-TX710 (pluss-format). Dette er riktignok opptakere med harddisk, men det finnes sikkert tilsvarende uten. Sjekk hjemmesiden til produsentene!

Lenke til kommentar

Takk. Både med og uten harddisk er interessant. Selv med harddisk kan det være lengere filmer osv. man vil kopiere over til en DVD. Jeg ønsker å slippe at man må komrimere lengere opptak så mye for å få plass på 4.7 gb DVD-plate.

Dessuten må man kunne forvente dobbeltlag støtte på opptakere med HD til over 4000 kr !!.... -Men jeg kan ikke se at noen skryter av dobbeltlag-DVD støtte.

Lenke til kommentar

Klart det kommer "DVD"-plater med større lagringskapasitet. Det er ikke SÅ mange år siden disketter med 1.44MB var max. Jeg husker enda dagen jeg kjøpte min første 1GB harddisk, og var nerdekongen i bygda, helt til en kompis kjøpte 1MB RAM expansion kort til sin Amiga1200. Harddisken var en diger sak som sto på utsida av maskinen med innebygd vifte.

Så kom CD'r. Store harddisker. DVD-plater. Om 10 år sitter vi sikkert og ler og leser i gamle annonser om 400GB harddisker og små DVD-plater, når Doom 10 tar 4TB lagringsplass alene. Akkurat som vi kan sitte og le og tenke på at de største spillene for 10-15 år siden kom på 5-6 disketter.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Joda, det blir stadig større lagringplass osv.

Men jeg tenker på nå, og dobbeltlags-brenneDVD er jo i handelen, og har vært støtet av vanlige DVD-brennere på PC en god stund.

Syntes det er rart at det ikke er mer oppmerksomhet på dette til vanlige nyere DVD-opptakere til stua.

Prisen på brennbare DL-DVDer faller sakte men sikkert i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...