ZoRaC Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Opplevde nettopp at FAT'en min gikk til h****, og lurer på om spiling med RAID vil hjelpe mot dette? eller hjelper det kun mot fysisk skade? Er det slik at data "kopieres" fra den ene til den andre, slik at hvis den ene har "badblocks" vil data som lagres her bli korrupte på den andre disken også? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Data vil synkroniseres fra OS eller kontrolleren. (inkl FAT og boot-sektor dersom det er hardware-raid) Hvis du skulle slette noe ved et uhell og tømme søppelbøtta og overskrive det, så har du gjort det på begge diskene. Bad sectors blir merket som "bad" i FAT på den disken som har den ødelagte sektoren. Dataene vil heller bli lagret på "reserve-sektorer". Hvis det ikke er noe bad-sector på den andre disken så vil dataene ligge på den orginale sektoren og ikke på en reserve-sektor. Dette er fordi bad sektors og reserve sektorer styres av disken selv og ikke OS eller Ide/Raid/Scsi-kontrolleren. Lenke til kommentar
ZoRaC Skrevet 30. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 30. juli 2002 Det jeg opplevde nettopp var en hardware-feil (SMART) som førte til at FAT gikk til h**** ville da speiling i RAID reddet datene mine? eller ville FAT gått til h***** på begge diskene? Hva er den beste og rimeligste backupløsningen når man har 160Gb data? :smile: Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 30. juli 2002 Del Skrevet 30. juli 2002 Du kan kansje bruke Norton Ghost eller annen software, istedet for raid1? mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå