CellularDude Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Minitest av Sonyericsson K300i Har gått til anskaffelse av en Sonyericsson K300i, mye på grunn av utseendet, men den er også meget godt utstyrt til prisen, ellers kunne jeg ikke gått for den. Dette er en minitest med for- og mot-kommentarer. Henviser ellers til testen på Amobil, samt disse: Gsm Arena: http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_k300-review-37.php iMobile: http://www.imobile.com.au/PhoneReviews/def...=reviewsjun0501 Mobile Review: http://www.mobile-review.com/review/sonyer...n-k300-en.shtml Telefonen er liten og lett, og finnes i to utgaver. En i mørkeblå/sølv og en i sølv. Den finnes som kontanttelefon, som jeg kjøpte. K300i er en lillebror av K500i/K508i fra samme produsent. Den har mange av deres egenskaper, og det som det først og fremst er spart på, er skjermen, som ikke er TFT, men støtter 65.000 farger. PLUSS *Utseendet. Meget stilrent, og telefonen virker mer eksklusiv enn prisen skulle tilsi. *Meget god kalender og adressebok. *Grei å synke med Outlook. Man kan synke kalender, telefonbok, oppgaver og notater. Også korte notater i selve telefonbokoppføringene kommer med under synkingen. *Absolutt godkjent hastighet/respons. *Programmerbar joystick. Høyre softtast kan sannsynligvis også programmeres, men jeg regner med at siden Telenor Mobil har mygla min telefon med Djuice-meny, er høyre softtast forbeholdt snarvei til Djuice. *Lett å betjene mot PC. *OK batteritid, ikke minst tale. (300i stand-by / 7t tale). *God lyd, både under samtale, samt ringetoner. *Kjapp wap-leser. Egen hurtigtast til wap. *Egen C-tast til hurtigsletting av filer, mail, sms osv. *Bra minne til å være en billigtelefon (12mb). Ca 9mb ledig for bruker, men mye kan slettes for bedre plass. *Det meste av bilder, ringetoner og temaer kan slettes for å frigjøre minneplass. Dog kan det være en fordel å ta kopi av dem til PC, i tilfelle man skal bruke dem siden, eller selge telefonen. *Mange innstillingsmuligheter på kameraet. *E-postklient med muligheter for vedlegg. *Eget converter-program for mål, vekt og masse, men ikke valuta. *IR-port som følger vanlig standard for sending og mottakelse av filer. *Kameralinsen er nedsenket i dekslet. *Det finnes et bra utvalg av gratis ringetoner, bakgrunner og fargetema på nettet. MINUS *Skjermen er ikke TFT, og den er litt liten og noe blass. Men man venner seg til det. Lysstyrke og kontrast kan ikke reguleres, og lyset går etter ca 15 sek. *Ikke megapixelkamera, men godkjent kvalitet likevel, selv om bildene blir meget kornete i dårlig lys. *Meget høy kameralyd ved fotografering. *Mp3-avspilleren blir en stor vits når minnet er så lite. Men om man har 3,5, 20, 50 eller 90 mb minne, er det uansett for lite dersom man vil satse på en mobil som mp3-spiller. 256-512 mb er minimum. *For svak vibrasjonsvarsling. *Ikke egen volumknapp, men dette er lett å justere under samtale (joystick v/h). *Tastaturbelysningen kunne vært bedre. Softtastene har ikke lys, men er lette å finne da de har en markert kant. *Ikke Bluetooth, men de som hadde forventet det på en billigmodell som dette, sikter for høyt. *Wap-tasten sitter i veien for *-tasten, som brukes en del både ved innmating av tekst og ved aktivering/deaktivering av tastelås. *Ikke slumrefunksjon på kalenderalarm *Man må låse opp tastaturet for å lese SMS og kalenderalarm. *Ikke beskyttelsesdeksel for kameralinse, som på f.eks K500i/508i. Men på de to sistnevnte var ikke denne funksjonen noen særlig forskjønnelse av telefonen. *Knappene er noe små, og avgir en høy klikkelyd, som kan være meget forstyrrende i rolige omgivelser. *Det burde vært egne ring/svar- og legg-på-taster. Spesielt når man bruker telefonboken er det lett å komme i skade for å trykke på softtasten, som da fungerer som ringetast. *Telefonbokoppføringene er lite oversiktlige når de åpnes. Man må bla sidelengs for å se de ulike detaljene, og dersom man skal se adresser og notater, må man åpne for dette i en meny, og velge ”Endre kontakt”. Tungvint! Det var mine umiddelbare erfaringer med K300i etter noen dagers bruk. Jeg er meget godt fornøyd, og har ikke opplevd noen feil eller mangler med den. Utseendet er kjempestilig. Telefonen ligner på en stiligere utgave av T310. Gleder meg over mange funksjoner og meget god lyd. Oppsettet og overføring til PC gikk helt flott. Liker ikke helt Sonyericssons datakontakt, og det er helt greit at denne nå fases ut til fordel for den typen som sitter i K750i. Håper den er bedre i bruk. Alt i alt er dette en meget bra telefon til prisen! Lenke til kommentar
genser Skrevet 2. august 2005 Del Skrevet 2. august 2005 Fin test, og fin telefon. Takk for bidraget. God kveldslesning. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå