Mendel Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Hei jeg har en Citröen ZX 1.8i og har en stund vært plaget av dårlige bremser som tar tak for langt inn, noen ganger virker det som om den tar tak forskjellige plasser. Håndbrekken fungerer heller ikke, noe som er veldig plagsom da jeg parkerer i bakken utenfor huset og den humper litt nedover når jeg går ut av bilen, ikke mye men litt. Her tidligere for en stund siden fikset faren og broderen min dette og alt så bra ut, håndbrekken fungerte og bremsene tok tak lenger ute, men etter en liten stund så var alt tilbake til utgangspunktet, både bremse og håndbrekk :S, er det noe spesiellt jeg må sjekke for å få fikset dette, er ganske livsfarlig om bremsene skulle ryke Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Kansje prøve å lufte bremsene ? skjekk bremsvesken.! Prøv å stramme opp håndbrekks på begge siden. Endret 13. juli 2005 av xanth0s Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Ok, jeg skal prøve dette Takker for svar Om jeg ikke husker feil nevnte faren min og broderen at på den ene siden så kan en ikke stramme håndbrekken pga en "pink" som er brukket , dette fant vi ut da vi tidligere skiftet bremseband (noe som ikke var helt lett ) Lenke til kommentar
larschroe Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Det er også mulig at det er lakkasje i hovedsylinderen til bremsene. Det kan du teste ved å tråkke inn bremsen til bremsene tar, og holde pedalen helt rolig i et par minutter. Hvis du kjenner at pedalen synker av seg selv, eller bremsene blir svakere selv om du holder pedalen rolig er det ganske sikkert en lekkasje, eller i alle fall luftbobler i systemet. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Syns det høres ut som du har tromler bak, og at selvjusteringen på en eller begge sider ikke virker. Hvis man prøver og kompensere for dette med og stramme brekkwire (man strammer da wiren slik at den holder båndene inntil trommelen) vil problemet oppstå igjen. Man retter altså ikke feilen, men omgår den for en periode. Og i mange tilfeller hindrer man selvjustringen i å gjøre som den skal. Jeg ville først sjekket som de andre nevner, lekkajser utvendig og innvendig, bare for å eliminere det. Så slakke brekkwiren helt på begge sider, og med wiren slakk, pumpe mange ganger på bremsepedalen, og gjerne rive litt opp og ned med brekket også. (Med en fungerende selvjustering skal pedalen komme til normal posisjon, uavhengig av brekkwirens stramming) Er du heldig er dette nok, og du kan igjen stramme brekkwiren. 3-5 klikk slark er passe. Hjelper ikke dette, ville jeg igjen slakket wiren og så tatt av trommler og sjekket hva som gjør at båndene ikke justerer seg. Har du derimot skiver bak, er saken litt anderledes. Men i prinsippet er det uansett system, aldri noen god ide og justere bremsenes klaring ved hjelp av brekkwiren, som jeg syns det høres ut som er tifelle hos deg. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hei jeg har en Citröen ZX 1.8i og har en stund vært plaget av dårlige bremser som tar tak for langt inn, noen ganger virker det som om den tar tak forskjellige plasser. Håndbrekken fungerer heller ikke, noe som er veldig plagsom da jeg parkerer i bakken utenfor huset og den humper litt nedover når jeg går ut av bilen, ikke mye men litt. Ta den på et uavhengigverksted og be de fikse bremsene skikkelig, dette er en bil med rimelige deler så det bør ikke koste så veldig mye. Tross alt er det verdt det. Lenke til kommentar
xanth0s Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Mener alle Citröen ZX har bremse skiver bak. Correct if am wrong. Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Der tar du feil Min har skiver fremme og trommel bak. Her tidligere når jeg skulle skifte bremseskive i trommelen så vurderte jeg faktisk å kjøpe alt nytt, synd jeg ikke gjorde det Jeg skal prøve det du sa pcp160 agvg jeg har kjennskap til en privatperson som driver eget verksted her i nærheten, men har hatt litt dårlig erfaring med han tidligere Skal se om jeg kan finne et annet uavhengig verksted og høre med det Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Ellers er det jo litt sånn da at man selv må vurdere sine evner før en mekanisk jobb. Om ferdighetene så ikke er tilstrekkelig, særlig da siden det er snakk om bremser, som unektelig er kjekt å ha, er nok til slutt rådet til agvg det både enkleste og tryggeste. Jeg bare supplerer litt med forslag til mulige feilkilder utover de som andre har kommet med. Jeg formoder forøvrig at klossenes tilstand er sjekket Meendel, utslitte klosser kan litt avhengig av innfestnings- metode også gi lav pedal. Edit; Ser at skiveteorien er avkreftet av trådstarter, så jeg slettet litt Endret 14. juli 2005 av pcp160 Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Jeg har en bror og en far som er en del drevne på mekking på bil, selv har jeg liten erfaring Er for det meste en datamann som må fikse data'en for folk :S Det tryggeste er jo selvfølgelig å få et verksted å sjekke dette, men siden jeg bare er lærling og sliter med lån på bilen så er det ikke så mye igjen til verksted :S Jeg skal spørre broderen om han gidder å sjekke disse tingene dere har nevnt og jeg må atter en gang takke for opplysningene Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå