Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

LAN + USB trådløs, kan jeg load balance i XP?

Anbefalte innlegg

Har et LAN hvor jeg får internet gjennom kablet ruter. Hadde så en venn på besøk med bærbar som fant ut at naboen har et usikret trådløst nettverk (se bort i fra det etiske dilemmaet her at snylting på andres nettverk er ikke er pent, hvis jeg får det til å funke får jeg ta et ord med naboen over en pils og forelle hva jeg har gjort).

I mitt ustpekulerte hode tenkte jeg da på en løsning hvor jeg kjøper en USB trådløs (dongle til 350 kr på komplett) - plugger den i min stasjonære pc og setter opp slik at jeg får inn naboens nett. Det jeg lurer på er om XP pro har muligheten til å sette opp load balancing mellom nettverkskortet (kablet) og trådløs, slik at jeg kun snylter litt av naboen når jeg maxer egen linje.

Spm 2 - Kan jeg benytte en slik USB plugg til å la naboen få "snylte" på meg tilbake, eller må jeg da kjøpe switch?

Tenker jo på at dersom begge tingene funker får jo "dobbel" båndbredde tilgjengelig fordi begge bruker ikke linjene max hele tiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm - kanskje. For meg så det ut som om traffic shaping mer går på forming av trafikken på 1 forbindelse, ikke fordele mellom 2. Jeg er på tynn is her, og er fullstendig klar over det, så jeg regner med at noen som har peil korrigerer meg hvis jeg antar feil.

Når jeg sier load balancing så tenker jeg på samme funksjon som finnes i en en del brannmurer ol. som lar en koble til 2 forskjellige wan og i teorien skal fordele trafikken mellom dem.

Jeg vet at det går å ha 2 nettverk på xp, men har ikke noe erfaring i å sette dem opp så de fungerer "overlappende" med hverandre.

Det er ikke det at jeg virkelig behøver denne funksjonen, men nå som jeg har funnet ut at jeg vil ha det - klarer jeg ikke å la være å prøve å få det til. Jeg er bare en slik person (regner med at det er flere andre som meg :p )

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir lettere å konfigurere med et slik oppsett:

Begge PCene er på samme LAN, og bruker f.eks. en gammel linux-boks til å koble opp til internett. Boksen er tilkoblet begge internettlinjene, og fordeler pakkene jevnt utover.

Med litt mer konfigurasjon, kan visse pakketyper prioriteres.

Jeg har egentlig ikke så mye peiling på dette her, men kanskje denne hjelper:

A Practical Guide to Linux Traffic Control

Endret av Mr Burns
Lenke til kommentar

Jeg er windows mann. Men takker selfølgelig for alle innspill.

Jeg bare håper at windows har en tilsvarende funksjonalitet. Noe må det jo være i Pro utgaven som gjør at de ekstra kronene jeg bladde opp ikke er kastet vekk. Forstod det slik at det var utvidet nettverksfunksjonalitet i pro utgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...