Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Vurderer "sportsbil", tips?

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner ikke hvorfor dere i det hele tatt nevner Porsche når vedkommende spør etter en bil til under 120 000,-

Dessuten, en bil med 200 hk som førstebil. Hvordan blir den forsikringen seende ut? Bakhjulstrekk 200 hk og en fersk sjåfør. Ser for meg en flott vinter.

En Celica vil kanskje være et bra valg. Her har du bra prisnivå. Du får en 94-99 Celica for under 100 000,- eller like over hvis den er litt nyere (98-99). Bilen har 116 hk i standardutgaven, og leveres utelukket med FWD. Bilen er enklere å kjøre, og kommer seg godt fram om vinteren. Forsikringen blir til å leve med, og siden det er en Toyota kommer det mest sannsynlig til å være lite behov for reparasjoner (sålenge du ikke kjøper en som har vært lekt med og ikke fulgt servicer etc, men det gjelder jo alle biler).

Du nevner 150+ hk som et krav, men det lar seg neppe forene med en fornuftig forsikringspremie. Hvis du i tillegg skal ha lån på bilen kreves det full kasko, noe som utelukker en ren ansvarsforsikring (for å slippe billigere unna).

Det er ikke noe problem å låne penger i banken med sikkerhet i en bil på over 10 år. Men om du kommer inn i banken med buksa ned på knærne og oppfører deg som en tulling så vil du nok ikke få lån.

Jeg gikk til min lokale bank for å opprette et billån på 250 000,- på en 14 år gammel "sportsbil" (91' Nissan 300ZX Z32, 3 liter rekkesekser med twin turbo og ca 300 hk). Jeg fikk faktisk lån i banken, men bestemte meg for å ikke kjøpe bilen da den ikke var i noe bra stand. Banken skulle forresten ha nærmere 40 000,- i året bare i forsikring på bilen (jeg fikk et bedre tilbud hos Gjensidige, hvor jeg er kunde nå. 20 000,- for full kasko).

Det er ikke umulig å være ung, og kjøpe "sportsbil", men du må stort sett velge utseende, eller ytelse. Skal du ha begge deler i ung alder, billån og forsikring, så kan det bli veldig dyrt. Du kan kjøpe et gammelt "vrak" som har god ytelse (150+ hk) og som teknisk er i god stand, men som ser ut som en haug med vrakdeler. Du kan gå for utseende og kjøpe en bil med sportslig utseende, og sportslige kjøreegenskaper (under 150 hk).

Hvilket merke eller modell du velger er helt opp til deg selv, da det finnes bra biler fra alle verdens hjørner, som har et bra utseende og sportslige kjøreegenskaper. Hvis du bare kikker litt rundt og finner ut sånn ca hva du vil ha, finner du nok ganske fort noe i din prisklasse.

EDIT: Jeg ser du nevner femtegenerasjons Celica som et alternativ. Hvis du har tålmodighet er det absolutt mulig å skaffe en 91~ Celica All-Track med 3S-GTE motor. Dette er en meget god 2 liter turbo-motor fra Toyota, som yter respektable 200-260 hk, alt etter årsmodell. Bilen er en ganske standard Celica, men den har 4WD, noe som kommer godt med på Norske vinterveier :) Bilen har et sprekt, men litt "gammeldags" utseende, som er i samme gate som f.eks. RX-7 (FC) Turbo II (andre generasjons RX-7 fra Mazda med 2 rotors wankel motor på 1.3 liter og turbo. ytelse, ca 200 hk).

Forskjellen på de to bilene er helt klart kvaliteten på motoren, og det faktum at Celica All-Track har 4WD, mot RWD på RX-7en. Celica vil nok også få en del lavere forsikring.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke hvorfor dere i det hele tatt nevner Porsche når vedkommende spør etter en bil til under 120 000,-

En veteran 911 koster da under 120000,-...

Er sjåføren erfaren med biler (drevet med gocart, bilcross, super 1600 etc) ser jeg ingen som helst problemer med å ha en høytytende RWD-bil som førstebil.

Personlig hadde jeg en bil med 417hk på bakhjula samme uke jeg fikk lappen, dog med prøveskilter.

FC er artige biler, hadde det ikke vært for at du er nødt til å bytte motordeler minst en gang å måneden. (Litt overdrevent, men de motorene er ille).

Lenke til kommentar
Samara? det er dritt det, den bruker rundt 1 liter på mila

ruster bare du ser på den, 95mod samara ser ut som den er

fra begynnelsen av 80 tallet :p, og styling? haha med mindre du lager

det selv så er det bare å glemme :p

Litt OT, kanskje men må bare svare.

1 liter på mila? Da er det noe gæli. En Samara bør gå på 0,6-0,7 på mila.

Og styling, joda det finnes i Russland i alle former og farger, skjørt, fangere, lexusbaklykter og alt hva du måtte begjære.

Og det at en 95-modell ser ut som en tidlig 80-taller har sin grunn i at bilen ble introdusert i 84, og har ikke blitt vesentlig endret etter det :D Du kunne like gjerne sagt at 05mod samara ser ut som en tidlig 80-taller, for den produseres nemlig enda.

Men at den ruster fælt, må jeg si meg enig i :!:

Lenke til kommentar
Jeg har lenge sett etter min første bil og sett for meg både mange forskjellige biler, og forskjellig type biler. jeg har endelig kommet frem til at en bil med et mer sporty utseende passer greit. da må jeg bare finne meg en til en fornuftig pris.

det jeg trenger er tips på priser på rimlige biler som f.eks 200sx. bilen må helst ikke koste mer enn 120k, og ha någenlunde grei motor (150+)

Edit.. jada, skjønte nå det var feil emne.. så ikke helt hvor jeg la det ;)

Heisann... BMW er tingen... Nå selges denne lekre saken til en billig penge:

85000kr Det er mye bil for pengene:-)

http://www.bimmers.no/viewtopic.php?t=7844

Lenke til kommentar

85.000??? Litt overpriset kanskje?

BMW 320i, 91-modell, 157.000 km:

4_-2096371815.jpg

Beskrivelse

God bil, hvor mye slitasje deler (vannpumpe, bremseskiver og kloser, dempere foran og alle fjører, lenkearmene, + servisesjekk av servoen) er byttet siste år. Eu godkjent mai 2005.

55.000,-

Da har du 30.000 til overs som du kan bruke på å få bilen akkurat slik du vil ha den. Pluss at det vel strengt tatt er mindre sjanse for at den er lekt med (no offence, Dag-Andre) :)

Endret av epifant
Lenke til kommentar

Hva med en Opel Calibra 4WD 150hk++ til 50-100 000 alt etter som... ekke verst det?

Ta en titt her du ;)http://www.finn.no/finn/car/used/result/;p...&CAR_MODEL=1248

Rart ingen har nevnt det... :dontgetit:

Da tenker jeg spesielt på den øverste bilen... Damekjørt. under 100 000km kjørt, 150hk , kjipt med automatgir though :p

Du kan eventuelt ta en titt på www.autodb.no for flere resultater.. ;)

Endret av sull
Lenke til kommentar
100.000!?!? må jo ha tørna for vedkomende.

Hadde det vært en Turbo trans am så kunne

prisen vært riktig, men er *normal* trans am?

no way!

Det er ganske stor forskjell på de med manuell og de med automat. Denne bilen er nok bygget om i ettertid, men girkasser som går på 350motorene vokser ikke på trær og er heller ikke billige.

Men drit i akkurat den bilen, skulle bare finne en T/A med manuell. DF69949 er dessuten begjært avregistrert pga mangel på pkk (som forøvrig har blitt utsatt allerede).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...