Gå til innhold

Nytt deksel til objektivet

Anbefalte innlegg

Hallo,

Noen som kan tipse meg om ett OK linsedeksel? Det originale som fulgte med sigma linsen er litt vannskelig og ta av og på når jeg bruker "solskjermen" til objektivet.

Hadde ett deksel engang som man "løste ut/inn" ved å knipe sammen noen "klør" på midten istedenfor ute på kanten. I tillegg hadde det vært greit å kunne feste en snor til dekselet slik at man ikke mister det så lett..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, dekselet griper i de innvendige filtergjengene som er standard. (Bortsett fra på noen ekstra tynne filtre som ikke har gjengeparti for å unngå vignettering ved bruk på ultra vidvinkel objektiv).

Glimrende. Merkelig at andre fabrikatører, f.eks Canon, Sigma og Tamron kan "akseptere" at folk går rundt med Nikon deksel på deres objektiv... Jeg vil jo ikke nøle med å gjøre det, siden der så praktisk. Får se om jeg beholder Sigmaen min da..

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Nikons deksler er vel annerkjent som markedets mekanisk beste (ekte fjær-belastning), men har "knappene" for utløsing på utkanten av ringen som de andre. Har selv både Nikkor, Sigma og Cannon-optikk. De to førstnevnte griper klart best, men alle tre er vanskelige å bruke med solblender påmontert. Hama har den dekseltypen du er på jakt etter. Det har utløserknappene plassert nærmere midten, slik du beskriver. Det føles litt løsere enn de originale dekslene (bladfjær av plast), men det gjør jobben slik du ønsker det.

At andre produsenter aksepterer... Tror det er tyngre for Canon å svelge at jeg bruker Nikon uv-filter på deres linser, he he.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...