Delvis Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Solgte øl på bensin stasjonene ja, men 2.8 - 3.5 % er jo bare lettøl. Det var ikke særlig å drikke på Klart jeg vasker bil selv, hva betyr ulansk? Har aldri hørt det før Det hadde seg sånn at det ble et kliss av innsektdritt over hele fronten, fordi det var så mye innsekter overalt der nord. Så vi ville gjerne prøve å fjerne det av og til. Måtte bruke parafin for å få det skikkelig vekk tilslutt. Lenke til kommentar
Leon Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Klart jeg vasker bil selv, hva betyr ulansk? Har aldri hørt det før Hint: U-land Ulandsk Og nei, Sverige er - som de fleste forteller deg - definitivt ikke et u-land. Hvordan de klarer å drifte veinettet uten de O Hellige Oljepengene i ryggen, uten å ty til bompenger, er en bragd! Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Hvordan de klarer å drifte veinettet uten de O Hellige Oljepengene i ryggen, uten å ty til bompenger, er en bragd! Akkurat det kan nok ha en ganske naturlig forklaring. Det er nemlig dobbelt så mange innbyggere i Sverige som i Norge. Så det er kanskje motsatt vei man bør se det: årsaken til at det kreves mer ekstraordinære invisteringsmidler for å oppretteholde en infastruktur av vanlig vestlig standard i Norge, er fordi befolkningen er så liten. Derfor har nok oljeinntektene så stor betydning i Norge. Kan tenke meg det er grunnen Samtidig må man huske hvor mye det krever å bygge ut vegnettet mange steder i Norge p.g.a. naturforholdene. Der er det nok mye enklere i Sverige, for ikke snakke om i Danmark har vel ikke en eneste tunnel feks. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Der er det nok mye enklere i Sverige, for ikke snakke om i Danmark har vel ikke en eneste tunnel feks. Åjo, minst en tunnel. Det heter kanskje Øresundbroa, men siste delen er faktisk en tunnel. Den ligger på dansk side... Uannsett, å argumentere med at Sverige klarer å bygge ut vegnettet slik de gjør ved å henvise til at de har flere innbygere holder ikke helt mål. Det er faktisk slik at de svenske og danske vegene blir mer brukt og må faktisk holde en høyere standard på motorvegene pga farten. Så det er kanskje motsatt vei man bør se det: årsaken til at det kreves mer ekstraordinære invisteringsmidler for å oppretteholde en infastruktur av vanlig vestlig standard i Norge, er fordi befolkningen er så liten.Nei. Først og fremst holder vi ikke vestlig standard engang. 4-felt utenfor Oslo og omegn er et ytterst sjeldent syn selv om trafikken tilsier at det burde vært det. Norsk vegstandard er særdeles elendig. Det har absolutt ingenting med at vi er få. Faktisk får staten inn mer middler som egentlig skal brukes til veg enn det som faktisk blir brukt... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 14. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 14. juli 2005 Sier ikke at det ikke kunne vært og gjort mer med veier i Norge, men det er nok likevel en del enklere i de landene, og mer skatteinntekter har sikkert hatt sin betydning gjennom mye av etterkrigstiden vil jeg anta. Lenke til kommentar
mushi Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Og i sverige har de gigabit bredbånd til levbare priser Pluss billigere biler (nesten halv pris av det norske biler koster) og gratis import mellom eu-land Lenke til kommentar
lperik Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Dra en tur til gøteborg/stockholm så skal du se at sverige ikke er så u-land som du skal ha det til Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Ein ting eg ikkje skjønner: Kvifor spøker vi så mykje om svenskane (tenker da på svenskevitser o.l.)? Svenskane gir oss jo mykje fine ting, som for eksempel snus, biler, damer etc., men kva gir danskane oss? Er det nokon som kjem på i det minste èin ting, for det gjer ikkje eg. Lenke til kommentar
TomWhittaker Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Er det nokon som kjem på i det minste èin ting, for det gjer ikkje eg. Dansk salami. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Dansk salami, ja, jo, sant nok. Men svenskane har fortsatt fleire plusspoeng. Snus > Salami. Lenke til kommentar
Aquabat Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Dra en tur til gøteborg/stockholm så skal du se at sverige ikke er så u-land som du skal ha det til Men etterpå tar du en svipptur innom Malmö, og vips, så er du tilbake i et u-land igjen. :!: Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2005 Ein ting eg ikkje skjønner: Kvifor spøker vi så mykje om svenskane (tenker da på svenskevitser o.l.)? Svenskane gir oss jo mykje fine ting, som for eksempel snus, biler, damer etc., men kva gir danskane oss? Er det nokon som kjem på i det minste èin ting, for det gjer ikkje eg. kan det ha med at Svenskene tradisjonelt har hatt en heller nedlatende holdning til Nordmenn? Tuborg er en bra ting vi får fra Danmark. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 15. juli 2005 Del Skrevet 15. juli 2005 Ein ting eg ikkje skjønner: Kvifor spøker vi så mykje om svenskane (tenker da på svenskevitser o.l.)? Svenskane gir oss jo mykje fine ting, som for eksempel snus, biler, damer etc., men kva gir danskane oss? Er det nokon som kjem på i det minste èin ting, for det gjer ikkje eg. Danmark har faktisk MER avgifter på biler enn Norge, så for å kompansere for det er bilene billigere enn i Norge. Man må huske på at de fremmede avgiftene skal vekk og norske avgifter skal legges på ved import av bil. Derfor hjelper det ikke om selve bilen uten avgifter ikke er billigere enn i Norge slik det ofte er i Sverige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå