Delvis Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Har vært i Sverige og samlet noen inntrykk. En stad/tettsted i Sverige har omtrent 3-4 gamger så få forretninger som det er i et tilsvarende tettsted i Norge. Og omtrent 50 % av bensinstasjonene var Statoil, men alle var vesentlig mer primitive enn i Norge. Her står det alltid bøtter ved pumpene og er alltid vannslanger og vaskemuligheter På de Svenske var standaren et skap der det sto en bøtte med skittvann Det var ekstremt få utesteder relativt sett i forhold til her, og de solgte bare 3,5% øl i butikkene..! Veiene var (naturlig nok) noe bedre og mer rette stekninger noen steder, men jeg ble alt i alt overraskende skuffet over Sverige, trodde de lå foran oss i alt. Virker som et kjedelig og rart land Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Ja jøss, utviklingsland fordi de selger øl på 3,5%. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Du kan ikke ha vært mye i Sverige. Ikke det at jeg har vært så veldig mye der selv, men at 50% av bensinstasjonene er Statoil er veldig feil. Kan ikke si å husk jeg har sett så veldig mye til Statoil i Sverige. Edit: Sverige er forøvrig veldig flink når det kommer til veg. Det finnes EN bomstasjon i hele Sverige (broa over til Danmark) og de gule fergene i Sverige er gratis. Vegene i Sverige finansieres av årsavgifta. Der har den norske stat MYE å lære. Endret 13. juli 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Så er jo statskassen til Sverige forholdsvis tom i forhold til den norske. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) men så har de ikke de oljeinntekter heller da. Endret 13. juli 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 men så har de ikke de oljeinntekter heller da. Det var heller ikke mitt poeng... Lenke til kommentar
Suppelars2k Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Øhm. U-land? Jaja. Uansett, var det Sør-Vest i Sverige du var? Altså, nokså nærme norskegrensa? Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Edit: Sverige er forøvrig veldig flink når det kommer til veg. Det finnes EN bomstasjon i hele Sverige (broa over til Danmark) og de gule fergene i Sverige er gratis. Vegene i Sverige finansieres av årsavgifta. Der har den norske stat MYE å lære. Nei det er første gang jeg er i Sverige (utenom flyplasser) Der vi kjørte over fra Trondheim og Meråker var det eneste stedet det var tollstasjon. Vi kjørte inn og ut flere steder; Røros, Drevsjø, Kongsvinger - og det var jo ingen verdens ting..!? man kunne jo tatt med seg hva som helst Forskjellen på vegene var stort sett at Svenskene bruker hvitt i midten og blå skilter. I Norge bruker vi altså gult i midten (som i USA) og Gule skilter. Det gule i midten er et klart fortrinn, men gult inni varsels-skiltene var muligens ikke dumt. Lenke til kommentar
Stor Oddnoga Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Gudbedre... Kom deg til en skikkelig by i det minste før du uttaler deg da. Lenke til kommentar
Jan Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Hahah Groenn.. N00bz on tripZ :D Forresten, er q8 bensinstasjonene et Danmarkfenomen eller Sverige også? Lenke til kommentar
enden Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 men så har de ikke de oljeinntekter heller da. Det var heller ikke mitt poeng... Nei, men det er en veldig viktig del av bildet. Svenskene klarer altså å presse mer ut av veiavgift selv om de ikke har en enorm oljeinntekt å lene seg på, og sikkert kunne hatt behov for å bruke pengene på noe annet med det tynnstrekte nasjonalbudsjettet de har. groenn: grensetraktene mellom Norge or Sverige er vel omtrent så langt fra sivilisjasjon som det er mulig å komme. Svenskene har et helt annet syn på distriktspolitikk en vi her hjemme. De konsenterer seg rundt større byer, og det er dit du må dra for å få et skikkelig sammenligningsgrunnlag. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) men så har de ikke de oljeinntekter heller da. Det var heller ikke mitt poeng... Vel, Sverige klarer seg faktisk uten de samme oljeinntektene som Norge har, og kan samtidig tilby "gratis" veg så lenge du som svensk innbygger og eier av et motorisert fremkomstmiddel betaler årsavgifta. Dette er vi ikke i nærheten av å se i Norge. Bompenger benyttes aaaaalt for ofte, og er i tillegg hårreisende sløsing med penger. Drøyt 50% går nemlig vekk til administrasjon- og låneutgifter. Sikkert ikke ditt poeng, men som enden sier, det er et del av bildet. Endret 13. juli 2005 av Ernie. Lenke til kommentar
pakke Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Forskjellen på vegene var stort sett at Svenskene bruker hvitt i midten og blå skilter. Jeg tror desverre du har gjort temmelig dårlig research. Det er mange flere og mye større forskjeller på svenske og norske veier enn fargene. Lenke til kommentar
clario Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Distriktene er ikke Sveriges sterkeste side, der ligger Norge langt framme. Sverige har aldri satset så mye på distriktpolitikk som Norge gjør Lenger nede, i byene, det er der det skjer skjønner du Lenke til kommentar
Luchy Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 sverige er ikke et U- land. det er ikke mer å si. noen gang tenkt på at norge har litt bedre service på bensin stajoner? Lenke til kommentar
clario Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Og omtrent 50 % av bensinstasjonene var Statoil, Statoil, er ikke det Norsk da ? Kanskje vi ville gi Svenskene litt dårligere service bare på f... Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg tror desverre du har gjort temmelig dårlig research. Det er mange flere og mye større forskjeller på svenske og norske veier enn fargene. Veldig mange av den var lilla da, men det har de også litt av i Norge. Jo det sikkert riktig det de sier om distriktene kontra byer. Får dra litt lenger neste gang. Det største stedet vi var innom, var vel et som het Mora. Der var det gågate, men ikke mange butikker. Men der var hvertfall pol Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) *host* Systembolag Tilbake til det jeg sa tidligere: Det jeg mente var at det er imponerende hva svenskene får til UTEN oljen og mye penger på bok. Endret 13. juli 2005 av LarsP Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Tilbake til det jeg sa tidligere: Det jeg mente var at det er imponerende hva svenskene får til UTEN oljen og mye penger på bok. Ahhhh... Jamen da er jeg faktisk enig med deg også Lenke til kommentar
Folo Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Statoil kjøpte i sin til alle stasjonene til Esso, derfor finner du ikkje noen essostasjoner i Sverige. Gidder du vaske bilen selv ? snakk om ulansk I norge selger de øl, hvertfall i stavanger frem til kl 20. I sverige kan du få "folkøl" døgnet rundt på bensinstasjoner, til en overkommelig slant. Skal du ha sterkere saker må du på systemet. veiene i sverige er fantastike, de fungerer også som nødlandingsbaner for det svenske luftforsvaret, det er dog under nedvikling siden 70 - 80 tallet, derfor er de svært brede enkelte steder. I sverige har du skikkelige pizzeriaer der du får en pizza til 50 kr på byda drikker du hjemme, stikk til stockholm eller gøteborg så finner du uteplasser du aldri kommer inn på en gang. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå