Gå til innhold

Spill: Høye frekvenser eller skarpe timings?

Stigma2K

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er hva som egner seg best til spill; RAM med høy frekvens, eller RAM med skarpe timings? Det jeg har hørt er at det er best med skarpe timings, men ifølge en RAM test jeg leste, så fikk minnet med høyere frekvens flere fps.

Noen som har peiling?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener da at timings har alt å si på spill.... Har RAM på 667MHz og de duger ikke til spilling pga høye timings.. Trur jeg iallefall, får høre hva de andre har å si.

EDIT: Har kanskje litt å si at de er DDR2 også da (minnet mitt)

Endret av Lyngstad
Lenke til kommentar

Mine no-name billiggreier kjørte på 2,5.3.3.8 og jeg har ikke gjort annet enn å endre BIOS til 'performance' settings (2,5.3.3.7 og FSB:DRAM fra 4:5 til 1:1). Virker som det funker greit, men jeg fikk ikke akkurat ny pc.. ;)

Hvor mye har disse timingsene å si egentlig?

Lenke til kommentar

AMD CPU'er er mer avhengige av stramme timings enn Intel CPU'er hvis man kjører på standard hastighet - da har man heller ingen effekt av høyere spesifisert hastighet ram, ettersom man struper ned hvor raskt man kjører dem uansett..(generellt sett)

Det er først når man overklokker at man har behov for PC3200++ hastigheter. Å f.eks. bruke PC3700 ram på en CPU du ikke kjører raskere enn PC3200 har ingen effekt (du kan muligens "overklokke" timings da, ettersom RAM'en takler høyere hastighet enn du kjører den på, da takler de ofte lavere timings)

Hvis du overklokker med raskere enn PC3200 ram, så overklokker du bare CPU, mens RAM fremdeles kjører innenfor spesifiserte verdier (vel, alt etter hvor mye mer enn PC3200 ram'en takler og hvor mye du overklokker selvfølgelig). Da vil man få mer utav både RAM og CPU ettersom man kjører hele systemet raskere enn standard. Dette har derfor i de fleste tilfeller mer utslag enn å kjøre standard hastighet med lave timings, og det er derfor den testen fikk bedre resultat med raskere ram (sannsynligvis)

Så: hvis du skal overklokke, gå for høyere hastigheter.

Hvis du ikke tenker på å overklokke, gå for lave timings på ram...

Mozze: det er snakk om 1-2% forskjell kanskje...

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...