Gå til innhold

Dual-prosessor maskin

Sendell

Anbefalte innlegg

Har fått følgende i oppdrag:

Lage en maskin hovedsaklig til redigering av video og bilde (rimelig store og tunge oppløsninger). Gjerne med bruk av dual-prosessor kobling. Pris ikke svært vesentlig, men ikke for høy heller...

Mine tanker rundt dette er foreløpig å kjøre et system med to AMD XP2200+ prosessorer, et godt skjermkort og nok med ram. Altså ikke mange tanker... Søker derfor etter anbefalinger fra folk som har gjort dette før/ vet hva de snakker om. Hvilke prosessorer skal jeg bruke? Forslag til skjermkort? Hvilken type RAM? Noen spesielle hensyn med dual-prosessor maskiner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville nok brukt dual MP 2100+ om du vil ha et AMD system. Har selv en dual AMD boks og det fungerer veldig bra.

Av de testene jeg har sett så er NVIDIA-kort raskere enn ATI-kort til videoredigering. Et GeForce4 kort vil derfor være å anbefale om du ikke skal ha et proft GL-kort.

Sett inn 1 eller 2 GB med REG ECC ram PC2100 og sett inn et par 36 GB U160 10K SCSI disker i raid 0 (kan gjøres i software via W2K eller linux) og du er godt på vei. Videre kan vel en 18 GB SCSI disk til operatsystem/programmer være fornuftig.

Lenke til kommentar

Er enig med pgressum, men jeg ville heller kjørt data på 4-5 36GB 10K disker i RAID-5 (greit kompromiss mellom hastighet og volumlagring, det sistnevnte bruker jo video som kjent mye av) og OS+Apps på et par 18GB 15K disker i RAID-0 (eller 4 stykk på RAID0+1 om du er paranoid). Men for guds skyld bruk hardware RAID - skal du bruke såpass mye penger på en boks ser jeg det nesten om talentløst å ikke punge ut for et godt SCSI RAID kort; Software RAID funker, men har en stygg tendens til å snu 180grader og bite deg i trynet på et tidspunkt du minst vil at det skal skje...

Lenke til kommentar

Det aller første du bør gjøre, er å finne ut av hvilken programvare du skal bruke. Det finnes massevis av video-redigerings program for Windows, Linux og MacOS. Når du har funnet ut hvilken platform du skal kjøre på, kan du begynne å fundere på hva du skal kjøpe.

Lenke til kommentar

Støtter programmet som skal benyttes 2 prosessorsløsning?

Skal brukeren ha kort med støtte for 2 skjermer

Hvor mye bråk tåler brukeren. Lite artig å skulle fikle med lyd osv. når tornadoen under bordet dreper all fininnstilling.

Kabinett? (Du bør ha et så dypt kabinett som råd da dual hovedkort er gjerne litt større en vanlige hovedkort og du ikke vil at kjørere blir i veien for harddisker osv).

Aopen Bigtower ble hos en kompis så kort bakover at han ikke kunne henge opp harddiskene i den normale skuffen da de ble i veien for rambrikker. Måtte fikle mye med montering og resultaten er fryktelig tett og varm kasse.

Lian Li pc70 usb er 10 cm dypere en de fleste andre(nesten 60 cm)

Chieftec big Tower bare 47 cm så det tror jeg blir for kort om du skal ha mange harddisker.

Se etter kabinett der du kan montere harddiskene på andre plasser en på samme høyde som ram brikker gjerne står.

Men om du skal ha 2 harddisker så går de fleste kabinett.

Strømforsyning =

Enermax strømforsyning, 431W, ATX12V

Denne klarer et system med 2*xp1900, 4 ide disker, cd og dvd+brenner og 2 scsi disker+ geforce 4 ti4600, 512 ecc ram, tv-kort,lyd og meir så den vil sikkert klare ditt system og. Se etter den modellen der du kan justere viftehastigheten selv. Mindre støy= veldig bra.

Hovedkort:

Kanske

MSI K7D Master-L om du skal ha dual mp system. 2400

Har det meste og plass til mye minne som alltid er bra. Husk at du må ha ecc minne på de fleste dual amd hovedkort og det er uansett øker stabiliteten.

En som dirver med 3d kjøpte likt kort og det fungerer uten problem til nå(Med en 512 apacer ecc brikke). Merk at ram plasseres helt til høgre på kortet og kan skape problem for harddisk plassering om de står i samme høyde.

Prosessor: 2*1660

mp1800+ gir best mhz pr krone og i tillegg kan du bruke kjølere som bråker mindre.

Merker sikkert ikke så mye til 140 mhz og kan legge pengene spart i mer ram eller scsi disker.

På hoverkortet over har du akkurat plass nok til zalman 5100cu. Du bør kjøpe shim til å legge på prosessoren først og også artic silver. denne kjøleren klarer en xp1800 veldig greit og på lav støynivå. I tillegg til solid festemetode.

Minne:

512 bør du ha og helst 1 gb.

2*512 ecc apacer= 3750 (1875 pr stk)

Grafikk:

Et skjermkort med god 2d og kanskje dual skjerm?

Ati 8500 (Gå for retail kort fra ati selv da veit du mer hva du får.)(2590 på quad.no)

gainward geforce ti4200 (Gainward god 2d? Hørt rykter om det)(1568)

Eller ren 2d = Matrox g550 til ca 1200 kroner

Harddisk

Du bør kanskje ha 1 stk rask scsi disk til å kjøre selve programmet på og 1 eller flere ide disker til sevle filmen osv, men dette kan jeg ikke så mye om så da får andre ta over her.

Seagate sine barracuda iv modeller er stillegående, men ikke de raskeste.

Western med sin 8mb special edition er raskere og du får de i større utgaver.

Om du setter i raid eller kjører scsi får du avgjøre etter behov.

Jeg ville satset på sikkerhet og stabilitet.

Lite artig med et system som klikker 1 gang pr time om det er aldri så raskt.

I tillegg kommer cd-brenner/dvd brenner og dvd enhet.

og annet stasj.

pees. langt innelgg gitt, men håper det er til litt nytte.

har mitt system i en lianli pc61usb (Ikke dual, men kan sende deg bilde av innmaten så ser du hvor mye plass det er der). Har en dybde på ca 50 og med storebroren (pc 70usb) vil du få 10 cm til.

Annbefaler ikke chieftec da jeg tror det blir for lite dybde i det.

her er test av pc70 usb.

God plass til dual også ser det ut til

http://www.virtual-hideout.net/reviews/lia..._pc70/print.htm

ati8500 med l365 og lik(s)om 19" crt

XP 1700+ på MSI K7T-266a-ru

512mb apacer minne og 2*60 gb Barracuda

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-07-29 16:29 ]</font>

[ Denne Melding var redigert av: Stonescream på 2002-07-29 16:38 ]

Lenke til kommentar

Må først takke for raske (og svært nyttige) innlegg!

Har tenkt å kjøre et Linux system (sansynligvis RedHat eller Debian). Noen andre anbefalinger? Også mht. bildebehandlingsprogrammer? Og kanskje forslag på skjermer? Systemet skal i hovedsak brukes til vanlige digitale still-bilder.

Lenke til kommentar

Med videoredigerin trenger du rask disk-aksess og uavbrutt overføring. Kjøp derfor minst 3 harddisker:

1 liten (40GB?) 7200rpm IDE til OS

1 liten (40GB?) 7200rpm IDE til sidevekslingsfil

2 store (120GB?) 7200rpm IDE til video-filene.

Alle bør stå på hver sin IDE-kabel, så du må nok kjøpe en egen IDE-kontroller til maskinen. I tillegg er det kjekt med CDRW (til å lage SVCD'er med) evt. en DVD-brenner.

Lenke til kommentar

Noe som virker veldig bra: Dual MP XX00+, stabilt HK med ECC/REG Ram, ECC/REG trenger du ikke noe særlig til videoredigering. WB SE disker i RAID 10 eller 0.

SCSI disker er greit nok det, men man skal redigere store filmer og gjøre mye på en gang hvis man skal ha behov for slikt. WD SE sine disker er jo veldig gode og dem er billig i tilleg, du kan kanskje også tenke deg å kjøpe en RAID kontroller til og ha flere disker, dette vil være billigere enn å bruke mye penger på SCSI disker og SCSI kort, men har du penger til det så skal jeg ikke stoppe deg :wink:

Husk at et bra skjermkort gjør heller ikke noe dårlig nytte i slike applikasjoner.

Lenke til kommentar

Gjør det vel:

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

Og "Storebroren":

Her og er det bra med registrered minne:

ser ut som en må ha det på dette brikkesettet

Ikke ødelegg et bra maskinoppsett ved å spare på rambrikker. Du kan ende opp med en maskin som ikke engang vil starte

Lenke til kommentar

Hei!

Bestill en ferdig oppsatt PC fra quad.no.

Gå på menyen til venstre på "QUAD Arbeidsstasjoner" og velg da mellom enten "Q U A D Xtreme IDE" eller "Q U A D Xtreme SCSI".

Her kan du velge og vrake (leke?) med forskjellige oppsett, og da eventuelt finne frem til hva du ønsker med tanke på pris/ytelse.

Lenke til kommentar

Quote:

C. Alshus skrev (2002-07-30 00:03):

Hva med en
. Glimrende til redigering av bilde og video. Er vel det den hovedsaklig er laget for.

Jeg ville sagt:

Fordi den er treg i forhold til PC og koster mye.

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/nostore.woa/

9166/wo/xdgI01ifaXB7DzBaOb/0.3.0.3.34.37.1.0.1.3.1.3.1.1.0?147,64

Summary

• Dual 1GHz PowerPC G4

• 1GB SDRAM - 2 DIMMs

• 3x72GB Ultra160 dual- channel SCSI

• DVD-R/CD-RW

• NVIDIA GeForce4 Titanium

• 56K internal modem

• Apple Pro Keyboard

• Mac OS

• Apple Studio Display (17" LCD)

• Gigabit Ethernet

• Two FireWire ports

• Apple Pro Mouse

Subtotal NOK 91.673

Synes det er litt drøyt...

Lenke til kommentar

Hmm...

Kansje du er hypp på å kjøpe pc'n min?

Specs:

CPU: 2x AMD Athlon MP1800+

RAM: 2048MB Corsair ECC/REG PC 2700

HDD: 4x 120GB WD JB Disker

RAID: 3Ware 8 Channel RAID

VGA: Gainward GeForce 4 Ti 4600

Lyd: SB Audigy

HK: Tyan Tiger MPX

Tower: Cooler Master ATC 201 m/ Enermax PSU

2x Lian Li HDD skuffer i aluminium

:grin:

Pris: kan diskuteres

(må selge den før militæret :sad: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...