THacker Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Jeg har et problem... Jeg har akkurat hentet WD Scorpio 250 gb og skal installere den... Problemet er at når jeg setter inn disken finner ikke bios cd-romen.. når jeg prøver å boote uten hdd finner bios cdrom.. når hdd står i legger den seg på plass ide0, mens når jeg fyrer kun med cd rom legger cdrommen seg på ide1.. derfor burde jumper settings være riktige... har allikevel testa ut forskjellige jumpersettings på hdd... uten hell.. Tror jammen jeg må ha ny bios allikevel jeg - eller er det noen andre som har tips til meg? - Jeg legger også merke til at orginal hdd har master eller single drive som jumpersetting.. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 (endret) tar sjansen på denne http://freenet-homepage.de/nuschii/KN1BIOS/ Edit: Biosen i linken over fungerte godt.. Bare å bruke den om flere ønsker å oppdatere til nyeste versjon. Fikk ikke den TYSKE versjonen av winphlash til å funke.. så jeg googla etter nyeste versjon.. da funka det fint.. - Har ikke fått testa om dette løste problemet med at cd-rom forsvinner fra bios når jeg har i WD Scorpio disken... tester dette i aftens.. Endret 26. februar 2009 av THacker Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 Håper det ordner seg da! Ny bios er veldig nødvendig som jeg nevte tidligere. Sjeldent nye pc-komponenter virker som de skal i en ur gammel bios. Samme som å oppgradere/trimme en gammel bil uten å ha overhalt motor. Og mpx er svært behjelpelig med spørsmål angående kn1 notebook! Selv om noen annen har tatt over supporten så har de svarene. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 A-Dawg skrev: Håper det ordner seg da! Ny bios er veldig nødvendig som jeg nevte tidligere. Sjeldent nye pc-komponenter virker som de skal i en ur gammel bios. Samme som å oppgradere/trimme en gammel bil uten å ha overhalt motor. Jada.. Ser den.. Hadde jo egentlig ikke tenkt til å oppgradere maskinen.. skjønner nå at jeg trenger bios oppgradering i forhold til ny hdd.. får håpe dette fungerer... Skal straks hjem å teste... A-Dawg skrev: Og mpx er svært behjelpelig med spørsmål angående kn1 notebook! Selv om noen annen har tatt over supporten så har de svarene. Sendte en kjapp mail til mpx for å høre om de hadde m770 eller m780 cpu liggende... de henviste meg kjapt til komplett... Komplett hevdet at de ikke hadde ekstra deler til disse maskiene i det hele tatt.. pussig siden jeg nylig kjøpte nytt tastatur derfra.. Jeg vet at flere har handlet cpu på ebay.. jeg kunne ønske meg å handle fra norsk nettshop fremfor ebay.. Om noen har tips til hvor jeg kan få tak i dette blir jeg nøyd Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 26. februar 2009 Del Skrevet 26. februar 2009 THacker skrev: Jeg vet at flere har handlet cpu på ebay.. jeg kunne ønske meg å handle fra norsk nettshop fremfor ebay.. Om noen har tips til hvor jeg kan få tak i dette blir jeg nøyd Du kan spare opp mot 1000;- på å kjøpe en m770/m780 på ebay. Disse cpu'ene er veldig bra og de er også veldig populære å overklokke, derfor holder de seg også i pris. Har sett flere cpu'er (m770) som går for mellom 70 til 80 dollar (pluss på frakt ca. 20 dollar). Ellers kan man kontakte dell. De har de samme cpu'er og mener å ha lest at folk har handlet fra de før (mulig man kan gjøre et røverkjøp der).. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 (endret) Fikk mail fra mpx i dag.. Jeg la frem problemet og de svarer følgende: Sitat Hei! Det er et problem med BIOS, men det finnes dessverre ingen løsning på dette fordi produsenten av hovedkortet (Quanta) ikke lager nye BIOS'er til denne modellen lenger (noe de forøvrig sluttet med for lenge siden). Beklager, jeg skulle gjerne ha hjulpet deg mer med dette, men det er dessverre umulig. Vennlig hilsen xxx - Produktspesialist MPX ... Merkelig da at A-Dawg har fått det til å fungere. Mistenker at biosen jeg installerte ikke er helt optimal. Hvor har du hentet biosen din? -- Fikk ny mail fra MPX med link til offisiell bios: ftp://ftp.cinet.no/drivere/SmartBook/CSB-1300/BIOS/ Endret 27. februar 2009 av THacker Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 27. februar 2009 Del Skrevet 27. februar 2009 THacker skrev: Fikk mail fra mpx i dag.. Jeg la frem problemet og de svarer følgende: Sitat Hei! Det er et problem med BIOS, men det finnes dessverre ingen løsning på dette fordi produsenten av hovedkortet (Quanta) ikke lager nye BIOS'er til denne modellen lenger (noe de forøvrig sluttet med for lenge siden). Beklager, jeg skulle gjerne ha hjulpet deg mer med dette, men det er dessverre umulig. Vennlig hilsen xxx - Produktspesialist MPX ... Merkelig da at A-Dawg har fått det til å fungere. Mistenker at biosen jeg installerte ikke er helt optimal. Hvor har du hentet biosen din? -- Fikk ny mail fra MPX med link til offisiell bios: ftp://ftp.cinet.no/drivere/SmartBook/CSB-1300/BIOS/ Virker smertefritt med WD 250gb i min KN1. MPX flashet til den nyeste bios sist den var inne til rep. for snart 2 år siden. Prøv deres versjon? Sjekk bilde av min bios samt av mine pc specs. Er fra pc-info fra NHC Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 (endret) Linken til ny BIOS fører til samme BIOS jeg har liggende, så jeg legger den ikke ved den jeg har tatt vare på. Tips: Har vært borte i at noen WD disker er litt rare når det gjelder jumper-settinger - prøv å sette i disken uten noen jumper. Kan legge til at Win7 fant driver for IR-porten av seg selv under en Windows update, så nå er all hardware funnet og innstallert korrekt. Videre testing av det nye nettverkskortet viser at med to antenner får jeg bare 130Mbps når jeg velger 2,4GHz båndet og n-hastighet. Må si jeg er usikker på hvorfor, men det skal sjekkes nærmere. Endret 28. februar 2009 av Arnulf Lenke til kommentar
THacker Skrevet 28. februar 2009 Del Skrevet 28. februar 2009 Dreit i prosjektet jeg.. begrensa hvor mye tid jeg gidder å putte i denne maskinen.. har kjøpt ram og det får holde Kjøpte meg 2,5" kabinett til 250 gb hdd'n.. så får jeg vaffal brukt den.. Jeg oppdaterte bios en tur til til den jeg fikk på link fra mpx.. ingen endring dessverre... sikkert noen deler og komponenter som ikke er identiske på disse maskinene.. neste gang jeg kommer over en ekstern dvd rom tenkte jeg at jeg skulle prøve å boote fra den og innstallere win7.. men det kan ta en stund Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) Jeg bruker en slik sak, og den kan også brukes for å gjøre nesten hva som helst om fra internt (2,5" & 3,5" IDE pluss SATA ) til eksternt USB-tilkoblet utstyr. Har testa den med en NEC ND3500A DVD brenner og den både booter, brenner og leser. Strømforsyning for større enheter og det som trengs av kabler følger med. Endret 3. mars 2009 av Arnulf Lenke til kommentar
THacker Skrevet 3. mars 2009 Del Skrevet 3. mars 2009 (endret) A-Dawg skrev: THacker skrev: Noen som har (eller vurdert) å putte i ny ram? kunne tenkt meg 4gb feks... noen som har link til ram som kan stappes rett inn? Har oppgradert fra 1gb til 2gb for en stund siden. Hørte og leste at hovedkortet tar maks 2gb. Går det mere? Jeg bruker 2 x 1GB Kingston CL5 200-pin SODIMM - Mistenker at linken er er feil.. Gikk ukritisk inn å kjøpte denne rammen.. nå sitter jeg med noen bigg ass rambrikker som jeg ikke får brukt Vil du titte over linken og sende den på nytt? @Arnulf: Sitat Jeg bruker en slik sak, og den kan også brukes for å gjøre nesten hva som helst om fra internt (2,5" & 3,5" IDE pluss SATA ) til eksternt USB-tilkoblet utstyr.Har testa den med en NEC ND3500A DVD brenner og den både booter, brenner og leser. Strømforsyning for større enheter og det som trengs av kabler følger med. ... mener du at jeg lett kan bruke en av de fire gamle brennerne mine med denne dingsen og da boote fra en ekstern (intern) spiller? Endret 3. mars 2009 av THacker Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) Minnet i min maskin er av typen: Kingston DDR2 PC4300 ( 266MHz ), 2 stk. 1GB SO-DIMM'er. Som du er er det ikke store investeringen hvis du handler i riktige butikken! Jepp, du kan bruke den til å koble alt av utstyr med 2,5", 3,5" IDE interface samt alt utstyr med SATA interface til datautstyret ditt via USB 2.0. Jeg bruker den ofte når jeg skal redde data av diverse disker og også for å koble til disker eller annet utstyr som skal sjekkes for virus og slikt. Super å ha for handa når man skal fikse på pc'er! Endret 4. mars 2009 av Arnulf Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 (endret) THacker skrev: A-Dawg skrev: THacker skrev: Noen som har (eller vurdert) å putte i ny ram? kunne tenkt meg 4gb feks... noen som har link til ram som kan stappes rett inn? Har oppgradert fra 1gb til 2gb for en stund siden. Hørte og leste at hovedkortet tar maks 2gb. Går det mere? Jeg bruker 2 x 1GB Kingston CL5 200-pin SODIMM - Mistenker at linken er er feil.. Gikk ukritisk inn å kjøpte denne rammen.. nå sitter jeg med noen bigg ass rambrikker som jeg ikke får brukt Shit, beklager der THacker! Er vel 240-pin DIMM du har fått og ikke 200-pin SODIMM som beskrevet. Blir vel et problem med størrelsen der ja! DÅrlig link av meg! Skal gå til anskaffelse av en sånn plugg som Arnulf snakker om. Kjekt å ha! Endret 4. mars 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
THacker Skrevet 4. mars 2009 Del Skrevet 4. mars 2009 No biggie.. koster ikke akkurat flesk.. var vel strengt tatt min feil... står jo tilogmed at det er kit of 2... så jeg har jo fire briker hehe Tror jeg må ha en sånn plugg jeg også... eller kanskje fire... kjekt med fire brennere... hehe... Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 7. mars 2009 Del Skrevet 7. mars 2009 (endret) Jeg leste at THacker scoret litt over 2300 i 3DMark05 for noen år tilbake når laptopen var fersk og ny. Tenkte jeg også skulle teste laptopen sånn den er i dag og om det var noen merkbar forskjell i ytelse. Jeg lastet ned 3DMark05 demo og benket 2593 3DMarks og CPU-score på 5112 CPUmarks! Litt bedre ble det. Skulle vært mulig å skiftet grafikk-kort også. Grafikkortet er vel hovedpri i en sånn test regner jeg med. Ikke noen super-maskin, men helt greit for en laptop på litt over 3 år. Min 3DMark05 test Etter å ha fått brukt laptopen nå med ny HDD og processor (samt ram) syns jeg den er lyn kjapp (rask respons). Ikke ventetid og ingen feilmedinger av noe slag. Funker knall bra! Bestilte også en liten bluetooth dongle som er veldig snerten. Tar liten plass og kan være i hele tiden! Greit å overføre bilder fra telefon til laptop! Skiftet også laptop-decal da den andre ble bulkete pga mpx-logoen. Jeg fjernet logoen helt, og sparklet igjen gropa og pusset ned dette så det ble plant og fint. Decalen ble også hakket kvassere nå enn den forrige! Noen liker det, andre ikke. Jeg liker dette bedre enn MPX-logoen! Endret 7. mars 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
THacker Skrevet 9. mars 2009 Del Skrevet 9. mars 2009 Fet den decalen der Til info får man kjøpt innebygd blåtann til denne maskinen.. vet ikke hvor, men vet at det lille lokket under laptopen på høyresiden (ved siden av cd-romen) er til blåtann. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 30. mars 2009 Del Skrevet 30. mars 2009 (endret) THacker skrev: Fet den decalen der Til info får man kjøpt innebygd blåtann til denne maskinen.. vet ikke hvor, men vet at det lille lokket under laptopen på høyresiden (ved siden av cd-romen) er til blåtann. Jeg sendte mail til komplett og spurte etter ny vifte og om de hadde liggende den integrerte bluetoothen. De sendte meg ny vifte og skulle se om de fant integrert bluetooth i en av de kasserte maskinene de hadde liggende. Finner de en skulle de sende meg den. *Krysser fingrene". Monterete iallefall ny vifte i dag da den gamle vifta duret noe på maks speed. Litt slitsom til tider, men ikke noen big deal. For å teste den nye viften kjørte jeg PCmark05, og vifta gikk mye mere soft/smood, om jeg kan kalle det for det. Hører såklart vifta fortsatt, men ble ikke den samme støyen. PC'n scoret btw 2928 PCmarks. Resultatet i PCmark05 Vet ikke om poengsummen er så mye høyere enn fra original stand da jeg ikke har noen poeng å sammenligne med. 3dMark05 som jeg testet tidligere tester spillytelsen/grafikken bare. PCmark05 tester maskina hvordan den er som helhet. Ingen som vil teste PCmark05 og poste svaret her? Endret 30. mars 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Jeg vurderer å selge min 2.13Ghz prosessor for å gå til innkjøp av 2.26Ghz. Har fått en god/fristende pris av en bekjent som selger den fra en brukt laptop. Jeg vil først kvitte meg med 2.13Ghz siden den kostet meg noen kroner, og lurer på om noen her vil kjøpe den. Ta kontakt hvis det er av interesse. Rimelig pris, billig oppgradering! Selges med original embalasje, intel pentium M klistermerke og manual. Jeg selger ikke 2.13Ghz fordi den er treig, for det er den ikke. Kjempe rask og bra prosessor som jeg er meget fornøyd med. Anbefaler denne isteden for 1.73Ghz!! Selv har jeg siklet etter 2.26Ghz fordi det er den raskeste å få tak i til dette hovedkortet. Tviler på at jeg merker noen forskjell på ytelse... Jeg opplever denne laptopen med det oppsettet den har nå som raskere enn flere av de nyere laptopene jeg har prøvd i det siste. Dette da til helt vanlig kontorarbeid. Responstid. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Da har jeg montert den nye prosessoren (intel pentium m780), og har nå nådd maks på dette hovedkortet når det gjelder cpu, hdd og ram. Merker ikke stor forskjell fra 2.13 til 2.26. Testet superPI og pcmark05 og sammenlignet med resultatene til 2.13. Små forskjeller. Laptopen scorer 3041 pcmarks i PcMark05 med m780 2.26ghz. og 2928 pcmark med m770 2.13ghz. Lenke til kommentar
Moppskaft Skrevet 29. april 2009 Forfatter Del Skrevet 29. april 2009 Litt OT, men så utrolig kult at denne tråden fortsatt lever! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå