Arnulf Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Bra jobba, A-Dawg! Alltid greit med en kjapp oversikt når man må formatere! Nå sitter jeg og knipser med tærne .... og venter på pakke fra Komplett og OxfordTec ... Begge er i posten, og trackes fra minutt til minutt! Da mangler jeg bare beskjed om når fiberen er på plass i huset. Skal bli bra med 10 Mbit begge veier istedenfor ei sliten ADSL linje. Lenke til kommentar
tor-erik69 Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 THacker: 3Dmarks poengsum er ingen mal for hvordan flyten i spill vil oppleves, det er avhengig av spillet. Joda.. for all del. Men dette er en god pekepinn på ytelsen til skjermkortet. SPESIELT siden prisen er så forskjellig. Sammenlignet med 3400 ferrarien har KN1'en en mye kjappere fsb. 533 mot ferrari 3400's 333mhz. Dette har jo også noe å si når det gjelder ytelsen. Ferrarien har jo 64 bit å skilte med da riktignok... Riktig at 4000 har X700 Uansett hvem av maskinene som er best, så får man i hvert fall _mye_ for pengene. hei, min sønn ole sier at dette er den "feiteste" bærbare noensinne. Tro meg når jeg sier det, han er en skikkelig datanerd. t.e Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) hei, min sønn ole sier at dette er den "feiteste" bærbare noensinne. Tro meg når jeg sier det, han er en skikkelig datanerd. t.e Prøver å være morsom eller? Legg merke til datoen for innlegget du refererte til. I 2005 var dette en veldig bra maskin! Endret 18. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 (endret) Da er prosessoren skiftet fra 1.73GHz til 2.13GHz. Bestilte den billig fra USA. Den kjempe store forskjellen har jeg enda ikke merket, noe jeg egentlig ikke regnet med så tidlig. Merker det vel mest når jeg driver med flere ting samtidig samt kjører tyngre programmer. Liker ikke når ting henger seg i noen sek... Smurte også på arctic silver 5 kjølepasta på cpu og gpu. Oppstart i vista med 1.73ghz var litt over 1min (cirka 1min 10sek) grovt regnet! Nå med 2.13ghZ kunne jeg stoppe klokka på like under 1min (cirka 55 sek). Da er det ikke mere jeg trenger (kan) å skifte på denne laptopen. Regner med å ha den i flere år til. Genialt god pc. Opplevelsesindeksen gikk fra 3.6 til 4.0. La med noen bilder. Endret 18. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 18. februar 2009 Del Skrevet 18. februar 2009 Opplevelsesindeksen i windows vista sånn pc'n er i dag. Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Ser bra ut! Ser også ut som om du har benyttet anledningen til å jage ut hybelkaninene! Husk at du antakelig må gå inn i NHC og redusere volt'n på nytt da du har fått noen flere steg i multiplier'n. Ser den er på 1,356V nå. Du kan nok spare deg en del i varmeutvikling og batterilevetid. Har forresten fått beskjed om at ny-router'n er kommet på posten, den hentes i dag! Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Ser bra ut! Ser også ut som om du har benyttet anledningen til å jage ut hybelkaninene! Husk at du antakelig må gå inn i NHC og redusere volt'n på nytt da du har fått noen flere steg i multiplier'n. Ser den er på 1,356V nå. Du kan nok spare deg en del i varmeutvikling og batterilevetid. Har forresten fått beskjed om at ny-router'n er kommet på posten, den hentes i dag! Det var bra med hybelkaniner i systemet ja! Trengs et par rengjøringer i året. Jeg vil gjerne redusere varme og strøm. Hvordan går jeg frem da? Ser at den kjører "voltage #2" i NHC. Skal jeg gå inn og manuelt skifte/skrive om til voltage #1? Har btw strøm-plan "balansert" så den skifter strømstyring alt etter som hva jeg utfører av oppgaver på pc'n. Kjører jeg maks strømstyring kjører den 2.13GHz hele tiden, noe som medfører at vifta går oftere. Regner med at kjølinga blir bedre etter at arctic silver har fått godgjort seg noen timer. Kan ta opp til 200 timer for full effekt leste jeg på nettsiden deres. Du må poste resultatet på linja. Blir ikke noe vente tid med å laste ned stæsj fra nettet nå da! Endret 19. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
THacker Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 Noen som har (eller vurdert) å putte i ny ram? kunne tenkt meg 4gb feks... noen som har link til ram som kan stappes rett inn? Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 19. februar 2009 Del Skrevet 19. februar 2009 (endret) Noen som har (eller vurdert) å putte i ny ram? kunne tenkt meg 4gb feks... noen som har link til ram som kan stappes rett inn? Har oppgradert fra 1gb til 2gb for en stund siden. Hørte og leste at hovedkortet tar maks 2gb. Går det mere? Jeg bruker 2 x 1GB Kingston 667mhz CL5 200-pin SODIMM Endret 4. mars 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
THacker Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Da har jeg kjøpt: Kingston CL5 200-pin SODIMM samt: Western Digital Scorpio 2.5" IDE 250GB i tillegg til SparkLan (wifi) kortet fra oxfordtec (som jeg lurer på må byttes til et ordentlig draft n kort) + nytt tastatur.... Noen som har link til fiffige cpu's ? ...var litt gøy dette kommer jo til å leve i mange år til... Endret 21. februar 2009 av THacker Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 (endret) Da har jeg kjøpt:Kingston CL5 200-pin SODIMM samt: Western Digital Scorpio 2.5" IDE 250GB i tillegg til SparkLan (wifi) kortet fra oxfordtec (som jeg lurer på må byttes til et ordentlig draft n kort) + nytt tastatur.... Noen som har link til fiffige cpu's ? ...var litt gøy dette kommer jo til å leve i mange år til... Høres bra ut! Artig å "trimme" systemet litt. Er jo så enkelt å skifte komponenter på denne laptopen. CPU er det ikke så mange å velge i mellom. Du har nå m740 og kan velge mellom disse. Jeg kjøpte helt ny m770 2.13ghz på ebay.com. Jeg søkte lenge og ventet på en billig m780 (som er best) på 2.28Ghz skulle dukke opp. Men disse var som regel 100+ dollar dyrere enn m770. Og det er ikke verdt det med så liten effekt fra 2.13 til 2.28. Jeg angrer ikke på m770. Rask reaksjon generelt, og rask start i programmer. Merket stor forskjell i f.eks winzip! Store filer blir pakket opp m en gang! Selv har jeg også nytt tastatur, samt ny skjerm, minnekort og hovedkort som gikk på garantien i 2007 -produksjonsfeil. Endret 21. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 21. februar 2009 Del Skrevet 21. februar 2009 Har noen av dere kunne gått inn i BIOS i et par sek og sett om dere har mulighet til å slå av eller på EIST (intel speedstep technology)? Det står ikke noe om EIST i min bios med pentium m770. Står riktig nok at jeg har den prosessoren. Pentium m740 og pentium m770 støtter begge to EIST. Men jeg lurer på om biosen ikke gjør det, eller om det er kun jeg som har det problemet. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg finner ikke noe om eist i min.. men er en god stund (nown år) siden jeg flasha biosen altså.. Lurer på om vi får gjort noe med skjermkortet jeg Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 22. februar 2009 Del Skrevet 22. februar 2009 Jeg finner ikke noe om eist i min.. men er en god stund (nown år) siden jeg flasha biosen altså.. Lurer på om vi får gjort noe med skjermkortet jeg Har lest rundt på nettet. Ser ut til at vista/xp bruker eist på pentium m gjennom strømsparerfunksjonen ved batteri-ikonet. "høy ytelse, balansert og strømsparer". Hvilken bios versjon kjører du nå THacker? nyeste er vel q3b91. Leste noe på nettet at denne versjonen kjøler bedre enn andre. Jeg bruker "hardware monitor" som sjekker temp på cpu, gpu og HDD. CPU ligger på laveste 48 grader og vifta starter på 54. CPU temp kan nå 67 grader ved belastning i "balansert" modus. Selv syns jeg skjermkortet er bra nok. Ser på nettet at det er vanskelig å skifte kort da quanta låser de i bios. Det er vel mulig, men er ikke plug n' play. ( LINK ) Ingen som har vurdert ny vifte? Min kunne godt vært litt mere stille når viften først starter. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 (endret) Hvilken bios versjon kjører du nå THacker? nyeste er vel q3b91. Leste noe på nettet at denne versjonen kjøler bedre enn andre. Jeg bruker "hardware monitor" som sjekker temp på cpu, gpu og HDD. CPU ligger på laveste 48 grader og vifta starter på 54. CPU temp kan nå 67 grader ved belastning i "balansert" modus. Kjører Q3B51 - Hvor ligger nyeste bios ? Synes de temperaturene du beskriver er far fetched i forhold til hva jeg husker av min kn1... min kjører mye høyere temps... i ra3 feks kan cpu lett ligge på rundt 80 grader Endret 23. februar 2009 av THacker Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 23. februar 2009 Del Skrevet 23. februar 2009 Hvilken bios versjon kjører du nå THacker? nyeste er vel q3b91. Leste noe på nettet at denne versjonen kjøler bedre enn andre. Jeg bruker "hardware monitor" som sjekker temp på cpu, gpu og HDD. CPU ligger på laveste 48 grader og vifta starter på 54. CPU temp kan nå 67 grader ved belastning i "balansert" modus. Kjører Q3B51 - Hvor ligger nyeste bios ? Synes de temperaturene du beskriver er far fetched i forhold til hva jeg husker av min kn1... min kjører mye høyere temps... i ra3 feks kan cpu lett ligge på rundt 80 grader Du kan sende en mail til mpx, de har sikkert nyeste bios-fil. Ellers er det vel bare å google, men man vet da ikke om det er real deal. 80 grader var veldig høyt. Skru opp laptopen under og rensk vifta og cpu-kjøler. Tar deg 10minutter. Jeg har ikke testet laptopen med spill enda, så er godt mulig den kan nå litt høyere temp enn 67. Men når vifta kicker inn senker tempen seg raskt til 50 - 52 grader og holder seg der mens vifta blåser. Jeg skrudde opp laptopen min igår (igjen) for å sjekke vifta. Ser ut til at det er vanskelig å skaffe en nyere type som er like denne. Jeg skrudde av bunn-dekslet på den og vasket bladene med qtips og blåste skikkelig i rotoren, og det ble merkbart stillere i mine ører! Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Da var nytt trådløst nettverkskort installert - og Dlink'n! Fikk akkurat plass til kortet i maskina, kanskje 2mm å gå på ... den riktige veien. Har koblet til med de 2 originale antennekablene foreløpig og har meget bra hastighet mot Dlinken. Har ikke fått fiber i huset enda, så test mot diverse speedometer på nett er som før. Hastigheten innomhus har derimot økt betraktelig, og blir sikkert enda bedre når jeg får montert den siste antennekabelen. Har opprettet 2 forskjellig nettverk i 855'n - ett for ABG hastigheter på 2,4GHz båndet og ett for N hastigheter på 5,0GHz. Blir nok en del fikling de neste dagene for å sjekke ut diverse innstillinger! PS - Kortet jeg bestilte er så nytt at de ikke har fått laget Windows drivere enda - kun Linux. Fant heldigvis en driverpakke på nett som kunne brukes i Win7! Lenke til kommentar
THacker Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Sikker på du kjører et rent 5ghz nett og ikke blandet? Hvilket kort kjøpte du? - hvilke antenneconnectors brukte du? Tviler på mpx gidder å hjelpe siden supporten på disse maskinene er flyttet til mpx.... er ikke så veldig farlig heller.. funker bra den biosen jeg har.. Nå er hdd og minne på vei! - Så fort det er i hus blir det win7 på meg også Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Kjører rent 5GHz, har ikke koblet meg til 2,4GHz'n enda, det har forskjellig SSID og passord for sikkerhets skyld! Kortet er et slikt, 268N. Som du kan se er det et dual-band kort, med 3 antenner for mottak og sending av data samtidig. Foreløpig bruker jeg originalantennene, koblet til de to ytterste kontaktene på kortet. Riktige koblinger var det også. Skal demontere maskina og koble til en tredje antenne straks jeg får tid, spennede å se hva det gjør for hastigheten. Skal kjøre tester med 2 antenner for sammenligning først. Si fra hvis du vil ha BIOS, har tatt vare på den nyeste. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 24. februar 2009 Del Skrevet 24. februar 2009 Får se om jeg gidder å bestille enda et kort.. kortet jeg kjøpte fungerte godt når jeg kjørte blandet 2,4 og 5ghz på dir-855... Bedre enn om jeg kun kjørte 2,4 faktisk.. fiffig.. Naturligvis vil jeg ha bios om du har den.. jeg orka bare ikke maile mpx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå