Arnulf Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) God kveld! Her har du en link til disker som passer. Selv har jeg en 160GB Seagate Momentus, men som du ser finner du disker som passer i maskina opptil 250GB. 2,5" 7200RPM disker med IDE interface er visst ikke så utbredt. Momentusen er relativt rask da den var den første 2,5" disken som benyttet seg av perpendikulær lagring ... søk på nett hvis du vil, kort sagt ligger dataene tettere og lesing/skriving går kjappere. Pluss at man får bedre plass på disken. EDIT: Glemte å nevne at du selvsagt kan velge en SSD disk ... men en 32GB disk koster 1249,- ... Endret 11. februar 2009 av Arnulf Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 11. februar 2009 Del Skrevet 11. februar 2009 (endret) Monterte du disken selv eller leverte du den til mpx for å få det gjort? Ser prisene på 2.5" ide 7200rpm disk er veldig høy i forhold til andre 5400rpm. Skal sette meg litt mere inn i harddisker og se hva jeg ender opp med. Edit: Passer f.eks denne harddisken? Seagate momentus 120GB 5400.3 (regner med at 5400.3rpm er bedre enn 5400.1 og 5400.2 ?) http://cgi.ebay.com/Seagate-Momentus-5400-...%3A1%7C294%3A50 Ser også på ebay at det er mulig å kjøpe konverteringer fra IDE harddisk til SATA. SATA disk lages det flere av i 7200rpm til rimelig penge. Endret 11. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Jeg monterte den selv. Løsne de to skruene under fronten av pc'n, dra ut disken, det er et feste som må flyttes over på ny-disken, skyve disken inn igjen, feste skruene igjen og så er du ferdig! Disken du linket til passer direkte i maskina. Det er nok ikke plass til et SATA til IDE adapter i maskina, hvis du ikke liker tanken på å ha HD,n stikkende ut under touchpad'n! 5400.3 serien er den siste serien der Seagate utstyrte diskene med IDE interface. Sjekk denne linken for full oversikt, du kan velge mellom seriene på venstresia. Endret 12. februar 2009 av Arnulf Lenke til kommentar
THacker Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 Hmm... fiffig... hva gjorde du med recovery? dreit du i det? - Dette er vel plassert på orginaldisken til mpx'en.. jeg synes det er litt kjipt å miste en xp lisens... eller kan man bruke samme key på en piratnedlastet xp pro? Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Disken du linket til passer direkte i maskina.Det er nok ikke plass til et SATA til IDE adapter i maskina, hvis du ikke liker tanken på å ha HD,n stikkende ut under touchpad'n! 5400.3 serien er den siste serien der Seagate utstyrte diskene med IDE interface. Sjekk denne linken for full oversikt, du kan velge mellom seriene på venstresia. Trodde SATA og IDE var på samme strl, bare adapteren var forskjellig! meget bra info Snakket med mpx og de sier garantien på harddisken er 3år, toget har gått for min sin del. De sa også at jeg bør gå for 5400rpm disk istedenfor 7200 pga varmeutvikling. Og de var usikker på om det var SATA eller IDE disk som satt i... Litt merkelig. Skal skruve opp disken nå og se om jeg får tatt den ut. Hmm... fiffig... hva gjorde du med recovery? dreit du i det? - Dette er vel plassert på orginaldisken til mpx'en.. jeg synes det er litt kjipt å miste en xp lisens... eller kan man bruke samme key på en piratnedlastet xp pro? Recovery ble det ikke gjort noe av. Det som er lagret siden jul er lost går jeg utifra. Jeg har heldigvis en ekstern harddisk som jeg lagrer ting og tang på en gang iblant. Windows sjekket igår harddisken for konsekvens. I dag tidlig står det "error på disken" etter 10sek på oppstart. Veldig kjedelig.... Blir mye arbeid med å installere vista ultimate igjen, samt finne drivere. Det jeg kunne tenkt meg er jo å prøve win7, men leste her om dagen at de stenger win7 beta for nedlasting snart. Men det kan bli spennende å prøve ny disk og ny prosessor når den kommer. Blir muligens å speede opp systemet et hakk. Endret 12. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 2,5" diskene er like store, uansett om det er IDE eller SATA, men kontaktene er helt forskjellige. Adapteret ble nevnt av A-Dawg et par poster lengere oppe. Jeg gikk ut fra at det var et adapter for å konvertere IDE kontakten i datamaskina til en SATA kontakt, og de tar plass - korteste jeg har sett bygget ut ca 3,5cm. Disken skyves direkte inn i kontakten og kontakten er loddet fast på hovedkortet. Altså ingenting å gå på. Jeg har liggende original XP plate og benyttet meg av lisensnøkkelen som fulgte med maskina. Og nå er det like før disken skal formateres. Har tatt sikkerhetskopi av alt jeg hadde på disken, det ble rundt 120GB komprimert ... Driver å brenner Win7 32-bit til DVD nå. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 (endret) Har hørt meg rundt og kommet frem til at Western digital 250GB er bedre/raskere harddisk enn Seagate 160gb 5400.3. Forhørte meg på forumet her under harddisker. Kjekt med 250Gb... Men klarte ikke å fylle opp 80gb harddisken jeg hadde før engang Gleder meg til å høre hvordan win7 vil virke med tanke på drivere. Endret 12. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 WD disken er nok både nyere, raskere og større! Koster ikke stort mer heller. Jeg skriver nå dette fra min KN1C med Windows 7 som OS! Win7 fant det meste av drivere på DVD'n, skjermkort(!) drivere, samt lyd og trådløst kort fant den på nett etter installasjonen! Det eneste som ikke har blitt funnet er driver for infrarød enhet, må nok finne den manuelt. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 12. februar 2009 Del Skrevet 12. februar 2009 WD disken er nok både nyere, raskere og større!Koster ikke stort mer heller. Jeg skriver nå dette fra min KN1C med Windows 7 som OS! Win7 fant det meste av drivere på DVD'n, skjermkort(!) drivere, samt lyd og trådløst kort fant den på nett etter installasjonen! Det eneste som ikke har blitt funnet er driver for infrarød enhet, må nok finne den manuelt. Grattis! Høres lovende ut. Gi tilbakemelding når du har fått testet ut win7 skikkelig. Regner med at det er raskere å boote, samt utføre div krevende oppgaver i win7. Har vært på datakjeden og handlet meg WD 250GB for 850;-. Har montert den og driver nå å installerer vista ultimate på nytt. Ytelsestesten på gamle 80gb disken fikk 4.2 av win vista, den nye fikk nå ytelsesindeks på 5.2. Genialt. Selv liker jeg vista veldig godt. Nå er det bare å laste ned intel chipset, intel pro wireless driver, nvidia driver samt vista oppdateringer. Kakeoppskrift på hvordan gjøre vista raskere. Er kjent at vista kjører mange unødvendige applikasjoner i bakgrunnen. http://www.idg.no/computerworld/article105997.ece Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 13. februar 2009 Del Skrevet 13. februar 2009 (endret) Foreløpig konklusjon: Windows 7 kjøres like lett på KN1C som XP, og en god del kjappere enn Vista. Har ikke hatt ett eneste problem enda, utenom å finne drivere til infrarød port. Heldigvis er det ikke tingen jeg bruker oftest! Har innstallert diverse programvare og alt ser ut til å funke der også. Endret 13. februar 2009 av Arnulf Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Ok, da har jeg benyttet meg av Kompletts helgetilbud og bestilt en DIR-855 til kr 1495,-. Jeg kommer derfor til å velge trådløstkort med 2,4 og 5GHz muligheter. Bestiller i morgen så får vi se hva som skjer! Endret 15. februar 2009 av Arnulf Lenke til kommentar
THacker Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 post hvordan det gikk her.... kanskje jeg skroter det kortet jeg kjøpte og bestiller det du kjøper..... Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 15. februar 2009 Del Skrevet 15. februar 2009 (endret) Klarte ikke vente til i morgen så jeg bestilte nettopp! Etter en ny runde med søk og les har jeg bestilt dette kortet, SparkLAN WMIA-268N Grunnen til at jeg valgte dette er som følger: Støtter dual-band - 2,4 & 5,0 GHz MIMO antenneteknologi som skal gi større hastigheter, 3 antenner til sending og 3 til mottak Hvis dere myser på spesifikasjonene så ser dere at dette er et MiniPCI III-A kort. Leting på nett ga følgende svar på forskjellene ved A og B type kort: A-kortene er noen millimeter høyere enn B-kortene, 50,96mm mot 44,60mm. Nøye måling av plassen i min KN1C gjorde at jeg tar sjangsen på at dette kortet passer. Hvis ikke er det fram med vinkelsliperen! Endret 15. februar 2009 av Arnulf Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Vet dere hvilken driver jeg mangler? Se bildet.. Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg tror det må være Texas Instruments minnekortleser. PCIxx21 dukker enheten opp som under Win7, brukere XP drivere, funker fint. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg tror det må være Texas Instruments minnekortleser.PCIxx21 dukker enheten opp som under Win7, brukere XP drivere, funker fint. Takk. Det var minnekortleseren! Brukte xp driver fra KN1-cd'n. Virker glimrende. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Kan dere sjekke prosessor info hvis dere har NHC ? Jeg lurer litt på hva som står på ExternalClock under prosessor info. Er ikke prosessoren 1.73ghz med 533fsb? Endret 16. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
Arnulf Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 NHC er ikke helt patent på prosessorinfo. Får også 400MHz i NHC mens SIW og CPU-Z forteller 533MHz. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 NHC er ikke helt patent på prosessorinfo.Får også 400MHz i NHC mens SIW og CPU-Z forteller 533MHz. Takk. Godt å vite. Håper å unngå problemer med den nye cpu'en. Lenke til kommentar
A-Dawg Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Windows Vista SP1 på Mpx notebook KN1 Liten veiledning. Har litt ventetid her så jeg kan jo legge ut litt info til hjelp for andre mpx brukere. Reinstallerte som sagt Win Vista Ultimate her om dagen i ny harddisk. Det var ikke gjort på en, to, tre, siden jeg møtte en del problemer. Hvis noen av dere vurderer vista igjen så kan dere se på dette innlegget hvis dere møter problem. Muligens dette blir litt rotete..... Vista har fått litt pes fordi det er treigt og ikke virker 100% for enkelte. Jeg opplever ikke noe "bugs" med vista på denne maskina. Syns det virker raskt og pålitelig. Når win7 norsk kommer ut kommer jeg seff til å prøve det! Jeg installerte altså vista her om dagen og når systemet var oppe og gikk begynte jeg med en gang å legge inn office, antivirus o.l og lastet ned drivere til intel, skjermkort osv. samtidig som Windows Update holdt på i bakgrunnen. Gjorde alt dette uten å restarte maskinen... Windows vista uten SP1 var veldig treigt. Etter å ha oppdatert windows i noen timer fikk jeg problemer med å laste ned vista SP1. Ble feilmelding og den restartet seg selv. Veldig irriterende. Dette var fordi jeg lastet ned drivere og oppdateringer i all hast og det ble sikkert konflikt mellom enkelte programmer. Prøvde å fikse det men ga til slutt opp og reinstallerte hele systemet. Mange timer bort kastet! Jeg lot andre gangen WU oppdatere windows 100% før jeg la inn andre drivere. Etter flere timer begynte WU endelig på SP1. Dette virket 100%. yes.. Etterpå begynte jeg å legge inn drivere og lete etter nyeste driverne til MPX'n. Oppdatere drivere i enhetsbehandling er bare tull, finner ingenting. Derfor må man google etter drivere manuelt. Lastet ned driverscan, et program som sjekker for driver oppdatering. Den sjekker drivere og etterpå krever den betaling for medlemskap som gir tilgang på en nettside med alle oppdaterte drivere. Drit i betalingen, og google frem drivere selv som trenger å oppdateres. Jeg lastet ned nvidia skjermdriveren på laptopvideo2go.com med modifisert INF. fil. Lastet ned først driver 185.20. . Men denne virker ikke med vista dvalemodus. Den går i dvale, men skjermer våkner aldri. Jeg prøvde etterpå 182.05. . Og denne virker så langt veldig bra i vista, selv i dvalemodus! Anbefaler også å laste ned nvidia Ntune på nvidia.com. Er litt ekstra instillinger for skjermkortet. Jeg lastet ned drivere fra intel.com til intel chipset 915pm. Lastet også ned driver til intel pro wireless 2915abg. Ny og oppdatert driver til motorola sm56 fant jeg på en HP side på nettet. Fant driver fra 03.02.2009 til realtek high definition audio på google. Quanta Keyboard manager som bl.a viser lyd-nivå når du trykker inn FN + f7 eller f8 virket fint i xp. XP driveren virker ikke i vista. Jeg lastet ned keyboard manager her Intel.com. . Nytt design og virker flott! Driver til minnekortleseren finner man på driver-cd'n som fulgte med laptopen. Dette er en xp-driver som er bare å legge inn. Etterpå oppdaterer vista denne automatisk. Etter at oppdateringene var ferdig og driverne lastet inn begynte jeg med å deaktivere unyttige funksjoner som tar opp ytelse. Jeg fulgte en del av triksene på nettsidene under som medførte raskere oppstart og avslutting samt raskere respons tid. Hvordan gjøre vista raskere 1. Hvordan gjøre vista raskere 2. Jepp jepp.. Det var vel det jeg har gjort. Håper det kan være til nytte for noen. Endret 17. februar 2009 av A-Dawg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå