Gå til innhold

MPX Notebook KN1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bare et tips, den linken THacker har lagt til er for 2915ABG kortet, her har du link til 2200BG kortet.

...jeg tenkte ikke på at det kan være forskjellige kort i disse maskinene....

til orientering:

Order #5*** (Order Shipped)

Order Date: Friday 23 January, 2009 Order Total: £30.37

:)

Lenke til kommentar

Så bare at han sa i en tidligere post at han hadde byttet til et 2200BG kort.

Da har du vel kortet ditt snart! :woot:

Må innrømme at jeg er spent på om det bare er å stappe det i og om alt funker uten problemer!

£30.37 blir vel under 300,- norske, men du må vel ut med litt moms og tollgebyrer?

Lenke til kommentar

Stemmer at jeg skiftet til 2200BG, men skiftet tilbake til 2915abg da 2200 ikke virket etter mye testing..

Ser på bildet av N-draft kortet du bestilte. Ser ut som om det har 3 kontaktpunkter, og 2915abg har 2 stk. Er bare ledninger (antenne/signal-ledninger) i kn1 for 2 stk.

Lenke til kommentar

Jepp, det stemmer, KN1 har bare to antenneledninger.

Jeg har derfor tatt vare på en del sett med 3 ledninger fra diverse maskiner jeg har reparert, så hvis det trengs så kobler jeg til en ekstra.

Men som det står på sidene så fungerer kortet til og med uten antenneledninger - med redusert rekkevidde.

Lenke til kommentar

har reagert på dette jeg også men fant ut at jeg allikevel tok sjangsen.. trenger ikke allverdens rekkevidde.. ruteren er plassert 3-4 meter under der mpx'en skal stå...

Bare håper jeg ikke må modde... da blir det fort knotings.

Endret av THacker
Lenke til kommentar
XP hos meg, prøver å legge inn Win7 i helga.

Drivere finner du her.

Velg den driverpakken du vil ha og last ned modifisert .inf fil.

Gode bruksanvisninger i forumet der.

Takk for god info! Funker bra med den nyeste driveren 7.15.11.8520 av 26.12.2008.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar

Da har jeg vært på postkontoret og henta draft n kortet til mpx pc'n. Dette ble sendt som rekomandert brev og hadde blitt åpnet av tollen i norge. Utenpå konvolutten er det stemplet "ikke tollpliktig". :) det er jo bra!

Er det noen som har noen formening om hvilke av de tre antennekontaktene jeg skal bruke på brikka? i mpx pc'n er det jo kun to ledninger hvorav èn av dem rød. Fulgte ikke akkurat med noe bruksanvisning. Får heller ikke opp PDF'en på siden brikka er kjøpt fra.

Flott om noen kan tipse meg

SparkLan WMIR-215GN

For alle nysgjerrige lesere så prøves brikka i kveld. Full rapport i morgen...

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Funka greit dette folkens! kortet var jo tydeligvis plug n play..

Ett problem er det jo.. og det er at jeg finner ikke n nettverket mitt.. jeg har to nettverk i kåken.. ett abg og ett n... finner naboens abg og mitt abg... 100 prosent signalstyrke selv med to av tre antennekabler koblet i.. prøvde meg fram jeg.. virka ikke som om det var noe forskjell på hvor man kobler kablene på :p hehe.. har ikke gått veldig hardt til verks her altså..

Trenger tips på hvordan jeg får opp n nettverket her!

Lurer på noe her... får man kjørt draft n også på 2,4ghz nettverket? - synes det var dårlig dokumentasjon på oxfordtec siden... ser at kortet jeg kjøpte er plassert under "802.11n 2,4ghz" kategorien, mens det ligger andre kort under "802.11n 2.4/5GHz" kategorien..

Da jeg kjørte blandet nettverk abgn fikk jeg nemlig 108Mbps hastighet... men når jeg kjører rent abg nettverk får jeg bare vanlige 54Mbps...

Jeg kjenner at jeg mangler en hel del kompetanse på både nettverk og trådløst.... jeg takker for alle innspill fra godtfolket her...

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Jeg har lest meg litt opp på N-standarden og har sett nevnt på nett at DLINK DIR-655 ser ut til å støtte N-hastigheter ved 2,4GHz. ( det er denne router'n jeg har tenkt å kjøpe )

Jeg kikket gjennom de andre kortene i de forskjellige kategoriene og finner bare ett alternativ, nemlig en slik en.

Den koster £39.09, er også for Mini-PCI type III-B, og støtter 2,4/5,0GHZ bandene.

Kanskje et alternativ hvis man må ha 5GHz?

Edit:

Har du sjekket routeren din om du finner innstillinger for frekvensvalg? Etter det jeg finner ut har ikke de to forskjellige frekvensene annet å si for hastigheten enn at 2,4GHz er mye mer brukt enn 5,0GHz. Defor KAN 5,0GHZ båndet gi bedre rekkevidde og hastighet.

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar
Edit:

Har du sjekket routeren din om du finner innstillinger for frekvensvalg? Etter det jeg finner ut har ikke de to forskjellige frekvensene annet å si for hastigheten enn at 2,4GHz er mye mer brukt enn 5,0GHz. Defor KAN 5,0GHZ båndet gi bedre rekkevidde og hastighet.

Jeg har dir-855. storebroren til 655 så burde funke på den rutern også... jeg kjører to forskjellige nettverk (to ssid).. det ene nettverket er et rent 5ghz nettverk, mens det andre er blandet nettverk abg og n på 2,4ghz.. problemet er at hastigheten faller med en kan jeg feks prøver å overføre filer via wifi til 36mbit... men hastigheten er bra osv.. skjønner ikke helt dette.. har ikke forsket noe mer på det siden sist heller... det viktigste er at jeg kan streame hd.. skal teste dette og gi tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Jeg skulle sjekket innom forumet først .... :!:

Har nettopp vært innom diverse sider og lest mer om DIR-655 og ... ja, nettopp DIR-855! :grin:

Jeg har en ide om at den tredje antennetilkoblingen kan være "the missing link" for å si det sånn.

Har du mulighet til å koble på en ekstra antenneledning?

Jeg har studert to stk jeg har plukket ut av noen vrakede Dell-maskiner og der ser det ut til at to av antennene faktisk er koblet sammen igjen i en brakett som blir festet ved over LCD-skjermen på maskinene.

Den tredje er ikke koblet til de to andre.

Hmmmm .... må måle og se om det er kontakt mellom antennene eller om det bare ser slik ut.

Sier fra når jeg har fått sjekket dette.

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener her?

om du sikter til wifi kortet jeg akkurat kjøpte er det tre tilkoblinger på kortet, men kun to antenneledninger i pc'n. har prøvd forskjellige kombinasjoner og tror jeg har den beste løsningen. får vaffal "utmerket" signal.

Lenke til kommentar

Skal prøve å forlare litt bedre! :)

Som du sier er KN1 utstyrt med 2 antenneledninger som seg hør og bør etter A/B/G standarden.

Kortet du kjøpte og monterte har kontakter for 3 antenner slik det skal være for N standarden, også kalt MIMO standarden.

Jeg mente at du burde prøve å koble til alle 3 samtidig for å se om du fikk bedre hastighet mot routeren din.

Jeg har lest gjennom denne WikiPedia siden som omhandler N standarden og hvis du vil kan du jo lese avsnittet om "Number of Antennas" for å se hva jeg snakker om.

Du må da ha en ekstra antenneledning!

Når jeg ser på en N standard antenneledning fra Dell Latitude D630 så kan det se ut som at 2 av antennene ender opp igjen sammenkoblet i enden av antenneledningene.

Jeg skal sjekke om de bare er samlet sammen, eller om de er i kontakt med hverandre - metall mot metall.

Hvis de er i kontakt med hverandre vil det bety at 2 av antennene faktisk deler antenneledning.

Hvis ikke så er det 3 separate antenner.

Sier fra når jeg har fått målt.

Grunnen til at jeg er opptatt av dette er fordi, slik jeg forstår det, er nødvendig med flere antenner da det er begrenset bandvidde pr antenne.

20MHz på G standard og 20+20GHz på N standarden.

Endret av Arnulf
Lenke til kommentar

God kveld..

Ser ut til at min 80GB harddisk tok kvelden isted. Windows tester nå harddisk D for konsekvenser. Har komme til 2% på 1 time nå.... tar tid dette.

Hva er den raskeste (best egnet) harddisken man kan sette i kn1 ? sitter det en 5400rpm i den nå? Ser på ebay at de har 7200rpm. -dette må da være raskere (?)

Ønsker gjerne forslag til harddisker. Ville vært til STOR hjelp da jeg må ha en i hende asap.

Håper det ordner seg med N-draft kortet. Har desverre ikke noe kunnskap å bidra med om nettverk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...