Gå til innhold

MPX Notebook KN1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg bør legge inn den som ligger på MPX sidene.

Jeg bruker også BIOS Version Q3B31 som det ble linket til tidligere i denne tråden. Hva kan det komme av at jeg fikk problemer med at viften går oftere, mens det ikke har skjedd hos andre?

Endret av andersab
Lenke til kommentar

Synes det er litt stress med denne maskinen og bios oppdatering.. er lissom ikke noe spess sted å finne riktig bios oppdatering... JEg har titta på den på mpx sine sider og den som ble nevnt tidligere i tråden og mpx sin er hønn gammal...

For the record:

Hvilken versjon er den nyeste? har noen oversikt?

Lenke til kommentar

Etter å ha snust litt rundt har jeg funnet tre forskjellige versjoner av BIOS til denne maskinen

Q3A81 - ftp://drivere.mpx.no/Notebook/KN1/

Q3B11 - http://sabioproducts.com/support/drivers/K..._Bios/q3b11.zip

Q3B31 - http://sabioproducts.com/support/drivers/K..._Bios/q3b31.zip

Så det ser ut som om Q3B31 er den nyeste. Har forresten sett i endel andre forumer at folk synes det er vanskelig å finne biosoppdateringer til denne modellen, og også der linker de til Q3B31 som den nyeste...

Endret av yazzi
Lenke til kommentar

Men hvordan søker du etter bios oppdateringen? man kan jo ikke søke etter mpx kn1 bios update?

Hvordan snublet du over sabin ?

Jeg ser forresten at MPX linker til Effekt for suppert for denne maskinen.. Finner ingenting om Bios på denne siden.... Kanskje jeg har blingsa litt men... Må gjerne titte dere også

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Har bare googlet litt rundt etter quanta kn1, eller bare kn1 ettersom nesten alle som selger denne gir den sitt eget navn.. F.eks MPX KN1... Fant ikke mange sidene, men litt var det jo..

Sidene til Sabio ble jo linket til tidligere i denne tråden...

Endret av yazzi
Lenke til kommentar

Det er sabio som har de nyeste og beste driverne pr. dags dato. No doubt!

Har forresten fått svar fra de jeg spurte om thermal pads osv. Her er hele mailen:

Hei!

Har kjøpt en mpx notebook kn1, og har byttet ut thermalpads med arctic silver 5 for bedre kjøling.

Det eneste jeg legger merke til, er at temperaturen hopper plutselig opp ca

3-4 grader. Dette når prosessor speedstepper fra 800mhz til 1,73 ghz.

Derfor lurer jeg på om thermalpads er nødvendig for å få skikkelig kontakt med kjøler (at kjøler ikke "presser" på prosessoren). Stemmer dette?

I såfall, er det mulig å få sendt slike pads (med "sølvpapir") til grafikkort og cpu?

Det samme gjelder for grafikkkortet...

Jeg har også et forslag til en svært viktig funksjon i BIOS/windows Kan dere videresende dette til quanta for meg?

I neste BIOS update kan det være mulig å velge at viften skal gå hele tiden, i stedet for at denne spinner opp plutselig på et relativt høyt turtall.

Denne skal spinne på et behagelig lavt nivå, men nok til å holde temperaturen brukbart nede :)

Det er litt irriterende at viften slår på seg som en liten støvsuger når man er på forelsening.

Vet at acer har dette på pc'ene sine, og der kan man faktisk velge funksjonen via et program i windows. Dette hadde vært en fin funksjon som kunne vært integrert i "quanta keyboardmanager".

Best regards

Steinar Lundemo

Her er svaret:

Hei

Vi har dessverre ikke thermalpads på lager. Jeg har selv brukt kjølepasta i stedet for thermalpads på notebooks som har vært til reparasjon og har ikke sett at dette utgjør noen vesentlig forskjell... det som er viktig når man bruker kjølepasta er at man kun legger på et syltynt lag, legger man på for mye har det motsatt effekt.

Det er også normalt at temperaturen går opp når CPU frekvensen øker.

Mvh

xxxxxxx

Og her er hva jeg svarte som jeg venter svar på:

Takker for svar!

Har lagt på pasta før, så det skal nok gå bra.

Men jeg håper at du tipser quanta om forslaget mitt, siden jeg synes det hadde vært kjekt å kunne velge å ha på vifta selv (lav hastigehet som sagt, slik at det blir litt luftsirkulasjon når pc'en er idle/officer). Bonus om man kan velge hastighet:) (til spill osv;)

Har diskutert dette på forum på HW.no, og vi er enig om at dette hadde vært en kjekk ting, ettersom vifta blåser seg bra opp når den gjør det...

Mvh

Steinar Lundemo

Denne posten kommer til å bli oppdatert med svaret når den tid kommer...

Lenke til kommentar

hehe, du har døpt den med øl ja, ikke verst... hvis den tåler det også, så er nok dette virkelig en pc jeg burde satse på:D

Ser prsien er satt ned til 11990,- nå, men hvis man går på pc bygger for å bygge, så er prisen fortsatt 12495,-, kunne tenkt meg at startprisen ved bygging gikk ned til 11999 også jeg da men!

Lenke til kommentar

2 ganger!! :thumbup: Løp å kjøp!

Forresten koster tastaturet til maskien 157,- :) ikke det at jeg trenger det, men ville bare sjekke... 157,- ! hva er det!? er jo ingenting...

--

Send mail til mpx.. det er ikke sikkert de er klar over det.... Da får du sikkert startprisen på 11990,-. Etter hva jeg har forstått er ikke dette tilbud.. De har nok satt ned prisen til dette beløpet.

Lenke til kommentar

Åh.. seriøst... jeg trodde ikke jeg hadde en støyende pc...! :) nå skrur ikke maskinen vifta på før ved 55 grader :) før var det 50 vel.. håper ikke det er innbildning.... Den skrur seg ihvertfall av med en gang! :)

Få høre andres erfaringer :)

Bra jobba yazzi :thumbup: Håper du poster her dersom du dumper over enda nyere bios'es

Denne biosen har RELEASE DATE : 09/27/2005

Endret av THacker
Lenke til kommentar

Har egentlig ikke merka no forskjell jeg... Tror vifta hos meg starter på 50 uansett... :p

Annet verdt å nevne er at det er kommet en ny versjon av Centrino Hardware Control, Nå med navnet Notebook Hardware Control... Den nye versjonen skal visstnok inneholde masse forbedringer vs den forrige.

http://www.pbus-167.com/chc.htm

EDIT:

Starter faktisk ikke før på 55 hos meg heller! hehe

:)

Endret av yazzi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...