Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 Nettverkskort for utgående og inkommende data??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ha to netverkskort i en PC ja, men ikke ett for innkommende og ett for utkommende data (hva skulle være poenget), men det kan være nyttig hvis en trenger og være på to nettverk... Eks på lan så kan en ha et kort der en er på nettet til LAN'et også kan en ha et "privat" nettverk sammen men noen kompiser

Lenke til kommentar

Dette er saken ... Hvis du har 2 nettverkskort i en pc kan du f.eks koble et kabelmodem på det ene kortet og sette win2k eller xp til å dele internett forbindelsen med kort 2 (som er være kobla til en hub). Det vil si at det eneste du trenger for å ha flere maskiner på nettet er en hub og to nettverkskort i den ene maskinen.

Hvis du ikke har win2k eller xp finnes det diverse programvare for delt internettforbindelse for win98 et sted der ute.

Lenke til kommentar

Ja, det går ant.. Du kan også bruke linux. Hvis du har tenkt å bruke pc'n som server pc, eller som router, trenger du 2 nettverkskort. 1 til hub/switch og en som går til isdn/kabelmodm (u name it). Jeg anbefaler å bruke Linux til dette, det er mer stabilt, men da bør du også kunne litt om d..

Lenke til kommentar

Heter vel kanskje stacking(??husker ikke helt??) ikke trunking. Trunking er når man kjører flere VLAN over èn kabel(fiber, TP o.l)

 

Er jo slik at vi har en server (filserver) som har to stk nettverkskort. Går èn TP kabel fra hver av dem og inn i en HP 4000 switch(100mbit). Hver kabel kjører 100mbit full duplex (200mbit altså). Så dermed kjører vi LOADBALANCING med en total kapasitet på 200mbit full duplex (400mbit totalt).

 

Switch'en må ha mulighet for å kjøre dette!!(HP har det på mange av switchene sine).

 

OS'et må klare håndtering av loadbalancing.(NT4, NT5)

Lenke til kommentar

Full duplex != 200Mbit

Full duplex == både mota og sende samtidig.

Halv duplex == enten sende eller mota (ikke begge samtidig).

 

Har du noengang opplevd nedlastning på 25MB/s med et 100MBit full duplex kort?

 

Å si at full duplex 100mbit == 200Mbit er det samme som å si at min 740kbit/128kbit adsl linje er en 868kbit linje. Sier noen at dem har 868kbit linje til meg antar jeg at det er en synkron linje, med 868kbit opp og ned. Hmm, det der hadde kanskje blitt et bra salgs gimmikk. "Våre 740/128kbit linjer yter som en 868kbit linje!" eller noe sånt :wink:

 

(beklager den noe krasse tonen)

 

Men, ja, det er mulig, men jeg synes å huske at du ikke får utnytta det veldig effekt tivt, 60-70% ytelses økning. Men det er kanskje nok i mange tilfeller. Uansett, stilig er det :smile:

Lenke til kommentar

Har trådløst internett(skal liksom være 2Mb!), får ofte 1000 kbit/s med itavisens speedometer.

 

Har en D-Link switch/firewall med 4 utganger.

 

Lurte på hvis jeg setter i et til nettverkskort, konfigurerer det likt som det "gamle" til switchen, og bruker "bridge connections" i WinXP-Pro, er det en sjanse for at jeg får raskere linje?!

Pingen min suger BTW!

 

Har dere noen erfaringer/synspunkter omkring dette da jeg er rimelig n00b på nettverk!!

 

S-O

Lenke til kommentar

Blir surrete i huet av å lese her...

WinXP har etter det jeg har lest støtte for bruk av 2 nettverkskort. Dette vil jeg bruke med den hensikt å øke båndbredden på LAN Går dette ?

 

For min del skal dette brukes i forbinnelse med Raid-0 Er det samme om du kjøper billig kort eller bør det kanskje helst være 3com kvalitet på kortene

 

_________________

Addtronics ET6896A 340w psu

4stk 80x25mm vifter

Asus A7V Kt133A Raid

T-bird 1400@1620Mhz Idle:42C

Alpha PAL 8045 m. Papst 80x24mm 3700rpm

768Mb ram 133@135Mhz CL3@CL2

Asus GF3 8200Ti200 Deluxe

GPU/Mem:175/400 @ 244/521Mhz

 

[ Denne Melding var redigert av: Hans Erling på 2001-12-11 18:16 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...