Gå til innhold

Oppgradering av gammel pc

Anbefalte innlegg

Hei

Skal prøve å "restaurere" en gammel pc her, og føler at den trenger en liten oppgradering når det gjelder maskinvaren.

Hvilke nye deler kan jeg kjøpe som det er lett og sette inn(Har aldri bygget egen pc :blush: )? Jeg tenker meg bare et par forholdsvis billige produkter som kan settes inn for å gjøre pc'en mye bedre. Denne pc'en ble kjøpt ferdigbygget og skal blandt annet brukes mye til å kjøre dc++ med mange nedlastinger og hubber. Fint med direkte linker til produkter som kan kjøpes for å øke ytelsen!

Her er nåværende maskinvare:

post-94-1121196678_thumb.jpg

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for forslag, men jeg sliter litt med økonomien i det siste så det hadde vært fint med noe enda billigere..

Edit: Og er det lett for meg å putte dette inn i den ferdigbygde pc'en?

Og - Trenger jeg egentlig mere ram? Hvor mye ram kan jeg egentlig ha i denne pc'en?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Tusen takk for forslag, men jeg sliter litt med økonomien i det siste så det hadde vært fint med noe enda billigere..

Edit: Og er det lett for meg å putte dette inn i den ferdigbygde pc'en?

Og - Trenger jeg egentlig mere ram? Hvor mye ram kan jeg egentlig ha i denne pc'en?

512MB er minimum for at windows XP skal være stabilt, og jeg ville ikke holdt meg på minimum.

Jeg foreslår at du selger det gamle skjermkortet, hovedkortet, prosessoren og minnet. Er du heldig så kan du få 1500kr for det på qxl.

Det er ikke vanskelig å putte delene inn i pcen. Møter du på problemer, så bare si ifra. Jeg kan si det kjapt: du tar ut de gamle komponentene. På det nye hovedkortet setter du på prosessoren, deretter medfølgende kjølevifte og så minnebrikkene. Så setter du inn hovedkortet i kabinettet (skru det fast). Så må du sette inn skjermkortet i det lange PCI-Express-sportet. Deretter kan du koble til eventuelle tilleggskort. Så må du feste alle kabler.

Jeg er litt spent på hvilken strømforsyning du har.

Men hvis du kjøper komponentene som jeg anbefaler, så vil du få en pc som vil være rask, stabil og takle mange nye spill ganske bra. PCen vil være bedre enn mange av pcene som selger blant annet hos elkjøp.

Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for hjelp efikkan...

Tror nok jeg skal klare å skrape sammen penger til den øverste løsningen :yes:

Men vet ikke helt om det strekker til når det gjelder et skjermkort også.

Edit: Du sier at jeg skal selge de nåværende 512 mb'ene jeg har med minne, men da får jeg jo ikke noe mer enn 512...

KAn jeg bruke det jeg har av minne nå sammen med det jeg kjøper og få 1 GB`?

Endret av White Fox
Lenke til kommentar
Ta ut Maxtor disken og selg resten. Resten er ikke noe som kan oppgraderes så det er bare å selge.

Kan ikke oppgraderes?

Vet det er en elendig maskin, men tror du at jeg kan få solgt den da? For eventuelt hvor mye?

Jeg syns at makspris på den maskinen er 1000 kroner. Holder greit til skrivemaskin. Mulig du får solgt den til en stakkar på qxl for endel mer, men som sagt 1000 kroner så lurer du hvertfall ingen.

Lenke til kommentar

med tanke på at en scsi-disk og en del minne er maskinen genial til småting som webserver/filserver/dhcp/dns og andre slike småting. Maskinen er jo en gammel professional workstation som koster _mye_ i sin tid. 1000,- er nok det du hvertfall kan forvente å få igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...