Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problem: Random Shutdown

Anbefalte innlegg

Jeg har en PC som booter tilfeldig fra 10min - 30min bruk.

PC:

Intel Pentium 660

Asus P5GDCPro

Kingston HyperX 3200 512MB

WDCJB2500

ATIX600

Cheiftech 410W PSU , følger med Chieftech kabinett.

LG DVD combo

Har gjort følgende med elimineringsmetoden:

Skiftet minnet med en 512 DDR2 533MHZ brikke , problemet vedvarte.

Skiftet skjermkortet med et ATIX850XT kort. Problemet vedvarte.

Skiftet hovedkortet med et nytt helt likt hovedkort P5GDCPro og problemet vedvarte.

All hardware som ble skiftet ut med kommer fra en annen operativ PC jeg har her og som helt sikkert fungerer.

Det som er rart er at den booter gjerne når PC'en ikke burde ha særlig load. (I.E mens man surfer nettet) Den har klart å kjøre 3Dmark 03 og windows update i intervaller mellom shutdowns. Men altså den skrur seg av enda !

Den har SP2 og alle oppdateringer man kan få fra windows update.

Den er konfigurert i power settings til å aldri hibernate og ikke skru av noe annet enn skjermen.

Jeg har huket av for at XP ikke automatisk skal restarte når en feil skjer og vise feilmelding, men dette skjer altså ikke. Skurr i høtaleren, sort skjerm og tilbake til POST screen.

Sitter igjen med en følelse av at det kan være PSU. Men hvorfor booter den ikke når maskinen har full load som i 3D mark 03? Den booter mens jeg surfer nettet eller bare er idle på desktop.

BTW. Maskinen er nyinstallert , så utelukk spyware og virus. Problemet var der før maskinen fikk nett!

(Kjøpte meg også 2 vifter (da problemet har vart en stund) en 120mm og en 92mm og monterte disse i kabinettet for å utelukke problemet varme. Problem vedvarer!)

Noen som har en glup idè eller et godt forslag?

mvh

artisten

:hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Og hva hvis den booter mens jeg flasher ny bios. Hørtes ut som et selvmordforsøk på hovedkortet mitt. Pluss at jeg har samme hovedkortet fungerende rett ved siden av med samme bios versjon. ellers takk! Skjermkortet har jeg ikke noen probe på , men har Asus probe på cpu og den er rundt 50 -60 grader, døra på kabinettet står åpent med trekk fra terassen. Sinnsykt varm junimåned, men maskinen min er relativt kald. mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...