Gå til innhold

iRiver eller iPod?

Anbefalte innlegg

Skal kjøpe en ny mp3-spiller, men plages av valgets kvaler. Jeg har etter en del research kommet frem til at iRiver H340 og iPod Photo 60GB er mine to beste valg. Spillerne er priset tilnærmet likt, og de har begge såpass varierende egenskaper at jeg føler det er vanskelig å velge en favoritt :blush:. Javisst er det et luksusproblem, men gu' så vanskelig å gjøre valget :p.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

iPod er kjedelig, "alle" har det. Vet ikke hvordan iRiveren spiller, men design messig så er den enormt mye tøffere enn en iPod. Også 1 timer lenger batteritid, noe jeg vil anse som et +

Så skulle jeg hatt en av dem, defentlig iRiveren :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg har iPod, dama har iRiver.  iRiver vinner på ALLE områder.

Knutino

Nåvel, det var da en smule subjektivt sagt. iRiver er både tykkere, dyrere, har bare 2/3 lagringsplass i forhold til iPod Photo 60 og ser, etter min mening, litt mindre stilfull ut (plastikk med karbon-look blir litt harry :p). Ellers er den så og si en sikker vinner, hvis man kan se bort fra ovennevnte "skavanker", noe jeg ikke kan ;P.

En hendig funksjon ved iRiver er videoavspilling, det er noe jeg setter stor pris på å ha. Men ettersom jeg har forstått så spilles videoer av med 15 fps eller noe slikt, stemmer dette? Og jeg må dessuten nevne at lagringsplassen i iPods favør er noe jeg vektlegger ganske tungt i valget av mp3-spiller, selv om det ikke er avgjørende.

Setter stor pris på svar, takk så langt :thumbup: (ser ut til at folk heller til iRiver jah ^^)

Endret av [AvaLoN]
Lenke til kommentar

hei.

Jeg har en Iriver H140, og er veldig fornøyd med den..den er litt gammel.

syns at systemet med at du bare kan overføre sanger er mye bedre en med IPod der du må bruke ITunes.Kan kobles til overalt og overføre musikk som du kan høre på veien hjem.noe du ikke kan med IPod.

Men Iriver er litt større, men tror ikke den er noe tyngre...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897
Nåvel, det var da en smule subjektivt sagt. iRiver er både tykkere, dyrere, har bare 2/3 lagringsplass i forhold til iPod Photo 60 og ser, etter min mening, litt mindre stilfull ut (plastikk med karbon-look blir litt harry ). Ellers er den så og si en sikker vinner, hvis man kan se bort fra ovennevnte "skavanker", noe jeg ikke kan ;P.

En hendig funksjon ved iRiver er videoavspilling, det er noe jeg setter stor pris på å ha. Men ettersom jeg har forstått så spilles videoer av med 15 fps eller noe slikt, stemmer dette? Og jeg må dessuten nevne at lagringsplassen i iPods favør er noe jeg vektlegger ganske tungt i valget av mp3-spiller, selv om det ikke er avgjørende.

Setter stor pris på svar, takk så langt  (ser ut til at folk heller til iRiver jah ^^)

Det ser ut som du har mest lyst på iPod:p

jeg ville gått for iPoden garantert! :dribble::dribble:

Lenke til kommentar

Jeg har selv en iPod Photo 60gb, har nesten akkurat skaffa den"!

Jeg hadde gått for den isteden for iRiveren, iPodden er mye mer stilful og mye mer ''tøff'' og ta opp av lomma enn en iRiver!

iRiveren er tjukkere og ikke noe god på design, selv om den har 1t. lenger batteri levetid så hadde jeg gått for iPod'en!

Link:

iRiver H340

iPod Photo 60gb

Smak og Behag!

Lenke til kommentar

Menysystemet spiller en vesentlig rolle på DAPer med så mye lagringsplass. Desverre så er det en skikkelig "pain in the ass", å finne frem til riktig sang og album allerede med en iPod mini på 6gb. Det er også unødvendig vanskelig å lage spillelister: Du kan ikke endre på lister som er laget, men kun den "gjeldende" spillelisten. Du kan heller ikke endre på rekkefølgen til sangene, men det verste er at det ikke engang er mulig å lage spillelister basert på hvilke sanger som spilles for øyeblikket. På Zen NX, og muligens iRiver, legger man til sanger i en "kø", og det er fra denne "køen" musikken spilles av. Herfra er det veldig lett å lagre "køen" som en spilleliste.

I motsetning til andre DAP'er finnes det ingen IQ-sperrer i firmwaren, men prisen du betaler for det er et "dumb man's interface".

Velg iRiver hvis du ønsker en spiller med kvaliteter som musikkspiller og oppbevaring og håndtering av musikksamlingen. Velg iPod hvis du, vel hvis du er redd for å få dumme spørsmål fra folk som tror at "aipådd er jo den beste/eneste mp3-spilleren". Du er også ganske trygg for tyver: De fleste tyver er så tykke i sin ubrukelige skalle, at de tror at Apple iPod er den eneste DAP'en som finnes!

Lenke til kommentar

Hehe, mange bra svar så langt ^^, men jeg har enda ikke gjort et valg :p. Slik jeg ser det nå er iRiver ledende innen funksjonalitet og teknologi, mens iPod er vinneren når det kommer til lagringsplass, brukervennlighet og, IMO, design. Men på den annen side så kan man lett oppgradere iRiver H340 til 80 GB ettersom den er en smule tykkere enn H320, så hvis man ser bort fra kostnadene ved å kjøpe en ny harddisk blir det ikke så fryktelig ille allikevel :p.

Enkel overføring av filer og musikk er noe som tiltaler meg, har fått nok av knotete software fra produsentens side.

Lenke til kommentar
' date='13/07/2005 : 14:12'] Hehe, mange bra svar så langt ^^, men jeg har enda ikke gjort et valg :p. Slik jeg ser det nå er iRiver ledende innen funksjonalitet og teknologi, mens iPod er vinneren når det kommer til lagringsplass, brukervennlighet og, IMO, design. Men på den annen side så kan man lett oppgradere iRiver H340 til 80 GB ettersom den er en smule tykkere enn H320, så hvis man ser bort fra kostnadene ved å kjøpe en ny harddisk blir det ikke så fryktelig ille allikevel :p.

Enkel overføring av filer og musikk er noe som tiltaler meg, har fått nok av knotete software fra produsentens side.

Med iPoden trenger du ikke å bruke iTunes som software hvis du synes det er for knotete eller dårlig (noe jeg ikke kan skjønne hvorfor du vil synes). Det finnes massevis med programvare til både Windows, Linux og Mac. Se en oversikt her http://www.ilounge.com/index.php/ipod-software/ og her http://ipod1.no/node/25

Du kan med andre ord finne den programvaren du selv synes er best.

Etter min mening finnes det ikke noe bedre jukeboks program enn iTunes, så lenge du gidder å håndtere musikken din etter ID3 tags. Det er det hele iTunes+iPod konseptet dreier seg om, og det er forsåvidt ikke så veldig merkelig - ellers ville det blitt vanskelig å holde styr på 60GB med musikk. Jeg har over 100GB med musikk i iTunes biblioteket mitt og 60GB iPoden er stapp full. Allikevel bruker jeg ikke mer en 2-3 sek på å finne nøyaktig den sangen jeg leter etter.

Det jeg også ser på som et veldig pluss for iPoden er den støtten iPoden har rundt omkring. Det faktum at det nå er solgt 20 millioner iPod og at det innen året er omme kommer til å være solgt 35 millioner iPod gjør at alle støtter iPod. Alle de store bilprodusentene (Nissan, BMW, Mercedes, Saab, Volvo, Toyota, Alfa Romeo osv.) produserer integreringspakker mot deres bilstereo, alle større stereoprodusenter (Bose, B&O, Harman/Kardon, Philips, Denon) hiver seg på med iPod integreringer osv. osv. Det finnes et hav av produkter som støtter iPoden og det lanseres nye ting daglig. En liten oversikt finner du på http://www.ilounge.com/index.php/accessories/ og følger du litt med på den siden ser du hvor aktivt iPod "miljøet" er. Dette alene er en grunn til å velge iPod. Se for eksempel denne skikkelig digge løsningen fra Harmon/Kardon på integrering av iPod i bilen : http://ipod1.no/node/344

Noe sånt får du ikke til din iRiver, Creative eller andre spillere.. få deg en iPod!

Lenke til kommentar

Du kan med andre ord finne den programvaren du selv synes er best.

Nå er det en vesentlig fordel å kunne overføre filene via konsollen eller filbehandleren. Da må man ikke engang bruke et dedikert program for å overføre musikken.

Etter min mening finnes det ikke noe bedre jukeboks program enn iTunes, så lenge du gidder å håndtere musikken din etter ID3 tags. Det er det hele iTunes+iPod konseptet dreier seg om, og det er forsåvidt ikke så veldig merkelig - ellers ville det blitt vanskelig å holde styr på 60GB med musikk.

ID-tags er ikke en eple-innovasjon. All musikken min er riktig merket, og til det bruker jeg kongen av ID3-taggere: EasyTAG. Programmet byr på langt flere funksjoner enn noen annen musikkbehandler.

Jeg har over 100GB med musikk i iTunes biblioteket mitt og 60GB iPoden er stapp full. Allikevel bruker jeg ikke mer en 2-3 sek på å finne nøyaktig den sangen jeg leter etter.

Du kødder nå? Da må du enten trylle, eller så snakker du om å finne frem til riktig melodi i et album hvor navnene er skrevet på l33t/SMS. Jeg klarrer iallefall ikke å bla til musikk, album, finne album og riktig sang på 3 sekunder.

Det jeg også ser på som et veldig pluss for iPoden er den støtten iPoden har rundt omkring. (...)

Nei takk. Da velger jeg heller en spiller som ikke mangler de funksjonene jeg er ute etter. Mye av dette såkalte "ekstrautstyret til iPod" fungerer til andre DAP'er også, men det er tydelig at iPod er definisjonen på iPod (hos enkelte).

Jeg vil anbefale de som vurderer å kjøpe seg en DAP, å sjekke samtlige alternativ nøye. Det er et stort feilgrep å kjøpe en DAP bare fordi den er populær, for som med alt annet her i verden så har høy populæritet ingen sammenheng med hvor godt produktet er.

Lenke til kommentar

Nå er det en vesentlig fordel å kunne overføre filene via konsollen eller filbehandleren. Da må man ikke engang bruke et dedikert program for å overføre musikken.

Kan selvfølgelig være kjekt en gang i blant, men for de fleste er det vel faktisk greiere å la f.eks. iTunes ta seg av autosynkronisering når du har over 100GB med musikk. Ved å ikke bruker iTunes eller andre programmer mister du også en del av databasefunksjonene som smartplaylists, popularitet, antall ganger sangene er spilt, statistikk o.l som er kjekt å ha når man skal lage smarte spillelister i iTunes. Uansett, du er tydeligvis Linux-bruker og med noen pakker kan du overføre filene via konsollen eller filbehandlingen

ID-tags er ikke en eple-innovasjon. All musikken min er riktig merket, og til det bruker jeg kongen av ID3-taggere: EasyTAG. Programmet byr på langt flere funksjoner enn noen annen musikkbehandler.

Jeg sa ikke at ID3-tags var noen Apple innovasjon gjorde jeg? ID3-tags har jeg brukt til MP3er i årevis. Hvorfor bruke et ekstra program til å tagge filene dine når du kan gjøre dette direkte i iTunes? ID3-taggingen der er heller ikke så dårlig.

Du kødder nå? Da må du enten trylle, eller så snakker du om å finne frem til riktig melodi i et album hvor navnene er skrevet på l33t/SMS. Jeg klarrer iallefall ikke å bla til musikk, album, finne album og riktig sang på 3 sekunder.

Testet det faktisk akkurat nå. Tok meg 4 sekunder å sette på en Cypress Hill sang. Dvs. velge musikk, velge artist, velge album og så velge sangen. Jeg har 60GB med musikk på iPoden så C er ganske langt nede på listen. Alle låter har ID3 tags.

Nei takk. Da velger jeg heller en spiller som ikke mangler de funksjonene jeg er ute etter. Mye av dette såkalte "ekstrautstyret til iPod" fungerer til andre DAP'er også, men det er tydelig at iPod er definisjonen på iPod (hos enkelte).

Jeg vil anbefale de som vurderer å kjøpe seg en DAP, å sjekke samtlige alternativ nøye. Det er et stort feilgrep å kjøpe en DAP bare fordi den er populær, for som med alt annet her i verden så har høy populæritet ingen sammenheng med hvor godt produktet er.

Det meste av ekstrautstyret fungerer IKKE med andre MP3-spillere fordi de benytter seg av enten Apples "dock-connector" i bunnen av iPoden eller iPodens form-faktor. Da snakker vi om vesker, stereointegrasjon, fm-sendere, trådløse headsets, bilintegrasjon osv osv.

Man skal selvfølgelig ikke velge den MP3-spilleren som er mest populær bare fordi den er populær. Det ville vært idiotisk uansett hva man ønsker å kjøpe, det være seg datamaskin eller bil. Man bør selvsagt titte på en rekke produkter for å så finne sitt behov og smak og velge deretter. Alle bruker ting forskjellig, og for meg så passer iPoden absolutt best. Jeg har prøvd det meste av MP3-spillere gjennom jobb, det være seg iRiver, Philips, Sony, Creative o.l og jeg har fortsatt til gode å finne en spiller som er like bra som iPoden. Den oser kvalitet i motsetning til plastboksene fra andre leverandører og kombinasjonen iPod+iTunes+iTunes Music Store i tillegg til kompabilitet med Mac, Windows og Linux gjør iPoden uslåelig for min del.

Jeg synes det f.eks. er svært mystisk at Creative og iRiver IKKE ønsker å gi garanti for sine produkter i mer enn 90 dager i USA, de kan ikke har særlig stor tiltro til sine produksjonsmetoder når de selv ikke ønsker å erstatte et produkt som ikke fungerer etter 90 dager? For oss nordmenn er det selvfølgelig irrelevant da vi er beskyttet av forbrukerkjøpsloven og har minst 1 års garanti, men det sier allikevel noe om produksjonskvaliteten og tiltroen til ditt produkt hos andre leverandører.

Endret av kristoffer99
Lenke til kommentar

Jeg siktet til mp3-spillere generelt når jeg sa "Knotete software", da det ofte er dårlige programmer som følger med. iTunes er vel og bra det, men at man skal være 100 % avhengig av slik software for å overføre musikk som kan spilles på spilleren opplever jeg som høyst upraktisk, for ikke si unødvendig. For meg betyr det veldig lite at iPod har "enorm støtte" rundt omkring, jeg har nemlig ingen planer om å kjøpe en BMW med Bose-anlegg der iPod kan kobles til, lommeboka er nok ikke klar for noe slikt enda ;).

Jeg vil ha den beste spilleren, så derfor ender jeg opp med iRiver :).

Lenke til kommentar

(...)Ved å ikke bruker iTunes eller andre programmer mister du også en del av databasefunksjonene som smartplaylists, popularitet, antall ganger sangene er spilt, statistikk o.l som er kjekt å ha når man skal lage smarte spillelister i iTunes. Uansett, du er tydeligvis Linux-bruker og med noen pakker kan du overføre filene via konsollen eller filbehandlingen

Det var en funksjon jeg glemte. Med amaroK er det mulig å "vurdere" sanger og få statisikk på hvor ofte de har blitt spilt, men jeg er ikke sikker på om dette kan overføres til iPoden. amaroK støtter iallefall overføring til iPod, men jeg har altså ikke prøvd det. Uansett så er "ratingmuligheten" en ganske stor fordel iPod mini har over Zen NX (og muligens de fleste andre DAP'er på markedet).

Hvorfor bruke et ekstra program til å tagge filene dine når du kan gjøre dette direkte i iTunes? ID3-taggingen der er heller ikke så dårlig.

}

Jeg kan selvsagt bruke amaroK, juK eller liknende til å tagge musikkfilene, men EasyTAG er helt perfekt for musikkfiler hvor man ønsker å fikse manglende tags eller rett og slett endre på "formatet". Siden jeg bruker Grip + LAME for å rippe musikk har jeg endel musikk som har blitt "tagget" feil. Da er det kjempefint å kunne fylle inn tags basert på filnavnet, for i motsetning til de fleste andre progammer, så fikser EasyTAG alt man kan kaste på det. Det er også veldig lett å se hvilke filer som har manglende tags, hvilke man har endret på osv. siden filene markeres med farger. En annen nyttig funksjon er muligheten til å konvertere mellom IDv1 og IDv2 tags.

Testet det faktisk akkurat nå. Tok meg 4 sekunder å sette på en Cypress Hill sang. Dvs. velge musikk, velge artist, velge album og så velge sangen. Jeg har 60GB med musikk på iPoden så C er ganske langt nede på listen. Alle låter har ID3 tags.

Det er vel bare jeg som ikke er så dreven med "klikkhjulet". Hvis man "vet" plasseringen til albumet/sangen på listen går det selvsagt raskere, men her blir jeg altså plaget av mangelen på "scrolling" hvis navnet overskrider skjermens bredde.

Jeg synes det f.eks. er svært mystisk at Creative og iRiver IKKE ønsker å gi garanti for sine produkter i mer enn 90 dager i USA, de kan ikke har særlig stor tiltro til sine produksjonsmetoder når de selv ikke ønsker å erstatte et produkt som ikke fungerer etter 90 dager? For oss nordmenn er det selvfølgelig irrelevant da vi er beskyttet av forbrukerkjøpsloven og har minst 1 års garanti, men det sier allikevel noe om produksjonskvaliteten og tiltroen til ditt produkt hos andre leverandører.

Jeg har ikke noe å utsette på byggekvaliteten til iRiver, men iPoden "føles" faktisk bedre i hånden enn Zen NX (foruten størrelsen). Garantien teller ikke så veldig mye for meg, men jeg har lest litt rundt på nomadness- og ipodlounge-forumene og har inntrykk av at det er ganske vanlig å forsikre og kjøpe utvidelse av garantien. Til gjengjeld så mener jeg at iPod fortsatt er noe dyrere enn en tilsvarende Creative-spiller, i USA.

Jeg vet neimen ikke hva jeg ville valgt hvis jeg skulle kjøpe en ny DAP i dag, men nå som iPod faktisk er billigere enn Zen Xtra må jeg innrømme at iPod virker forlokkende. Desverre så synes jeg at problemene med menysystemet på iPod er såpass alvorlige at jeg heller ville spart meg opp til en iRiver DAP.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
' date='13/07/2005 : 14:12'] Men på den annen side så kan man lett oppgradere iRiver H340 til 80 GB ettersom den er en smule tykkere enn H320, så hvis man ser bort fra kostnadene ved å kjøpe en ny harddisk blir det ikke så fryktelig ille allikevel :p.

Og hvor får du tak i en slik disk? Eller slenger du bare ut en påstand om noe du ikke har greie på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...