Gå til innhold

A8N-sli deluxe, nekter og starte etter kræsj


Nobrains

Anbefalte innlegg

Det begynnte for ca 1 uke siden, og jeg har ikke rørt insiden av maskinen på flere måneder.

 

Plutselig kan hele maskinen fryse, som regel/alltid i spill. Jeg må da reboote og da henger den seg i windowsboot. Hvis jeg da skrur maskinen av så funker det ikke og slå den på igjen før det har gått ca 5min. Med en gang jeg prøver og slå den på så snurrer alle viftene en halv omdreining før den fortsetter og være død(diskene starter ikke opp). Men etter 5 min har gått så kan jeg starte opp maskinen og alt fungerer fint som før. Sist denne kræsjen skjedde var på søndag og jeg bruker datamaskinen daglig ca 4 timer.

 

Jeg regner med at software feil er utelukket for da hadde jo maskinen startet opp etter en kræsj. Noen som har en ide hvilken del som er defekt/ustabilt ?

Jeg har en mistanke om at det er hovedkortet, jeg vet ikke helt hva annet det kan være...muligens PSU ?

 

Jeg har satt på egen chippsett kjøler på hovedkortet, det er en god del måneder siden nå. Alt gikk etter planen, men om jeg hadde klart og skade hovedkortet ville vel jeg fått denne feilen tidligere? Kjøleren jeg satte på er denne og den er jo kraftigere enn den som var på hovedkortet orginalt. Bios versionen på hovedkortet er en av de nyeste.

 

 

Specs på maskinen er:

Handlevogn

AMD Athlon 64 3200+ ''Winchester''

ASUS A8N-SLI Deluxe

OCZ Platinum EL DDR400 1024 MB (2x512)

Thermaltake Silent Purepower 680w

Western Digital Raptor 36,7 GB

XFX GeForce 6800GT 256MB GDDR3 PCIe

Endret av Nobrains
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gå over alle kabler og tilkoblinger.

Last deretter ned Ultimate Boot Disc/Ultimate Boot CD (husker ikke navn; Google) og kjør tester på minne, CPU og harddisk, pluss litt andre ting.

 

Så har du ihvertfall gjort det du kan for å finne ut av evt. feil på komponenter. Sjekk også temperaturer og spenninger i BIOS for å se om det er noe som gir veldig avvik.

 

Edit: Dersom du har kjøpt hovedkort fra samme butikk som RAMen, dvs. Netshop, så skriver jo de at det nesten er anbefalt å bytte chipset-kjøler på hovedkortet. Derfor skulle det ikke være noe problem med garantien, så lenge de ikke kan bevise at det er du som har skadet hovedkortet. Og du har vel ikke ti tommeltotter heller?

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...