MagE Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Litt Off T; Om det blir brukt flere tanker, vi flow på noen måte få mer motstand da? On T: Borre hull i plexien og feste skruen med LockTite (Gjenngetetting)? Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 16. juli 2005 Del Skrevet 16. juli 2005 Det er helt klart mye sikrere med skruer. Silikon skal som meastp sier bare brukes som tetningsmiddel. Silkaflex = silikon Silikion i baderom pleier å bli brutt ned etter et år, og må fornyes. Sikaflex brukes til det samme som silikon, men er mye sterkere, og bedre som lim. Men skruer er det sikreste, ja. Vi har hatt samme silikon på badet i mange år nå, har ikke merket noe forskjel, utenom at fargen har blitt litt mørkere. Fattern har brukte sikaflex til å tette noen sprekker i båten sin for enda flere år siden, ser like bra ut enda. Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Man får mange typer silikon, noen for fuging, andre for liming og noen for begge deler. Sikaflex finnes forøvrig i 20 forskjellige utgaver til forskjellig bruk, i tillegg kommer en hel del rene limstoffer. http://www.sikaindustry.com/ Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Litt Off T; Om det blir brukt flere tanker, vi flow på noen måte få mer motstand da? On T: Borre hull i plexien og feste skruen med LockTite (Gjenngetetting)? Nei, vel og merke om du opprettholder samme dimensjon på niplene som ellers i systemet. Men strengt tatt er det ikke behov for mer enn én tank? Kjølemessig betyr det i alle fall ingenting. Sjøl bruker jeg denne tanken i et system som kjøler CPU, GPU, NB, og PSU: Skruer bør fortrinnsvis gjenges inn i plexien, Loctite er ingen idé. På tanken ovenfor, har jeg forøvrig brukt 3mm sponplateskruer, og forboret med 2,5mm hull i plexien. Skruene er rett og slett "gjenget" inn i plexien ved at skruehodene (og dermed resten av skruen) varmes forsiktig opp med en lighter eller tilsvarende før de skrues på plass, selvsagt i kombinasjon med silikon som tetning. De varme skruene får plexien til å "gi" seg litt, og dermed dannes det helt greie gjenger i denne! Kan være et alternativ for de som ikke har gjengeutstyr for hånden, bare som et tips.... Lenke til kommentar
Winged Monkey Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Heh, du har ikke tilfeldigvis sponsoravtale med Coca Cola eller noe sånt skrue? (Ikke at jeg trenger noe ekstra incitament for å tylle i meg en god liter cola daglig ) Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 kjøper man plexi hos glassmester el? hmm colakork! sett noen mekka en av smelta plast og colafalske jeg...heh..dæven.. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Heh, du har ikke tilfeldigvis sponsoravtale med Coca Cola eller noe sånt skrue? Haha, det kan jo nesten se slik ut! Men jeg kan forsikre deg om at det ikke er tilfelle. Samtidig som at du nok aner hva jeg foretrekker, som et (dårlig) alternativ til en kald pils. usæl-gesæl: Plexi kan kjøpes hos en glassmester ja. Lenke til kommentar
usæl-gesæl Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 takk fo tips Skrue tenker veldi på slik plexi rør om dan...lekkert det.. Lenke til kommentar
MagE Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Takker for svar skrue, Grunnen til at jeg vil bruke flere tanker er bare fordi det kan se bra ut. Takker for "skrue-guide'en" Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 jeg har lenge sett å lurt på hvordan dere har sammenføyet tuten på cola korken. eller "flensen" om jeg kan kalle det det. mange av tankene så er den sammenføyet ganske fint så er den smeltet sammen i plexien eller limt ? Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Mener at det skal gå an å sveise plexi glass så blir det iallefall 100% sikkert tett... Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Det kan vel på sett og vis kalles sveising, når man bruker et helt spesielt lim / væske for plexi. Acrifix tror jeg det kalles, og finnes i flere (dyre!) varianter. Betinger at flatene er så plane som mulig, ettersom væsken løser opp det ytterste laget på kontaktflatene. Når væsken har fordampet, står du igjen med en nærmest usynlig sammenføyning. For min del bruker jeg lynlim for å feste cola-flensen til tanken. Funker helt fint, forutsatt at flensen er planslipt. Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Det er vel mulig å smelte plexien sammen og? Acrifix er jo ikke akkuratt billig, ca. 260 NOK for 100g. Off-topic: Hjemme igjen nå, Skrue? Lenke til kommentar
Nitrob Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 hehe mulig det blir biligre og kjøpe en plast sveise pistol da! :!: vet ikke om det er mulig og sveise pleksi med det siden pleksien er så hardt matriale. mulig et bil verksted i nærheten har en slik pistol blir ofte brukt for og reparere fangere og liggnende. Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 dere som har linket med bildet til vanntankene deres. kunne dere ikke sette skrive utvendige H.B.L mål slik at jeg vet hva jeg skal kutte nor jeg skaffer plexi. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Vel, man er vel i og for seg ikke avhengig av disse da, Margarus! Men her har du i alle fall målene på den tanken jeg har lagt ut bilde av: Lengde: 73mm (Kan evnt reduseres til ca 65mm) Bredde: 33mm Høyde: 68mm Materialer: 6mm plexi. Egentlig litt for tynt. Burde vært 8mm, med tanke på tetningsflater og skruehull. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 Jeg brukte bare silikon mellom korken og tanken. Det sitter bra, det. Farris-tuten og hullet jeg borret var akkurat så stort at korken sitter skikkelig godt fast. Lenke til kommentar
Margarus Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 har ett problem.. har kun 5 mm plexi jeg. men skal se hvordan det går. grunnen til målene er bare at jeg klarer ikke bestemme meg hvor stort jeg vil ha det vis jeg ikke har noen mål å gå ut i fra... enklere å lage noe som man mar mål til =) men takk for info vis jeg starter på en så legger jeg bilde Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 17. juli 2005 Del Skrevet 17. juli 2005 5mm er nok i snaueste laget, i alle fall om du tenker på å bruke skruer i sammenføyninga! Men du kan jo sjekke linken som Arctic la ut litt lenger oppe tråden. Vil tro at du kan finne en passende limtype der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå