Gå til innhold

Billig vanntank som er enkel å lage


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er helt klart mye sikrere med skruer.

 

Silikon skal som meastp sier bare brukes som tetningsmiddel.

Silkaflex = silikon

 

Silikion i baderom pleier å bli brutt ned etter et år, og må fornyes.

Sikaflex brukes til det samme som silikon, men er mye sterkere, og bedre som lim. Men skruer er det sikreste, ja. Vi har hatt samme silikon på badet i mange år nå, har ikke merket noe forskjel, utenom at fargen har blitt litt mørkere. Fattern har brukte sikaflex til å tette noen sprekker i båten sin for enda flere år siden, ser like bra ut enda.

Lenke til kommentar
Litt Off T; Om det blir brukt flere tanker, vi flow på noen måte få mer motstand da?

 

On T: Borre hull i plexien og feste skruen med LockTite (Gjenngetetting)?

Nei, vel og merke om du opprettholder samme dimensjon på niplene som ellers i systemet.

Men strengt tatt er det ikke behov for mer enn én tank? Kjølemessig betyr det i alle fall ingenting.

Sjøl bruker jeg denne tanken i et system som kjøler CPU, GPU, NB, og PSU:

 

Minsten.jpg

 

Skruer bør fortrinnsvis gjenges inn i plexien, Loctite er ingen idé. På tanken ovenfor, har jeg forøvrig brukt 3mm sponplateskruer, og forboret med 2,5mm hull i plexien.

Skruene er rett og slett "gjenget" inn i plexien ved at skruehodene (og dermed resten av skruen) varmes forsiktig opp med en lighter eller tilsvarende før de skrues på plass, selvsagt i kombinasjon med silikon som tetning.

De varme skruene får plexien til å "gi" seg litt, og dermed dannes det helt greie gjenger i denne!

Kan være et alternativ for de som ikke har gjengeutstyr for hånden, bare som et tips.... ;)

Lenke til kommentar
Heh, du har ikke tilfeldigvis sponsoravtale med Coca Cola eller noe sånt skrue?

 

Haha, det kan jo nesten se slik ut! :p

Men jeg kan forsikre deg om at det ikke er tilfelle. Samtidig som at du nok aner hva jeg foretrekker, som et (dårlig) alternativ til en kald pils. ;)

 

usæl-gesæl: Plexi kan kjøpes hos en glassmester ja.

Lenke til kommentar

Det kan vel på sett og vis kalles sveising, når man bruker et helt spesielt lim / væske for plexi. Acrifix tror jeg det kalles, og finnes i flere (dyre!) varianter. Betinger at flatene er så plane som mulig, ettersom væsken løser opp det ytterste laget på kontaktflatene. Når væsken har fordampet, står du igjen med en nærmest usynlig sammenføyning.

 

For min del bruker jeg lynlim for å feste cola-flensen til tanken. Funker helt fint, forutsatt at flensen er planslipt.

Lenke til kommentar

hehe mulig det blir biligre og kjøpe en plast sveise pistol da! :!:

vet ikke om det er mulig og sveise pleksi med det siden pleksien er så hardt matriale. mulig et bil verksted i nærheten har en slik pistol blir ofte brukt for og reparere fangere og liggnende.

Lenke til kommentar

Vel, man er vel i og for seg ikke avhengig av disse da, Margarus!

Men her har du i alle fall målene på den tanken jeg har lagt ut bilde av:

 

Lengde: 73mm (Kan evnt reduseres til ca 65mm)

Bredde: 33mm

Høyde: 68mm

 

Materialer: 6mm plexi. Egentlig litt for tynt. Burde vært 8mm, med tanke på tetningsflater og skruehull.

Lenke til kommentar

har ett problem.. har kun 5 mm plexi jeg. men skal se hvordan det går.

grunnen til målene er bare at jeg klarer ikke bestemme meg hvor stort jeg vil ha det vis jeg ikke har noen mål å gå ut i fra... enklere å lage noe som man mar mål til =) men takk for info

 

vis jeg starter på en så legger jeg bilde

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...