Gå til innhold

Islam: Den ellevte landeplage

Anbefalte innlegg

Veldig mye frem og tilbake diskusjon her.(edit: Noe som vel egentlig er normalt i en diskusjon. :roll: Av og til skriver jeg besynderlige setninger :whistle: )

Definisjonen på terrorisme ble nevnt, tenkte jeg skulle slenge inn den offisielle norske, nedfelt i Sikkerhetsloven:

. Terrorhandlinger; ulovlig bruk av, eller trussel om bruk av, makt eller vold mot personer eller eiendom, i et forsøk på å legge press på landets myndigheter eller befolkning eller samfunnet for øvrig for å oppnå politiske, religiøse eller ideologiske mål.

En gangske omfattende definisjon egentlig, som er tett knyttet opp til ulovlig bruk av.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må bare få sagt noen ord om hvor trist jeg synes det er med generaliseringen av Islam. Tenk dere litt om: hvor mange Muslimer lever det i verden? som lever fredelig, i side om side med hverandre og krisne osv. Mange! Jeg har vært i flere muslimske land, og har bare positive inntrykk. Terroren og stridighetene som skjer f.eks i Irak og Afghanistan, er ikke grunnet religion, men andre ytre og indre faktorer. Religion er bare et virkemiddel i kampen deres for frigjøring (fra USA, Taliban o.l.)

Det er media som vrir hele bildet når de snakker om Islamisme som et onde. Tenk om media bare nevnte Bush, KKK og Nazister når de snakket om kristne, du ville fått et litt skevt inntrykk!

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke noe til overs for religionen Islam, men det betyr ikke at jeg ikke liker folkene. Noen sitater fra koranen:

"Slay them wherever you find them...Idolatry is worse than carnage...Fight against them until idolatry is no more and God's religion reigns supreme." (Surah 2:190-)

"Fighting is obligatory for you, much as you dislike it." (Surah 2:216)

"Believers, take neither Jews nor Christians for your friends." (Surah 5:51)

"If you do not fight, He will punish you sternly, and replace you by other men." (Surah 9:37-)

"Believers, make war on the infidels who dwell around you. Deal firmly with them." (Surah 9:121-)

Hvis ikke det vitner om en fredelig religion så vet ikke jeg...

Endret av oifind
Lenke til kommentar

Arnulf Øverland kalte vel kristendommen den tiende landeplage, så da er det jo nærliggende å kalle islam den ellevte i samme slengen.

Muslimer har gjort en altfor dårlig jobb med å ta klar og entydig avstand fra terror. Dessverre er det de ulne delvis-forsvarerne av terror som kommer frem i media. Muslimene må selv ta ansvar og si klart ifra hvor de står.

Lenke til kommentar
Hvordan i all verden kan du påstå at hitler å flokken hans var kristne?

Slagord som:

•  
  • Kinder, Kirsche, Kuche

• Gott mit uns

Poenget med påstanden min var egentlig et spørsmål om hvordan folk kan hevde at al-Qaida er muslimer. Den eneste grunnen jeg ser til at de skal være det er at de selv sier de er det.

1. eneste by som ble "teppebombet sønder og sammen" under 2.verdenskrig var berlin.
Nok en person som sov i hisorietimen? Dresden og Hamburg er byene som ble hardest rammet av bombing.

Hvis du har lest litt historie, ville du funnet ut at Hitler forkastet kristendommen, fordi han mente det hadde brutt ned den nordiske rase og kultur, dessuten tok hitler ting han likte fra mange forskjellige filosofier, å flettet alt inn i nasjonal sosialismen sin.

Lenke til kommentar
Arnulf Øverland kalte vel kristendommen den tiende landeplage, så da er det jo nærliggende å kalle islam den ellevte i samme slengen.

Bortsett fra at det er stuerent å kritisere kristendom, men kritiserer du islam eller andre "minoritetsreligioner" er du såklart rasist. :roll:

Lenke til kommentar

Problemet er vel at så mange trangsynte skrullinger maser om ting de ikke har greie på. Kristendommen har blitt kraftig kritisert gjennom årene av folk fra samme kultur og land der de kristne holder til. Islam hører gjerne hjemme i andre land med helt andre kulturer, så det er lett å tråkke folk på tærne når man kritiserer deres kultur.

Noen av de største islam-kritikerne har selv opphav i kulturen og religionen de kritiserer, så de har større slagkraft, kunnskap og troverdighet enn oss sofa-kritikere.

Lenke til kommentar
Islam er ikke akkurat noe særegent unntak i historisk sammenheng. Terror har blitt begått i kristendommens navn i noen tusen år allerede.

Jeg snakker om religion idag, ikke får tusen år siden. Islam er vel den religionen som i MODERNE tid har skapt mest terror og frykt blant folk?

Tenker da på madrid bombene, 11/9, drapet på theo van gogh (fordi han kritiserte islam) London-terroren, osv.

Men så er ikke kristendommen blitt utsatt for innblanding av overlegne muslimske stater heller da. Og så tilhører også kristendommen til den rike vesten.

Bullshit.

Dette innlegget vitner om fordommer og historieløshet.

Kristendommen er i mye sterkere grad representert i Latin-Amerika enn i Europa. Og der er folk fattige. Europa er så avkristnet at det bare er kultursymbolene som står igjen. Afrikanerne har begynt å sende misjonærer til Europa. Noen pastorer jeg snakket med som jobbet blant de fattigste i Accra, Ghana, hadde startet en "misjonsstasjon" i Nederland.

Tror nok de ter mer faktorer som spiller inn, enn selve religionene
Jeg krever ikke at andre skal være teologer, men litt bør man kunne om innholdet i de forskjellige religionene før man uttaler seg. Kristendommen legger ikke til rette for bruk av vold. Faktisk så sier Jesus: "Be for dem som forfølger dere" og "dere skal bli hatet av alle for mitt navns skyld". Han oppfordrer til å tilgi, elske og be for dem som gjør oss (kristne) vondt.

I Koranen, derimot, finnes det et annet verdensbilde. Verden er delt inn i "Dar es Salaam" - fredens hus, der Islam råder, og "Dar el Haim" - stridens hus, der vi vantro bor. Og der de vantro rår, skal striden føres. (Og til de som tror dette er i overført betydning - Mohammed selv utbredte sin religion med sverdets makt, og drepte de som ikke lot seg omvende.)

Lenke til kommentar

Det hjelper heller ikke så mye at det blir ropt ut: "Død over de vantro", altså alle som ikke er muslimer fra moskeer hver dag. At det i det hele tatt finnes i Norge er kvalmt og provoserende. Hva er takken for å ta imot muslimer i landet? I England var det muslimer som var født og oppvokst i England som stod bak bombene. Det er helt utrolig.

Lenke til kommentar

Men det er et argument for å gjøre noe med ekstremisme, ikke med muslimer? Jeg har kjent muslimer som takket sin gud (Allah) hver dag for at de fikk være i Norge, som jobbet hardt og betalte sin skatt. Skal de lide for at noen gærninger tyr til vold for å markere sin forrykte standpunkter? Mesteparten av terroren i Europa de siste 30-40 årene er begått av innfødte europeere: IRA i England og IRA og UDA i Irland, RAF i Tyskland, nynazister i Norge og Frankrike osv. Hadde tyskerne i Rote Armee Fraktion mer eller mindre å være takknemlige for enn Englands muslimer? Hva med protestantiske voldsmenn i Belfast? Hva med norsk nynazistisk ungdom fra 70 tallet og frem til idag og driver med drap, henrettelser, bomber og andre uhumskheter. Hva med dagens svenske nynazister som dreper politifolk og planlegger statskupp?

Denne type vold og terror eksisterer blandt alle folkeslag og av høyst ulike grunner, ikke bare av religiøs fanatisme. Å tro at løsningen er å stenge muslimer ute er i beste fall naivt.

Geir :)

Lenke til kommentar

Man kan selvsagt ikke skjære alle muslimer over en kam. Heldigvis er det mange (muslimer) som går aktivt ut og fordømmer bruk av terror. Så lenge brorparten forholder seg taus, er det lett å tolke det som symapti for terroristene.

Lenke til kommentar

Det er helt greit at det har skjedd mye dritt før, men nå snakker jeg om det som har skjedd i det siste. Er jo bare å høre på familiene til de som stod bak det første angrepet for to uker siden. De sier at guttene ville ha fordømt angrepene, og at de aldri kunne vært i stand til å gjøre det.

Lenke til kommentar
Det er media som vrir hele bildet når de snakker om Islamisme som et onde.

Islamisme som i den politiske ideologien basert på relegionen(islam) ER et onde.

(Islam er er relegionen, Islamisme er den ideologien som lager politikk ut av det og tolker islam til å være mot alt vesten står for...)

Mao. Relegion + Politikk = Bad.

(ikke noe nytt dette)

Husk at langt langt i fra alle muslimer er islamister!

Støtter tom waits for alice's inlegg.

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...