Darksun Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hei. Jeg har en 86 Corolla 1,3liter som begynner å nærme seg 270 000km nå. Er det noen ting jeg kan gjøre for å forlenge levetiden? Eneste jeg gjør nå er å skjekke at den har nok olje. Noe mer jeg bør gjøre? 300 000km er jo en ganske god levetid for en hvilken som helst motor, og jeg vil virkelig ikke at min skal dø nå. Takk! Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Ta eb service på bilen.. Bytt plygger, olje luftfilter, bensinrens, olje rens.. kjølevæskeskift hvert 2 år... Lenke til kommentar
skinner Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Føyer meg inn etter CorVette, min 86 Carina nærmer seg 250' og har gjort det som CorVette nevnte her. Merket stor forskjell før og etter på motorytelsen. Nå gidder den faktisk å dra opp bakker i 5 gear og motoren høres ut til å kose seg Det er ikke så mye som skal til; litt luft, omtanke og kjærlighet så holder den lengre enn du tror Endret 13. juli 2005 av skinner Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Sry at jeg kaprer inlegget ditt litt , men jeg har selv en Citröen ZX 1.8i og har en stund nå opplevd at bilen "hopper" litt og har en tendens til å daue på lav turtall, jeg har skifta luftfilter, helt på olje (lekker litt), skifta vann, helt på dyserens og en del kondensfjerner (hadde litt vann i tanken tidligere). Dette har hjulpet en del, men vil det hjelpe å skifte olje filter, hva mer er lurt å skifte i samme slengen? Lenke til kommentar
Darksun Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 tennplugger, kabler og besinfilter kanskje? Lenke til kommentar
skinner Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Bytt olje og oljefilter, kobberringen til oljepluggen og tennplugger. Sjekk kablene fra fordeler til tennplugger, rust og irr fjernes. Sjekk batterikontakt og poler, fjern irr og smør med fett. Ikke mye arbeid og gir gode resultater. Endret 13. juli 2005 av skinner Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Tennplugger skiftet jeg i vinter Hva mener dere med kabler? Strømkabler da? Skal strekke noen kabler til et anlegg jeg skal installere i dag, kanskje jeg kan skifte noen andre kabler i samme slengen da bensinfilter har jeg liggende etter besøk på biltema så det er planlagt å skifte den, må bare legge seg på ryggen og begynne Hvordan skifter en olje? Har hørt at det er en plugg under som en skrur ut så kommer oljen Hvilken olje bør jeg kjøpe? Hel/halv syntetisk? finnes det andre? Kobberring? Skal spørre broderen om hvor den er Beklager at jeg maser folkens, men jeg har svært liten kunnskap om bil. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Du kan skru ut tennpluggene og se hvordan dem er. Hvis du har kjørt 20' km siden du byttet dem kan du fint sette inn nye. Byttet mine etter 36' km, ikke mye igjen der Kablene som gir strøm til tennpluggene, sorte med gummihetter. Ta dem ut og se på metallfestet inni dem, er det rust og irr her hindrer det overføringen av strøm fra fordeler til tennplugg og gir dårligere effekt. Oljeskift er "bare" å skru ut pluggen fra bunnpanna, sette noe under for å samle opp oljen og la det renne tomt. Kobberringen sitter på denne pluggen som ekstra tettning. Skru i pluggen, hell på olje til det er på midten av peilepinnen/som spesifisert i brukerveiledningen til bilen og that's it. Bytt filter før du heller på olje. Her kan det renne litt så ha noe for å fange opp søl. Bruk litt gammel olje på gummiringen til oljefilteret før du skrur det på for å gi bedre tettning. Vær obs på at oljen kan være varm når du tapper den. Bruk den oljen som er anbefalt i brukerveiledningen. Syntetisk er grei for vinteren, bruker 10w-40 mineral på min pga motorens alder og kjørelengde. Kunne sikkert brukt noe annet, Uniflow fungerer godt for min motor og har ikke giddet å eksperimentere. La bilen stå i gear og håndbrekket på forresten... Endret 13. juli 2005 av skinner Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Ok, will do boss Takker for raskt svar Skinner. Tusen takk folkens. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Bilen er nødt til å stå rett på flat mark, ellers får du ikke all olje ut...! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) har et tips når det gjeller bytte av oljefilter. For å få så lite søl som mulig ta en gammel spiker å slå et hull i toppen av oljefilteret, dette får oljen som er i filteret til å renne ned i bunnpanna. Dette gjøres 5min FØR du bytter filter for at oljen skal rekke å renne ned Endret 13. juli 2005 av zandro Lenke til kommentar
skinner Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Smart det der zandro, skal prøve det ved neste bytte. Har bare brukt "trakt-og-kuttet-spyleveskedunk-holde-alt-med-to-hender-uten-hjelp" prinsippet.... Endret 13. juli 2005 av skinner Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Fant ut i dag på veien hjem at det hadde gått hull på den ene vannslangen og dette var heldigvis i enden, sånn at det var bare å korte ned litt Motoren lå på over 100 grader før jeg fant ut at det var litt varmt Sjekket pluggene til batteriet, null irring Men smurte ikke med fett, hva slags fett anbefales til dette? Motoren høres nå nesten ut som en bilmotor og ikke snekke som før er så gla nå PS. Kobla anlegg i samme slengen Lenke til kommentar
bergaloevera Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) For å få så lite søl som mulig ta en gammel spikerå slå et hull i toppen av oljefilteret, dette får oljen som er i filteret til å renne ned i bunnpanna. Jasså må spikeren være gammel også? Går det ikke med en ny spiker? Sjekket pluggene til batteriet, null irring wink.gif Men smurte ikke med fett, hva slags fett anbefales til dette? Vanlig vaselin funker supert! Endret 13. juli 2005 av MicrolaXx Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Trenger ikke å bruke en ny spiker hvist en har en gammel liggende Det heter rett å slett polfett (som i fett til batteripolene) fås kjøpt på alle bensinstasjoner og bilrekvisitaforettninger og vaselin? ville aldri brukt vaselin. Lenke til kommentar
Shotherra Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Fant ut i dag på veien hjem at det hadde gått hull på den ene vannslangen og dette var heldigvis i enden, sånn at det var bare å korte ned litt Motoren lå på over 100 grader før jeg fant ut at det var litt varmt Sjekket pluggene til batteriet, null irring Men smurte ikke med fett, hva slags fett anbefales til dette? Motoren høres nå nesten ut som en bilmotor og ikke snekke som før er så gla nå PS. Kobla anlegg i samme slengen Har du flaks så har ikke toppen slått seg! Men ikke kjør motor uten kjøling ivertfall når den ikke koker.. Jeg ville ha tettet slangen eller satt på en ny og helt varmt vann/kjøleveske på motoren. Ikke kald for da kan den slå seg med tanke på toppen... Hvis den tikker mye på ventilene kan du justere den litt men hold deg etter målene... På batteri polene kan du bruke vanlig fett ville jeg tro.. Lenke til kommentar
skinner Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Det er viktig at spikeren er gammel; den må kjenne seg verdiful selv etter den har kommet ut av veggen Polfett til batteriet som nevnt, kanskje bytte batteriklemmer dersom de begynner å bli slitne. Motoren høres nå nesten ut som en bilmotor og ikke snekke som før er så gla nå Er ikke så mye som skal til, vet du Endret 14. juli 2005 av skinner Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Har du flaks så har ikke toppen slått seg! Men ikke kjør motor uten kjøling ivertfall når den ikke koker.. Jeg ville ha tettet slangen eller satt på en ny og helt varmt vann/kjøleveske på motoren. Ikke kald for da kan den slå seg med tanke på toppen... Ja det å korte ned slangen er bare midlertidlig, vi skar bort en bit på tuppen og fikk festet dette igjen på motoren, null lekasje Motoren var kald da vi fikset dette, så vannet var vanlig romtemp da vi helte det på. Det som er igjen nå er vel å se hvor mye bensin motoren bruker, om den enda bruker for mye må jeg nesten skifte bensintrykkregulator. Er ikke sikker på at det er det den heter, men folk har i allefall kalt den for det Lenke til kommentar
gorber Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 (endret) Sjekk alle vakumslanger, min gamle saab med 285000 på ryggen ble mye bedre etter at jeg skifta ut alle vakumslangene, lufta clutchen og kjøpte helt nytt batteri. Edit: ellers virker det som om den liker å bli polert i ny og ne... Endret 14. juli 2005 av gorber Lenke til kommentar
Mendel Skrevet 14. juli 2005 Del Skrevet 14. juli 2005 Hva heter en sånn bensintrykk regulator på fagspråket? Skulle gjerne ha kjøpt en på hoggeren om det viser seg at denne er gåen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå