Gå til innhold

Peltier og strømforsyning

Anbefalte innlegg

Jeg vet dette ble tatt opp i en tidligere thread, men må spørre på nytt da jeg ikke er helt inne i peltier system.

Har vurdert å legge til en peltier (liten en) på 120W eller 156W til vannkjølings settet mitt, men er VELDIG usikker på hvordan jeg får strøm til den!?! Har en standard 340W PSU (som fulgte med chieftech kabinettet). Har 2 HD, 1 CDRW, 1 eller 2 80mm vifter, 1 120mm vifte. tilkoblet HK/PSU'n. Trenger jeg en ny PSU for å kjøre Peltier'en??? Hvis ikke hvordan kobler jeg til peltieren til PSUen? Men hvis jeg må kjøpe ny PSU tror jeg det blir litt for dyrt for meg...

mvh

Jostein

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal kjøre en P4-2,26ghz. Hadde tenkt å prøve å klokke den opp mot 2.6-2.8 hvis jeg får til, se hvor stabil den blir... Fått tips om å bruke ABIT BD7 HK, så slik blir oppsettet:

P4-2,26ghz

256 Twinmos PC2700 DDR

ABIT BD7-II

Med et DangerDen3-1 Vannkjølingssett og en 120W Peltier...

ok så jeg må kjøpe en ny psu... hmmmmz... Får jeg koblet en 80W peltier opp mot min 340W PSU (som maksina går på)????

[ Denne Melding var redigert av: Jolle99 på 2002-07-29 11:27 ]

Lenke til kommentar

Har selv et 156W peltier element og det trekker ca 9A ved 12 volt over seg.. noe de fleste nyere pc psu klarer å levere.

Dere kan ikke bruke wattstyrken til peltier elementet for å regne ut strømtrekket uten å ta med virkningsgraden, og virkningsgraden er avh. av påtrykt spenning. For mitt element er den max ved 15.4 volt. Altså virkningsgradkurven stiger, når sitt øverste punkt ved 15.4 volt også synker den.

Lenke til kommentar

jeg har ett meanwell psu, akkuratt de på siden til swiftech, kjører mitt 226pelt på det.. Men foreløpig er det ikke montert :smile:

Den ***** skruen som man skal kunne justere med løsnet med en gang og i det hele tatt.. Dårlig patent på den.. Men som sagt, det er 2 års garanti.. Kanskje jeg skal sende den inn.. får prate med Netconnction først. :smile:

Lenke til kommentar

jaja, heldig du dale! Lurer litt på hvordan jeg skal få plass til 2PSU enheter + radiator i midi toweret mitt! Tror ikke det går så ser ut som om jeg må gå til innkjøp av et BigTower!

MeanWell psu'n bør du nok holde godt på, mange som sikler på den;)

Lenke til kommentar

Nei, sorrry, du må opp på 431 eller mer fra enermax for å kunne kjøre ett 226 TEC nais!

Meanwell duger, men den har en del viftestøy når den først setter igang(når den er varm.. dvs hvert 5 minutt eller noe..)

Lenke til kommentar

Det er berre ein Mod. fra enermax som klarer å levere nok støm til eit Pelt på 226 Watt ... det er denne :

http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?A...NR=EG465AXVEFMA

du har ein 551 Watt utgave også ,men den klarer ikkje å levere 25 > Amper , noe som du bør ha vist du kjører pelt på 226 Watt som trekker 24A med max load ... , alså det er berre denne som er på linken ovenfor som klarer oppgaven ... ja MeanWell PSU ... klarer 25A den akkurat den , men den koster vel like masse som ein ENermax PSU på 431Watt , så ... tja da er vel valget enkelt siden Enermax brøker mindre ovs. ,ja de er rett å slett berre bettre

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-30 19:33, KickF skrev:

..ja MeanWell PSU ... klarer 25A den akkurat den , men den koster vel like masse som ein ENermax PSU på 431Watt , så ... tja da er vel valget enkelt siden Enermax brøker mindre ovs. ,ja de er rett å slett berre bettre

Valget er nok enkelt, men ikke med det resultatet du kom fram til. Enermaxen kan kanskje bråke litt mindre, men det tar større plass (bør ha full tower) Det anbefales virkelig du har en egen PSU til PC uansett, dvs du må ha to stk likevel. Det henger masse unødvendige ledninger og dingler. Men det største aberet er at du ikke kan justere spenningen. I utgangpunktet gir den også litt i minste laget.(11,5-12 V)

På meanwell, så kan du skru opp spenningen, slik at du for optimal ytelse. Hvis det er støy, fikser du det med en Papst vifte. I tillegg så for du plass til den i et Midi. Det henger heller ingen stygge ledninger i veien. Så ja, valget er klart :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...