Gå til innhold

Scanner negativet, får en fil - men hva så?


Anbefalte innlegg

Etter et år med digital speilrefleks, noe som var en hat opplevelse, tenkte jeg meg tilbake til filmbasert Leica igjen. Fremkalle filmen, scanne negativet til pc og jobbe derfra. Kjøpte meg en brukt scanner - Agfa Snapscan e50 for å finne ut hvordan dette funker. Og her sitter jeg. Hva gjøre man med det scannede negativet? Hvordan få det ehrm.. positiv og forstørret. Har Adobe Photoshop Elements uten å ha blitt mye klokere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har ikke spesiell erfaring med akkurat den skanneren, men regner med at den er av typen flatbed, og skanner negativer/dias ved hjelp av et adapter?

Har du sett igjennom den medfølgende programvaren etter et program eller en funksjon som er beregnet på skanning av negativer? I tillegg til å være negative, er jo fargebalansen forholdsvis kraftig forskjøvet, så jeg ville regne med det skulle finnes en innebygget konverteringsfunksjon?

 

I tillegg til dette må du huske å skanne på største oppløsning når du skanner negativer, siden de har såpass liten billedflate.

 

Det heteste tipset er vel som før at en dedikert filmskanner i mange tilfeller vil gi LANGT bedre resultater enn en flatbedskanner m/adapter, ihvertfall hvis du skal redigere bildene i PC før du lager de ferdige papirbildene.

De enkleste (men fortsatt fullt brukbare) modellene koster i overkant av 3000,- noe som ikke er forskrekkelig mye å bruke på digitalisering i forhold til film- og fremkallingskostnader, da kvaliteten på resultatet kan bli meget begrenset av en billig skanner!

 

Uansett får du ha lykke til!

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Etter et år med digital speilrefleks, noe som var en hat opplevelse, tenkte jeg meg tilbake til filmbasert Leica igjen. Fremkalle filmen, scanne negativet til pc og jobbe derfra. Kjøpte meg en brukt scanner - Agfa Snapscan e50 for å finne ut hvordan dette funker. Og her sitter jeg. Hva gjøre man med det scannede negativet? Hvordan få det ehrm.. positiv og forstørret. Har Adobe Photoshop Elements uten å ha blitt mye klokere.

Å bruke film som utgangspunkt for digitale bilder er en god idé. Sluttresultatet blir like godt som fra et digitalt speilreflekskamera hvis du gjør tingene riktig og ikke minst bruker en skikkelig filmskanner.

 

Det siste er meget viktig.

 

For å få utnyttet bildekvaliteten som ligger i filmen fullt ut, er du nødt til å ha en spesialisert filmskanner. Til tross for at moderne planskannere med filmopsjon markedsføres som egnede til skanning av film, er ikke dette riktig. En filmskanner gir /svært/ mye bedre kvalitet, og er det eneste som er brukbart hvis man tenker kvalitet.

 

Dette forholdet belyses i den følgende artikkelen, som er skrevet med tanke på alle som ønsker å bruke film som utgangspunkt for digitale bilder:

 

http://www.akam.no/artikkel/12881

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...