Gå til innhold

Arrangere LAN, trenger litt hjelp


Anbefalte innlegg

Jeg og to andre skal arrangere et LANparty.

Lurer da på et par småting! Har ikke arrangert såpass stort LAN tidligere, så jeg er vel litt noob..

Er det muligheter for spons? Isåfall, hvem kan dere anbefale folk som kan sponse med premier?

Hvordan setter vi opp og arrangerer konkurransene?

 

Også er det det store da, med nettverk, servere og linja!

Hva trenger man servere til? Hva ca. minstekrav på de forskjellige serverne til de forskjellige formåla?

Går det fint med Windows Server 2003 Enterprise f.eks.? Hvordan skaffer vi oss internettlinje?

 

Vel, vet jo ca. svare på de fleste spørsmålene men trenger litt bekreftelser og litt sånt her..

Forslag til aktiviteter? Skal ha grilling på siste kvelden med mulighet for å kjøpe grillmat i kiosken for selvgrilling.. Skal også ha Cola-drikkekonkurranse og kanskje Bamsemums?

Prøver å lage opp et bra opplegg selv om det er vårt første ordentlig LAN.. Skal ha prosjektor og lydanlegg og litt sånn annet stæsj.. Soverom i kjellern osv.!

 

Prisen tror jeg vi legger på 200 kr!

 

Innspill, forslag, kommentarer?

Endret av Glisevask
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg arrangerer selv LAN, VikingLAN vi hadde 80 besøkende forrige Party. du ser bilder her inne på forumet også.

 

 

Men ja her er en del svar

 

 

Linje: Lokale Kraftlag sponser ofte med slikt. her i Os kommune har vi BKK som ikke ville gi oss linje uten å betale for det. men det gjorde vi da.

ellers er det alltid mulig å ringe/maile NGT, Bluecom, Tele2, Telenor eller noen andre av de større bredbåndsaktørene i norge

 

 

Aktiviteter:

Ha MASSE småcompoer på scene eller lignende, dette får livi folket og da blir det en hyggeligere opplevelse for alle. vi hadde en del småpremier som Sony Ericsson, Nokia, MPX og flere hadde sponset oss med.

 

Compoer i vanlige spill er alltid en suksess, vi hadde i BF2, CS 1.6, UT2K4 og flere.

vi delte tilsammen ut premier for over 20.000 og da regnes småpremier utenom,( t-skjorter, minnepenner, penner og alt mulig slikt)

 

 

 

Pris:

Vi hadde pris på 150,- dette var fordi at vi gikk i pluss ved å ha denne prisen. og da trenger vi ikke ta mer, vi brukte overskuddet til å kjøpe komplett sett med strøm. noe som er veldig greit når vi skal arrangere igjen.

 

 

Servere:

Dette er noe av det mest kritiske som ett LAN party har. vi hadde 7 servere, som gjorde alt fra game til DHCP. disse var for det meste fra Statens Vegvesen og Privat eigde.

Alle servere var linux hos oss for å holde ett stabilt nettverk.

 

 

Nettverk:

her anbefaler eg en fullgig Backbone hvis dere skal ha litt fart i nettet uten at folk klikker og switcher blir overbelasta.

Vi hadde:

1x 48 port 1000/100/10Mbit

3x 24 port 1000/100/10Mbit

12x 24 port 100/10Mbit + 2porter 1000/100/10Mbit

dette ble ett stabilt og bra nettverk som var oppe hele tiden.

til opplysning hadde vi og to etasjer.

 

 

 

Crew:

Dette er VELDIG viktig å ha klart. hos VikingLAN hadde vi litt svikt der. og det merka deltagere. men vi fikset opp i det og nå skal det bli bedre til neste gang.

 

her er de viktigste crew:

 

Event: Happenings og Compoer

 

Care: Kjøkken, vasking, rydding osv.

 

Tech: hjelp med pcen, nettverk og tekniske ting.

 

Admins: dere som styrer det. dere skal holde avtaler, snakke med folk som dere leier av osv.

 

Vakt: vakthold er VIKTIG, så her er det viktig å ha folk som er litt eldre enn deltagerene.

 

 

Sponsorer: vi har skaffet oss sponsorer ved å ringe rundt, sende mail og møte opp. eg ( sponsoransvarlig) syns at norske bedrifter ikke er så gale når det gjelder sponsing, spør lokalbedrifter da de Gjerne vil ha reklame og good will fra innbyggere.

søke penger, søk penger hos Kommunen, Frifond og andre fond som grir penger. vi har tilsammen mottat 12.000,-. dette har hjulpet oss igang med lanet.

 

 

Håper dette var litt til hjelp. da det tok en liten stund å skrive. vet det er en del skrivefeil, men orker ikke se igjennom en gang til.

 

MvH Ronny Andersen i VikingLAN

Lenke til kommentar

eg personlig har jo erfaring fra FULK, ByLAN, TG og flere småLAN som eg har vært crew i eller arrangert selv.

 

men servere fikk vi låne grunnet at en av lederene jobber i Statens Vegvesen.

 

Minstekrav er forkjellig helt etter hva dere skal bruke til.

2 - 3 ghz på spillmaskiner er en fordel 1- 2 er ett minstekrav.

 

1. ghz er greit på filserver

men husk masse ram på den.

 

512 - 1024 iallefall!

Lenke til kommentar

Okey! Men hvor mange spill kan vi kjøre på en server? Skal ha compo i:

 

Counter Strike 1.6

Counter Strike Source

WarCraft 3

Battlefield 2

Unreal Tournament 2004

 

Hvilke av disse tror dere vi kan ha spillservere for igjennom hele LANet? Hvilke spillservere på en server osv.? Har penger nok til å kjøpe no servere, men helst minst mulig!

Lenke til kommentar

LANet er i Drammen, nærmere sagt Konnerud! Litt under en times kjøretur sør for Oslo..

Aldersgrense har vi lagt på 13 år! :)

 

Har et greit crew, har selv god mer enn generell peiling, men er litt ustød.. Bare å freshe opp kunnskapene litt! :)

Får i tillegg faren din kompisen min som har god erfaring om kameraten til han igjen kommer og hjelper oss.. Han driver en nettcafè i Oslo så han har jo nok av erfaring! Kommer alltid til å ha en voksen vakt der..

Lenke til kommentar

*Når* ?? :p Har en, kanskje to [24P 10/100+2x10/100/1000] hvis du trenger no ekstra plasser hvis jeg kan være med da.. Skal til Italia om ikke så lenge da, så ekke sikkert..

 

Edit:la til no

Endret av Windaloo
Lenke til kommentar

Blir arrangert i høstferien da! Mest sannsynlig.. Men hadde vært hyggelig med folk fra forumet! Spesielt hyggelig hadde det vært om noen av disse kunne ønske å stille opp som crew! Trenger folk som kan sakene sine og det finnes desverre ikke så mange av de i min omgangskrets.. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...