Gå til innhold

System fan speed er lik null

Anbefalte innlegg

Her om dagen tittet jeg litt inn i kabinettet for å fikse noe. Da så jeg at den lille viften som sitter på hovedkortet (chipset-vifta...?) ikke fungerte. Så i bios og der står det System fan speed ~ 0 RPM. Bruker ett MSI KT3 Ultra kort. Noen som kan hjelpe...?

I det siste har pc'en rebootet av seg selv. Gjerne når jeg kjører flere applikasjoner på en gang. Kan dette ha en sammenheng med høy system (eller CPU) temperatur...? Eller er det mer feil med drivere...? På forhånd takk for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er rimelig at maskina blir ustabil uten kjøling på nordbrua.

Bios er satt til å reagere med restart når tempen blir høy nok. Den slår av som beskyttelse og letter samtidig på arbeidsmengden, og blir kjølig nok til å restarte.

Chipset-viftene er egentlig ment å vare like lenge som hovedkortet forøvrig. Hvis du noterer serienr. på kortet og sender produsenten en mail til rett support-adresse, så sender de ofte den vifta gratis. Du må evt. montere sjøl, og trenger en liten liten klatt med kjølepasta på chipet (renses og påføres en "halv dråpe" = meget tynt lag).

Edit: ...men det kan ta tid dessverre - de fleste ville nok ikke kjørt en millimeter med et så stekende varmt hovedkort. Kjøp ei chipset-vifte fortest mulig, eller ei ribbe (feste med termisk lim). For vifte sjekk avstand mellom festehulla

sxx4008s7e.gif

...og hør med Microplex om den passer til kortet mht. volt og ellers.

Endret av Zink
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...