Gå til innhold

David Gilmour VS Roger Waters

834HF42F242

Hvem har hatt størst betydning for Pink Floyd?  

30 stemmer

1. 1. Hvem har hatt størst betydning for Pink Floyd?

• David Gilmour
      13
    • Roger Waters
      17

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sant nok, men her er det en fight mellom "de to store". De som står bak 90% av alt materialet.

Greit nok. Det var på en måte en protest mot å ha kun to valgmuligheter. (nesten som valg i usa :) )

Jeg sier Waters, på bakgrunn av de tre store albumene; Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, og The Wall. Selvom han visstnok kan være en stor rass. Mora til en kompis av meg traff på'n Roger på ferie på Kypros eller no for mange år siden. Han oppførte seg ikke pent.

( det hører også til historien at Kate Bush var med, og en tidlig morgen sprang rundt på hustakene og sang. om det er sant gjennstår å se ... )

Lenke til kommentar
Syd Barrett

Greit, mannen var ikke med særlig lenge, både i bandet og verden som helhet, han var/er passe gal. Men Syd hadde en alvorlig påvirkning på både Gilmour og Waters videre musikalske arbeid.

Det tre store Pink Floyd albumene, Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, og The Wall, er spekket med referanser til "sinnsykdom" og Syds problemer. Wish You Were Here er en hyllelst til Syd, og personen Pink i the Wall, album som film, er på lang vei basert/inspirert på han.

Barrett var også en av sin tids mest orginale tekstforfattere og dessuten en meget innovativ gitarist.

Hvis en skal definere hvem har hatt størst betydning for Pink Floyd, jeg ihvert fall jeg si Syd Barret. Gjennom Gilmour og Waters satte han kursen for Pink Floyd. Jeg trur ikke Pink Floyd hadde fått den posisjonen bandet har uten Syd.

Hva skjedde egentlig med Syd Barrett?

Lenke til kommentar
Hva skjedde egentlig med Syd Barrett?

Det korte svaret er at mannen ble gal ...

Etter å ha forlatt/blitt_kasta_ut_av Pink Floyd, han var ofte så rusa på LSD og andre arti saker at han ble svært vanskelig å jobbe med, ga han ut to solo album, begge i 1970. Han ble stadig værre mentalt, led av diabetes og var ofte innlagt på sykehus. Noen spekulerte at han led/lider av Asperger's syndrom.

Han flytta hjem til mora si i Cambridge, og fordrev tiden med å male til musikk av Rolling Stones, BookerT og klassiske komponister. Visstnok viste han ingen interesse for Pink Floyd samlingen han skal ha fått da, men han møtte opp i studio under inspillingen av Wish You Were Here med gitaren og lurte på når det var hans tur.

Jeg trur ikke han har uttalt seg offentlig til noen siden 70-tallet. Da mor til Syd døde i -91 brente han alle dagbøkene og en hel del kunst, samt kutta ned et tre og gjerde foran huset han bor i. Så langt jeg vet bor han fortsatt i Cambridge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...