Gå til innhold

David Gilmour VS Roger Waters

834HF42F242

Hvem har hatt størst betydning for Pink Floyd?  

30 stemmer

1. 1. Hvem har hatt størst betydning for Pink Floyd?

• David Gilmour
      13
    • Roger Waters
      17

Anbefalte innlegg

Hvem av de er din favoritt, og hvem har hatt størst betydning for Pink Floyd?

Personlig holder jeg en knapp på David Gilmour, men som soloartister ga Roger Waters ut langt sterkere plater.

Hvis man ser på den storprodutive perioden mellom 1968 og 1973, så finner man utrolig mye godsaker fra et meget godt utviklet progband. Den perioden er sterkt påvirket av David Gilmour, mens Roger Waters sakte og sikkert overtok styringa fra wish You Were Here og utover. 1975-1983. I den studioperioden skal Waters ha æren for å være hovedhjerne bak musikken, men i studioperioden 1987-1994 klarte de seg utmerket godt uten Waters, og Gilmour styrte bandet mot nye suksesser.

Så hva mener du?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker de best sammen :) Som soloartister/låtskrivere er Waters min favoritt. Som deg sitter jeg også med følesen at han "var" Pink Floyd på slutten av 70 tallet. "Pros and cons..." er forøvrig et av mine favorittalbum så jeg blir nok partisk.

Lenke til kommentar
Gilmour styrte bandet mot nye suksesser.

Hvilket band?

De andre var jo bare sauer på den tiden som fulgte etter Gilmour og hjalp hans soloprosjekter opp på fote.

Akkurat det samme drev Waters med. Det formelle er uansett at bandet i alle tilfeller heter Pink Floyd. Og som du også poengterer her, var det Gilmour som styrte skuta i den siste perioden. Og ja, vi kan definere det som et band fordi om ikke alle er med og skriver. Et band er jo definisjonen på en gruppe musikere som fremfører låter. Låtskrivinga derimot, trenger ikke hele bandet være med på...

Edit: Pyntefeil

Endret av anth
Lenke til kommentar
Gilmour styrte bandet mot nye suksesser.

Hvilket band?

De andre var jo bare sauer på den tiden som fulgte etter Gilmour og hjalp hans soloprosjekter opp på fote.

Akkurat det samme drev Waters med. Det formelle er uansett at bandet i alle tilfeller heter Pink Floyd. Og som du også poengterer her, var det Gilmour som styrte skuta i den siste perioden. Og ja, vi kan definere det som et band fordi om ikke alle er med og skriver. Et band er jo definisjonen på en gruppe musikere som fremfører låter. Låtskrivinga derimot, trenger ikke hele bandet være med på...

Edit: Pyntefeil

Vel, under prog perioden var ikke akkurat Roger på spissen med sine egne prosjekter, forhold til hva gilmour presterte å kantre rundt 90 tallet.

Lenke til kommentar

Du har vel hørt historien om "The Wall" og "Pros and Cons.."? Waters skrev begge platene, og planla og gi ut ett av dem solo. Bandet fikk velge hvilket som skulle gå under Pink Floyd.

Så perioden "The Wall" og "Final Cut" er så og si 100% Waters, med unntak av Gilmour som fikk presset inn litt materiale på The Wall.

Lenke til kommentar

For å ta en liten oppsummering over hvem som gjorde hva i bandet:

Syd Barrett: Låtskriver, vokalist og gitarist fra 1965 til 1968. Medvirket på to album.

Bob Close: Gitarist fra 1965 til 1966

Roger Waters: Låtskriver, vokalist og bassist i perioden 1965 til 1983

David Gilmour: Låtskriver, vokalist og gitarist i perioden 1968 til ...

Nick Mason: Trommis i perioden 1965 til ...

Richard Wright: Keyboardist fra 1965 til 1980 og 1994 til ...

Lenke til kommentar

Syd Barrett

Greit, mannen var ikke med særlig lenge, både i bandet og verden som helhet, han var/er passe gal. Men Syd hadde en alvorlig påvirkning på både Gilmour og Waters videre musikalske arbeid.

Det tre store Pink Floyd albumene, Dark Side of the Moon, Wish You Were Here, og The Wall, er spekket med referanser til "sinnsykdom" og Syds problemer. Wish You Were Here er en hyllelst til Syd, og personen Pink i the Wall, album som film, er på lang vei basert/inspirert på han.

Barrett var også en av sin tids mest orginale tekstforfattere og dessuten en meget innovativ gitarist.

Hvis en skal definere hvem har hatt størst betydning for Pink Floyd, jeg ihvert fall jeg si Syd Barret. Gjennom Gilmour og Waters satte han kursen for Pink Floyd. Jeg trur ikke Pink Floyd hadde fått den posisjonen bandet har uten Syd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...