Peppep Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) Den syvende boken - Harry Potter and the Deahtly Hallows er like rundt hjørnet. I den forbindelse begynner det å dukke opp spoilere og rykter som kan være spoilere. Derfor oppretter jeg nå en midlertidig non-spoilerish HP-tråd. Altså; det skal ikke postes spoilere her, verken før eller etter Deathly Hallows. (En stund etter DH-slippet kan sikkert denne tråden stenges, og diskusjon tas videre i den andre tråden - som for øvrig ligger her.) Hiver opp en del HP-relatete linker som jeg har samlet, kan være greit å ha dem på ett sted. Er bare å komme med innspill hvis noe mangler. Nyheter: Mugglenet The Leaky Cauldron The Daily Prophet (Norsk) Diskusjonsforaer: Damms forum The Shrieking Shack (Roffe) Gompebeskyttelsen Informasjon/diverse: Engelsk-norsk/norsk-engelsk ordbok for alt i HP-verdenen Stor guide til alle H.P. sidene Wikipedia's HP-guider: engelsk/norsk The Floo Network, herunder; * TLC (linket til ovenfor) * HP Lexicon med sine harde fakta. * Quick Quote Quill - HP-relaterte sitater Norsk/engelsk hustest - hvilket hus passer du i? Liste over vanlige forkortelser Og selvfølgelig: J.K. Rowling's personlige webside. Inneholder mye interessant om HP (ja, den er nesten bare HP-relatert), og det kommer rett fra forfatteren! Blir oppdatert, og har blant annet en FAQ-poll der. Anbefales! 14. juli 2007: Nå oppdatert til Deathly Hallows Endret 14. juli 2007 av bhsand Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Så vi skal ikke poste spoilere her selv om det markeres at det er spoiler? Eventuelt kan det postes i den andre tråder, også kommer det bare en link til det her..? Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Hva er poenget med det da? Spoilere kan jo postes i den andre tråden. Her går folk som vil unngå spoilere, og da følger de nok ikke en link til en spoiler uansett. Ser liksom ikke vitsen. De som ikke bryr seg om eller vil lese spoilere går til den tråden. De som vil unngå det går her. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Tonio Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Vitsen var vel det at kanskje noen ville vite om noen spoilere, uten å måtte få absolutt alle (noe en kan ved å gå inn på den andre tråden). Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hva skal man diskutere her? Hvis man ikke kan diskutere spoilers eller rykter om HBP så er det ikke så mye å si. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Det er vel stort sett det samme som den andre tråden, bare at spoilere ikke skal diskuteres. Forventninger, gledesutbrudd eller hva det måtte være kan postes her. Jeg er ikke så fryktelig "prippen" på spoilere selv, men jeg er ikke så glad i dem heller. Det kommer også litt an på hvilken type spoiler det er. Hvem som dør, eller hvem som er HBP er jo bare kjipt. Hvilken glede har man av å vite det? Det ødelegger bare spenningen. Og sånn som med kapittelnavnene. Personlig synes jeg at de ødelegger litt. Det er som å få fortelt mye av historien, og bare få detaljene senere. Jeg husker f.eks. spesielt Chamber of Secrets (kom på det igjen nå når jeg leste den om igjen). Når boken heter "Harry Potter and the Chamber of Secrets". Hele boken handler om det, og stemningen bygger seg opp. Så kommer kapittelet som heter "The Chamber of Secrets". Man får gjerne litt grøss nedover ryggen da - nå kommer endelig øyeblikket, og vi får se kammeret. Er noe eget med å bla om og se kapittelnavnet enn å ha lest det lenge før (f.eks. som spoilere eller innholdsfortegnelse). Er det kun jeg som synes det? Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg liker heller ikke at kapittelnavnene står først i boka. Men jeg skjønner likevel ikke hva som skal diskuteres her. Ikke kan man diskutere spoilere, og når HBP har kommet så regner jeg med at de aller fleste her er i gang med å lese. Da har de vel liten glede av å diskutere "forventninger og gledesutbrudd" og sånt her da, siden det vil bli en spoiler for andre. Og ikke kan de diskutere i den andre tråden heller, da de selv vil risikere å møte på spoilere der. Enkelt og greit: Er ikke innom noen Harry Potter-tråd så lenge jeg leser boka. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Kan jo snakke om hvem som er nlings karakterene og hvorfor man liker boka så godt. Kan jo også snakke om de tideligere bøkene Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Det er klart. Men hvem er interessert i å snakke om de tidligere bøkene når man holder på med nyeste boka? Og diskuterer man favorittkarakterer så blir det også spoiler, så det blir heller ikke aktuelt. Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg fikk nettopp vite av kjære bhsand at den lokale boksjappa skal holde nattåpent til fredag. En svært gledelig nyhet! Lenke til kommentar
Jokko88 Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Man kan jo diskutere de tidligere bøkene og yndlings karakterene i den andre tråden, det er ingen vits i å ha en egen tråd kun for å unngå spoilers. De fleste kommer jo til å lese boka så fort som mulig og da er denne tråden ubrukelig. Vi trenger ikke to tråder for å diskutere akkurat samme emne. Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Men jeg skjønner likevel ikke hva som skal diskuteres her. Ikke kan man diskutere spoilere, og når HBP har kommet så regner jeg med at de aller fleste her er i gang med å lese. Da har de vel liten glede av å diskutere "forventninger og gledesutbrudd" og sånt her da, siden det vil bli en spoiler for andre. Og ikke kan de diskutere i den andre tråden heller, da de selv vil risikere å møte på spoilere der.Enkelt og greit: Er ikke innom noen Harry Potter-tråd så lenge jeg leser boka. Tenkte mer på gledesutbrudd over at boken har kommet på fredag/lørdag. En like generell tråd som den andre tråden - bare at det ikke skal være spoilere her. Den eneste grunnen til at jeg opprettet det, er at Tonio sa at hun vil poste (og tillate posting av) spoilere fra HBP. Jeg vil ikke risikere å bumpe over hvem som er HBP, hvem som dør, hvem som garantert overlever, hvem som blir Minister of Magic og så videre. Jeg vil ikke vite det før jeg leser det i boken, men jeg vil fortsatt ha en HP-tråd som jeg kan skrive og lese i. Forventninger er overhodet ikke spoilere. Det er det man har av forventninger - både generelt (hva man forventer totalt av boken), hvilke spørsmål man håper/forventer skal bli besvart med mer. Så enkelt og greit - de som har lest HBP (eller liker/ikke bryr seg om spoilere), diskuterer i den andre tråden. De som foretrekker å unngå spoilere, og vil ha en HP-tråd inntil de har lest ferdig HBP - de bruker denne tråden. Jeg fikk nettopp vite av kjære bhsand at den lokale boksjappa skal holde nattåpent til fredag. En svært gledelig nyhet! Vidunderlig, er det ikke? ;p Men, joda, det er noe eget med nattåpent. Stemningen, og det å kjøpe boken i butikk. Få den rett i hendene, fremfor å trykke på noen taster og vente på den i posten. Man kan jo diskutere de tidligere bøkene og yndlings karakterene i den andre tråden, det er ingen vits i å ha en egen tråd kun for å unngå spoilers. De fleste kommer jo til å lese boka så fort som mulig og da er denne tråden ubrukelig. Vi trenger ikke to tråder for å diskutere akkurat samme emne. Joda. Man kan selvfølgelig diskutere yndlingskarakterer i den andre tråden. Men også i denne, såfremt det ikke er karakterer fra HBP. Poenget er at det er vanskelig å diskutere non-spoilerishe ting i den andre tråden, og samtidig unngå å lese spoilere dersom det florerer av dem der. Jeg vil gjerne ha noen å telle ned sammen med. Noen å diskutere med. Noen å hyle til rett før jeg går til bussen på fredag kveld. Noen "fellow HPere". Men jeg vil ikke få ødelagt leseropplevelsen med å vite halvparten av det som skjer, og det mest vesentlige som skjer. Da har jeg mye mindre glede av boken, og det vil jeg ikke. Som jeg sa - en liten stund etter HBP har kommet ut kan jeg be en moderator stenge den, nettopp fordi det ikke er noen vits i den lengre. Men for øyeblikket er det en vesentlig forskjell mellom trådene. Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg er en av dem som synes det er greit å få den i posten. Dessverre skal jeg på sjøen da noen dager før, så e får få storesøstera mi med lappen til å kjøre efter og gi den til meg! Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg får den også i posten. Avslappende egentlig. Ikke noe stress med å komme seg til en bokhandel for å få kjøpt den. Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Jeg får den også i posten. Avslappende egentlig. Ikke noe stress med å komme seg til en bokhandel for å få kjøpt den. Ahh, helt enig Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Stress? Det er da ikke noe stress i det hele tatt. (Men jeg har gitt opp mine forsøk på å overtale folk til å ikke forhåndsbestille. Det ser ut til å være en tapt kamp.) Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Stress? Det er da ikke noe stress i det hele tatt. Ikke om du bor i en stor by nei... Lenke til kommentar
Goscinny Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 (endret) Hvor mye koster det å kjøpe den i ein boksjappe? EDIT: På nettet koster den bare 148 inkl. porto. Endret 13. juli 2005 av Goscinny Lenke til kommentar
Peppep Skrevet 13. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 13. juli 2005 Å, som jeg gleder meg. Var i byn i dag, og var innom på Norli (der jeg skal på nattåpent). Der hadde de HBP stående i utstillingsvinduet. Åh, som jeg hadde lyst på den. Ble bare stående og se på den. Drømte meg bort. TO DØGN! TO DØGN! Vet ikke om det har helt gått opp for meg hvor nærme det er. Ikke om du bor i en stor by nei... Jeg må ta buss til byen, det er et stykke. Jeg bor utenfor en storby. Men, men - det er definitivt verdt det. Hvor mye koster det å kjøpe den i ein boksjappe? EDIT: På nettet koster den bare 148 inkl. porto. Jeg var som sagt på Norli i dag, og der koster den også 148 kroner. (Ikke inkludert busspenger, dessverre. ) Lenke til kommentar
Treblad Skrevet 13. juli 2005 Del Skrevet 13. juli 2005 Så butikkene har fått inn bøkene? Må være ufattelig fristende for en HP-elskende ansatt å ta en titt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå