DargarWhiteFang Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 En forholdsvis liten bedrift med et kontor med 1 datamaskin for faktura og økonomiprogrammer og en for internet surf til sjefen, det er det det var. Forleden dag i forbindelse med trøbbel i regnskapsprogrammet kom en representant for de som har service av programmet og datamaskinene. Dette fant han ut: Maskinen var plutselig ikke god nokk Tape-Backupen har ikke fungert siden 1999(!!! skulle ikke du ha merka det litt før 'a????) Hans anbefaling: Kjøp en server av oss, med nye programmer (de har nettopp slutta å supporte regnskapsprogrammet. Programmet i seg er ikke utgått, og vi vurderer nå ett annet firma som har levert programmet (tidligere utgaver) siden 1978...) Han begrunnet denne bedriftens behov for server slik: Dersom maskinen sekretæren jobber på henger, så vil ikke noe data gå tapt... er dette sant? Jeg mener, dersom programmet ligger på serveren, og programmet forårsaker krasj, så må den likevel re-bootes og tape info, og om programmet ligger på workstation, så vil data like fult gå tapt når programmet krasjer? Iallefall.. Etter noen dager fikk de et "tilbud" på en server fra IBM.. P-III 1.13GHz 128MB RAM 18.2GB Ultra-160 SCSI disk 4 ledige PCI Tower 10/100 onboard intel based ethernetkort IDE 48x cd-rom Garanti: 3 år på stedet Pris: 9830.. ganske grei pris tenkte jeg, helt kurant. Men så på side to: Ny Tape backupstasjon: 6370 Program til Backup: 4600 OS Win2k server: 7400 Totalt 28200.... Sjefen ble helt ør og kontaktet meg som venn og lurte på om det kunne være mulig att han trengte en server til et kontor med en "e-mail" data og en kontor-maskin. Vel, jeg sender spørsmålet videre: Hvorfor skulle han velge en dyr server-løsning, når han kan kjøpe 2 kurante/1 god "vanlig" pc for samme pris??? ER DET VIRKELIG noe i det selgeren påstod, om at en server på dette kontoret er å ANBEFALE?? Håper på svar, helst litt utfulende om hvorfor han bør/ikke bør velge server løsning på kontoret. (PS: han har ikke behov for å øke til flere sekretærer de nærmeste xx årene.) Lenke til kommentar
Tantor_ Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Heisann! Ser jo at denne løsningen er litt overkill til deres bruk ja. Jobber selv med fjernovervåking av servere samt implementasjon hos nye kunder og eksisterende. Den serveren som er foreslått til dere her kunne like godt vært en terminalserver til et mellomstort firma. Eneste mangel er altfor lite minne, minimum 1Gb i de sammenhenger. Den serveren som er foreslått her er såklart fremtidsrettet, så forsåvidt en god investering. Angående backup løsning vil jeg anbefale tandbergs streamere med Veritas Backup Exec som styringsprogramvare. Serveren er grei den, men du kan jo spørre selger om mindre løsninger som forsåvidt vil duge likegodt til deres bruk. Lenke til kommentar
melbamix Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Kjøpe "vanlig" workstation og tapestreamer?? Bare lurer jeg :smile: Kan ikke fatte å begripe hvorfor 1 firma med 1 pc trenger noe server. Men det er nå min mening. Og isåfall kan han koste på seg bittelitt ekstra hvis han likevel skal kjøpe ny pc å kjøpe hovedkort med raid. Da får han vel sikkerhet nok i massevis, avhengig av hvilken raid han kjøper da. Kanskje han er en ihuga CS spiller og setter det på 0?? :smile: Men hadde jeg vært han hadde jeg vel kjøpt raid. Ingen grunn til å kaste penger uttav vinduet uansett. Menmen, min mening Mvh Melba Lenke til kommentar
B|2bb3r Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Om det er dyrt for en server kan du jo spørre om. Spørsmålet må heller ligge i, hva koster det å miste dataen. Altså er dataen virksomhetskritisk. Hvis den er det så er det en bra investering. Hvis ikke hadde en annen løsning muligens vært bedre. Det er to klare fordeler med en Server kontra en vanlig PC, såkalt PC-server. I serveren er alle komponentene spesialisert til å stå å gå hele dagen hele året. Og den andre fordelen er at hvis noe går i stykker i serveren så ringer dere IBM og de kommer og skifter delen. Ellers hør på forslagene til Tantor_ Lenke til kommentar
Photons Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Istedenfor å kjøpe server, så kan du vel heller sette en tape-streamer inn i kontor-PC'en (som drev med regnskapsprogrammet). Du må huske på at dere også må legge ut kabler, kjøpe svitsj/hub og ruter(for å koble sammen PC/server mot Internett), ordne med firewall til både PC og server, sette i nettverkskort hvis dette ikke allerede er installert, og det vanskeligste av alt: Administrere systemet. Det er nemlig kjedelig, og veldig dyrt, å ringe etter konsulenter hver gang serveren (evt.) detter ned! Tapestreamer og DAGLIG backup ville jeg si at er det rimeligste du kan gjøre. Men tenk deg om, det kan jo også hende at det blir flere PC'er/større nett i bedriften også! :wink: Lenke til kommentar
tokr Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Det er dårlige tider i bransjen... så selgere er litt ekstra intense Lenke til kommentar
knut Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Jeg tror heller ikke backupen er så mange hundre mb. Hvis det er under 100 mb kan dere kanskje kjøpe en iomega zip til backup istedet for tapestreamer. Dette er et pålitelig media, og er mye billigere enn tapesteamer. Når det gjelder server vil jeg ikke tro at det er nødvendig for en såpass liten bedrift. Lenke til kommentar
Signatur Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 En tapestreamer til over 6000 kr uten programvare høres ut som overkill. Du får streamere til halve prisen med backup program. Er det snakk om små datamengder, så holder det med en zip / cd brenner / dvd brenner. Gode backuprutiner er det viktigste. Om du kjører server eller bare vanlig arbeidsstasjoner blir vel det samme. Hvis ingen av programmene krever server OS, så ville jeg gått for arbeidsstasjoner. Lenke til kommentar
_diablito_ Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Først en ting som en annen også poengterte... Hva vil det koste bedriften å miste alle regnskapsdataene sine? Kan alt gjenskapes? hvor lang tid vil det i såfall ta? Hvis en ser på tilbudet dere fikk, så var ikke maskinen så veldig dyr, men backupstreamer og programvare kostet der mer enn maskinen noe som ikke er så veldig uvanlig da skikkelig backup som oftest koster endel... også skal jo M$ ha sure 7400,- for w2k server... Hvis maskinen til sekretæren er brukendes til de daglige oppgavene + backupjobb så er det ikke nødvendig å bytte, hvis ikke så kan nok en ny maskin være på sin plass, men noen egen server virker kanskje litt unødvendig, men de er gjerne laget og grundigere testet for å stå på hele tiden... ibm/compaq etc er forøvrig typisk i den øvre prisklassen... og det å gi et tilbud på en server i dag med kun 128 mb minne ser jeg på som useriøst... 256 er et absolutt minimum på enhver maskin i dag etter min mening... Som backupløsning til et så lite firma tror jeg at jeg vil anbefale onstream DI-30 som koster 2955,- fra komplett som også har med et enkelt backupprogramvare... + taper som koster 458,- pr stk, også bør du ha en rensetape til 532,- Det er plass til 15 GB + kompresjon på tapene, og du får ikke billigere backupløsning med samme kapasitet som jeg kjenner til... Hvor mange taper en trenger avhenger av hvor ofte en ønsker å ta backup, og hvor langt tilbake i tid en skal kunne gjennopprette data... F.eks: Hvis en kun bruker én tape om og om igjen hver natt, og en plutselig ikke får startet regnskapsprogrammet, pga en "krasj" i programdatabasen, en morgen og dette var egentlig skjedd for flere dager siden men en har ikke brukt programmet i mellomtiden, så vil forrige natts backup inneholde det ødelagte programmet, mens hvis en bruker 5 taper, en tape pr dag man-fre så kan kanskje en av de andre tapene inneholde en fungerende versjon... Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 For den prisen leverer vi en "miniserver" med Intel ServerBoard S815EBM1 inkl onboard LAN, 4 STK USB osv, PIII 1.2GHz, Maxtor 80GB 7200rpm "Silent Drive", 512MB DIM PC133, 52X CD-ROM og Mini ATX Towerkabinett. Alt i sort utførelse og det er en testet og godkjent konfigurasjon av Intel - som både er klar for Linux og Microsoft OS. Kan selvfølgelig også fåes i 1U rack, men da er støyen ikke akkurat å anbefale for et kontor. PS: Denne posten er ikke ment som reklame, men som informasjon om hva vi leverer til samme prisen. Skulle noen oppfatte det anderledes beklager jeg dette. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Jeg oppfatter ikke det Dan Hansen skrev som reklame, da burde det isåfall også stått firmanavn.. :razz: ---------------------------------------------------- Jeg har ikke peil på backup, men jeg tviler sterkt på at dere trenger en server. Hvis det bare snakk om å ta backup av en regnskaps-database for et lite firma tror jeg neppe du egentlig trenger noe mere enn en f. eks. en kortleser tilkoblet pc'en med regnskapsprogrammet, og et minnekort for hver dag. Da er det jo bare å få windows til å kopiere filen over på minnebrikken f. eks. hver time, og da overskrive det gamle. Hvis en bytter minnebrikke hver dag vil en jo ha solide backups. Hvis pc'en skulle klikke er det jo bare å installere programmet på nytt og importere databasen... Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Kan jo nevne at vi brenner backup på cd'er en gang i blant (en til to ganger i måneden), og tar full backup av regnskapet på en zip-disk hver gang vi gjør endringer der. Det fungerer helt greit for oss, og jeg kan egentlig ikke se at det ikke skulle det for dere. Å kjøpe en Tapestasjon til mange tusen for å kjøre daglig backup av noe som kanskje endrer seg en eller to ganger i uka er som tidligere nevnt kanskje litt "overkill". Å kjøre matpakka til jobben i lastebil liksom... :razz: Lenke til kommentar
chma Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 hvorfor ikke kjøre raid 0 eller 0+1??? vil ikke det ha samme funksjon som backup Lenke til kommentar
house Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 så på det på denne siden.. hva om butikken tar fyr, er det ikke da kansje litt bra å ha tape backup i safen? f.eks Lenke til kommentar
The Jackal Skrevet 29. juli 2002 Del Skrevet 29. juli 2002 Quote: Den 2002-07-30 01:36, house skrev:så på det på denne siden.. hva om butikken tar fyr, er det ikke da kansje litt bra å ha tape backup i safen? f.eks Seffern er det det, men har du hørt om utgift til inntektservervelse? Utgiften bør ikke være så mye at man ikke klarer å tjene inn utlegget. I dette tilfellet er holder det allikevel med en zip-disk kanskje,kommer seffern an på antall MB, men jeg tviler på at det overstiger 250MB. Server er også OVERKILL for 2 PC'er. Kjør heller en krysset kabel mellom de 2 PC'ene hvis du trenger nettverk, og kjøp zip drive til den kraftigste PC'en. Mer enn det trenger du ikke. Skal du utvide, kan det kanskje være lurt med en server etterhvert, men den kan du i såfall kjøpe da....ikke når det bare er snakk om 2 maskiner. Det får da være grenser hva selgere skal prakke på folk som ikke har peil på data. Lenke til kommentar
DargarWhiteFang Skrevet 6. august 2002 Forfatter Del Skrevet 6. august 2002 Ringte en annen leverandør og fant ut at regsnkaps-programmet's vitale filer får plass på 1-4 vanlige disketter, og at det derfor var unødvendig med en Tapestreamer. Disketter kunne brukes, men som alle vet er ikke de særlig sikre. Vi valgte en CD-RW løsning, med Plextor 40/12/40 og bruke en 10-20 plater til backup. (En plate til dagen). Ja vi har "brannsikker" safe som tapene ligger i, og UPS. Den andre leverandøren kunne ikke personlig se hva vi skulle tjene på (av ytelse eller sikkerhet) ved å kjøpe server. En 1 ghz celeron/duron med 256MB ram var mer enn nokk. Da jeg snakket med sjefen om dette fikk jeg i oppdrag å skaffe inn en ny maskin til bedriften, fortrinnsvis fra en lokal leverandør pga. support muligheter. Etter mye flaks fant jeg helt tilfeldig en som driver lokalt som gav meg følgende tilbud: Aopen kabinet (HQ45? ikke sikker, athlon xp/P4 godkjent 250W forsyning) Athlon xp 1800+ APACER 512MB ECC Reg minne (DDR) Aopen AK77 Pro A-133 (Aopen hoved kort? kan han ha ment Abit??) Seagate U6 40GB (lavt støy nivå, høy data sikkerhet, jo den er treig, so what? dette er ikke en ytelses optimalisert maskin, det er en kontor optimalisert maskin...) Win XP "home" samsung floppy plextor 40/12/40 Trust USB modem 2x intellimouse optical Pris: 9049,- inkl mva. SUPERT tilbud, gir mye mer en programmet krever, høy sikkerhet, høy stabilitet, og ikke minst, til en tredjedel av prisen! Var på vakt mot selgere/support duder, mange er for ivrige for sitt eget (og deres firmas) eget beste. Firmaet som selgeren/support duden kom fra er vraket, slik kan det gå. Prøv ikke å utnytte at enkelte ikke har peil på data og kaller kabinett for hardisken, ofte har de en sønn eller bekjent som kan mer og som fatter mistanke. Takker alle her for hjelp, tips og innspill!!! Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Bra at det ordnet seg på en annen og billigere måte. Ble det gitt beskjed til førstnevnte firma om hvorfor deres tilbud ble vraket? Lenke til kommentar
KELViN Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Quote: Den 2002-07-30 00:18, chma skrev:hvorfor ikke kjøre raid 0 eller 0+1??? vil ikke det ha samme funksjon som backup Absolutt ikke! RAID gir deg redudans dersom en disk skulle krasje. Raid 0 gir ingen redudans og øker sjansen for å miste data. Backup gir deg mulighet til å hente data som er tapt ved feilsletting, brann, total maskinkrasj osv og gir deg også mulighet til å hente data fra en tid tilbake avhengig av hvordan taper rulleres. Raid har altså IKKE samme funksjon som backup. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Du kan jo sjekke mine poster på filserver valget mitt; av PS Data. Chieftec 340W m/dør, midi twr MSI 845Ultra ARU (Promise raid ctrl. onboard) (Du kan jo velge celeron 1.7 pga budsjett) Apacer DDR (trenger strengt tatt ikke ECC) 2 x IBM 120GXP disker er billig (raid 1) Aopen 48x40x12x ellernoe til 700! (backup 1 g. mnd) + (Hadde en 40gb disk liggende, som brukes til ukentlig backup via script, kun viktige filer) 2 stk 3Com kort (hadde liggende) Kjører Win2000 Server (kjøpte billig lisens brukt) Jeg hadde jo litt fra før, nettverkskort og en HD, men uansett betalte jeg under 6500,-(!) Det er mye for penga det. edit: skrivefeil _________________ Velg det som passer DEG! [ Denne Melding var redigert av: JoKr på 2002-08-07 13:21 ] Lenke til kommentar
andreash Skrevet 7. august 2002 Del Skrevet 7. august 2002 Ringte en annen leverandør og fant ut at regsnkaps-programmet's vitale filer får plass på 1-4 vanlige disketter, og at det derfor var unødvendig med en Tapestreamer. ***KLIPP KLIPP KLIPP*** Etter mye flaks fant jeg helt tilfeldig en som driver lokalt som gav meg følgende tilbud: Aopen kabinet (HQ45? ikke sikker, athlon xp/P4 godkjent 250W forsyning) Athlon xp 1800+ APACER 512MB ECC Reg minne (DDR) Aopen AK77 Pro A-133 (Aopen hoved kort? kan han ha ment Abit??) Seagate U6 40GB (lavt støy nivå, høy data sikkerhet, jo den er treig, so what? dette er ikke en ytelses optimalisert maskin, det er en kontor optimalisert maskin...) Win XP "home" samsung floppy plextor 40/12/40 Trust USB modem 2x intellimouse optical Pris: 9049,- inkl mva. SUPERT tilbud, gir mye mer en programmet krever, høy sikkerhet, høy stabilitet, og ikke minst, til en tredjedel av prisen! innspill!!! --------------------- Hvilket regnskapsprogram er dette da? BTW: Win XP Home Edition og nettverk ringer ikke godt i mine ører. Hørte Jeg Win XP Pro??????? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå