Vaio Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hei! Som sagt er jeg litt grønn i trådløst nettverk. Jeg har modem fra ngt, og lyst til å sette op et trådløs nettverk for 3 maskiner. Jeg vil har en kombinasjon av trådløs overføring og tradisjonelt nettverkskabel. Først og fremst trenger jeg en forklaring av hva er forskjell av en switch og en router? Hvilket oppsett kan dere anbefale? trådløs+kabel Takk på forhånd Lenke til kommentar
numbnut Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 http://www.hardware.no/guider/nettverk/index4.html her finner du svaret:-) Lenke til kommentar
lars@digitalimpuls Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Forskjellen på en switch og en ruter er hvilket nettverslag de jobber på. En switch kikker på mac adressen på nettverkskortet, mens en ruter jobber på ip laget. Det Vil si at du kan bruke en ruter for og isolere to nettverk. Men det som har noe og si for deg. Hvis du har nett i fra nextgentel så trenger du en switch til den delen av nettverket som skal gå over kabel og du trenger et trådløst aksespunkt som du kan koble på den switchen for og få mulighet til trådløst nett. Du trenger ikke en ruter for det har du allerede i boksen du fikk i fra ngt. Lars Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 å vise til en guide fra 2001 var vel på grensa til "slappt" En ruter løser ingen av de oppgavene du bruker en switch til, og en switch løser ingen av de oppgavene du bruker en ruter til. De gangene det kan se ut som en ruter også "switcher" litt (med f.eks 4 porter bakpå), så er det fordi du har en "dings" som i virkeligheten er todelt med en ruter og en switch. En switch gjør at maskiner kan snakke sammen lokalt (tenk lan) en ruter gjør at disse maskinene også kan snakke med resten av internettet (om det så er din lokale ruter, eller en ISP ruter) Lenke til kommentar
Vaio Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 sÅ hvilken switch som har både trådløs, helst den 5ghz versjon, og mulighet fro kabel? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå