Gå til innhold

Er dette svindel eller ikke?


Anbefalte innlegg

Jeg jobber i en av de store kjedene. Kunden hadde da også fått et avslag på varene. Jeg husker ikke hvor mye men såpass at jeg ikke kunne gått ned noe mer.

Det ville jo ikke vært aktuelt uansett. Men men, jeg var ihverdtfall hyggelig mot han og hun andre med plasmaen.

 

Jeg trodde du sigen spøkte da du sa vi hadde dobbel fortjeneste og at du jobbet i butikk. Men fant ut senere at du ikke gjør det. (mest sannsynnlig ut i fra andre innlegg jeg leste senere). Så det andre innelegget mitt var ment som en spøk. Ikke vondt ment altså.

 

Vi har som afseth var innom på ikke veldig høy fortjeneste på varer vi selger. Og verre blir det i følge ryktene. Noen ganger selger vi også med tap.

 

Ok. Han med lydkortet. Kjøp nytt. Gå til elkjøp og prøv å få til en bedre pris med bakgrunn av det som har skjedd. Men vær hyggelig ellers skjønner jeg de som står der godt hvis de ikke hjelper deg. (med bedre pris)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jo vansklig å finne ut hvor lenge de forskjellige varene er ment å leve, men noen er klare som f.eks mobiltelefon. (slått fast av Forbrukertvistutvalget at det er fem år på dette).

...men forbrukertvistutvalget er ikke høyesterett. Etter at Nokia ikke gadd å ta rettssaken (Nokia er ikke kjent for å bruke penger på noe som har med kunder å gjøre, og fant vel ut at en av de andre får ta utgiftene i rettssystemet), har de satt opp reklamasjonsretten til 3 år. EE-bransjen går fremdeles for 2 år.

 

EE-bransjens uttalelse om saken

 

Det som også forundrer meg en smule når det gjelder forbrukerråd, forbrukertvistutvalg, FBI, TV2 hjelper deg og alle andre medier er at det ikke er en av dem som har tatt inn uavhengig ekspertise for å fastslå hvor lenge en mobiltelefon faktisk er konstruert for å vare. Samtidig ser jeg daglig mobiltelefoner komme inn til service som eier påstår er pent brukt, men som er tydelig ripete med små hakk osv. Min erfaring er at behandler du en mobiltelefon pent , så vil den vare i 3-4 år, og det som blir utslitt etterhvert er batteriet. Da er det oftest billigere å skaffe seg en ny m/abo evt kontantkort enn å kjøpe nytt batteri...

Lenke til kommentar
Elkjøp vil ikke risikere å få denne overskriften på seg i VG:

 

"Elkjøp svindlet fler hundre"

De har hatt mange mindre flatterende overskrifter i store aviser allerede... og det går på akkurat det med å lure folk. Lokketilbud, falske tilbud, falske førpriser, lure folk til å tro at den og den varen er sterkt nedsatt osv osv...

Lenke til kommentar
...men forbrukertvistutvalget er ikke høyesterett. Etter at Nokia ikke gadd å ta rettssaken (Nokia er ikke kjent for å bruke penger på noe som har med kunder å gjøre, og fant vel ut at en av de andre får ta utgiftene i rettssystemet), har de satt opp reklamasjonsretten til 3 år. EE-bransjen går fremdeles for 2 år.

 

EE-bransjens uttalelse om saken

 

Det som også forundrer meg en smule når det gjelder forbrukerråd, forbrukertvistutvalg, FBI, TV2 hjelper deg og alle andre medier er at det ikke er en av dem som har tatt inn uavhengig ekspertise for å fastslå hvor lenge en mobiltelefon faktisk er konstruert for å vare. Samtidig ser jeg daglig mobiltelefoner komme inn til service som eier påstår er pent brukt, men som er tydelig ripete med små hakk osv. Min erfaring er at behandler du en mobiltelefon pent , så vil den vare i 3-4 år, og det som blir utslitt etterhvert er batteriet. Da er det oftest billigere å skaffe seg en ny m/abo evt kontantkort enn å kjøpe nytt batteri...

Vel du bommer litt der vil jeg si. I videospillerdommen der Nokia også tapte ble det satt inn ekspertise området (det var fagfolk fra NTNU som ble avhørt blant annet).

 

For å sitere høyesterett i dommen: " Hver for seg slites de elektroniske komponentene ikke ved bruk"

 

og

 

"Den mest sannsynlige forklaring i dette tilfellet, hvor svikten viste seg etter tre og et halvt år, er enten produksjonsspredning, (definisjon av dette, eller en uheldig sammenstilling av komponenter innenfor de tekniske spesifikasjoner.

 

FBI og Tv2 hjelper deg er to program på tv. Men det er ikke forbrukerrådet eller forbrukertvistutvalget som du så fint prøver å undergrave. Forbrukerrådet er en interesse organisasjon som ivaretar forbrukerspørsmål, de blir tatt inn til råds når man blant annet skal lage forbruker lover etc. De har også en meglingsrolle.

 

det er riktig som du sier at FTU ikke er høyesterett, men det er flere instanser i domstolene enn høyesterett (dette lærte vi da i samfunnsfagstimene :p ). Hva EE bransjen mener om FTUs avgjørelse har vi vel allerede fastslått på amobils forum er rivruskende galt. Det står jo tilogmed i en lov fra 1978 at deres avgjørelser skal likestilles med en rettskraftig dom, http://www.lovdata.no/all/hl-19780428-018.html.

Lenke til kommentar
Vel du bommer litt der vil jeg si. I videospillerdommen der Nokia også tapte ble det satt inn ekspertise området (det var fagfolk fra NTNU som ble avhørt blant annet).

 

For å sitere høyesterett i dommen: " Hver for seg slites de elektroniske komponentene ikke ved bruk"

 

og

 

"Den mest sannsynlige forklaring i dette tilfellet, hvor svikten viste seg etter tre og et halvt år, er enten produksjonsspredning, (definisjon av dette, eller en uheldig sammenstilling av komponenter innenfor de tekniske spesifikasjoner.

 

Men en mobiltelefon og en videospiller er to vidt forskjellige produkter. Om det kommer inn en med en 3 1/2 år gammel telefon med et tastatur som ikke fungerer som det skal, så vil jeg påstå at det er en slitasjeskade. Høyttalere blir også slitt, det samme gjelder batterier. Når telefonen også blir oppbevart i en trang bukselomme, så er den utsatt for stadig belastning. Det er flere telefoner som blir oppbevart på den måten enn i vide lommer uten annet i lommene. Jeg påpeker at ingen har innkalt teknisk ekspertise mht mobiltelefoner. At de har gjort det i en gammel videospillersak kan ikke sammenlignes!

 

FBI og Tv2 hjelper deg er to program på tv. Men det er ikke forbrukerrådet eller forbrukertvistutvalget som du så fint prøver å undergrave. Forbrukerrådet er en interesse organisasjon som ivaretar forbrukerspørsmål, de blir tatt inn til råds når man blant annet skal lage forbruker lover etc. De har også en meglingsrolle. det er riktig som du sier at FTU ikke er høyesterett, men det er flere instanser i domstolene enn høyesterett (dette lærte vi da i samfunnsfagstimene  :p ). Hva EE bransjen mener om FTUs avgjørelse har vi vel allerede fastslått på amobils forum er rivruskende galt. Det står jo tilogmed i en lov fra 1978 at deres avgjørelser skal likestilles med en rettskraftig dom, http://www.lovdata.no/all/hl-19780428-018.html.

 

Men er det ikke slik at det kun er høyesterett som kan skape presedens? Selv om dommen er rettskraftig betyr det ikke at det er skapt presedens i alle liknende saker mot alle produsenter...? Det er her jeg synes mediene feiler - og forsåvidt også forbrukerrådet i sitt magasin og sine nettsider - ettersom de fastslår bombastisk at det er 5-års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. FBI presterte jo faktisk å si at Nokia nektet å følge norsk lov til tross for at dommen fra FTU ikke var rettskraftig ennå.

 

Forøvrig gleder jeg meg til den dagen man kan oppgradere SW på mobiler like enkelt som man kan i winXP...

 

Men off topic havner vi aldri :!:

Lenke til kommentar

Den dommen vil nok bli fulgt ja i FTU, det er hit de sakene om mobiltelefoner som regel ender (hvis de kommer så langt da.).

 

Vet at det meste er utsatt for slitasje, det er derfor vi har reklamasjonsreglene. Produsent og selger må ha kvalitet som tåler normal bruk. He he kan fort bli vansklig dette.. he he

 

Ja ja, men uansett så er vi vel enige i at trådstarter burde kjøpe seg et nytt lydkort i stedenfor.

 

Billigste i prisguiden koster bare 106kr og er ikke noe formue https://prisguiden.no/produkt/1043

Lenke til kommentar
han koblet på lydkortet mens PC'en har stått på

 

korleis veit dere at han her koblet kortet på medan maskina var på?

de står i en helt annen post og kan vere et helt annet kort.. å dersom han har gjort det en gang er det ikkje sikkert han har gjort det fleire ganger..

men det er rart at han ikkje har opnet kortet før etter 2år og de er lett og se op pakken har ver opnet.. send in bilder av kortet da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...