Gå til innhold

Er dette svindel eller ikke?


Anbefalte innlegg

Det er fem års reklamasjonsrett på slikt utstyr i Norge. Du kan derfor uten problem kreve å få kortet reparert eller få nytt. Dersom butikken ikke greier dette kan du få kjøpet hevet (pengene tilbake).

 

Hvorfor de andre i denne tråden svarer som de gjør er for meg en gåte.

:!:

Kanskje du skulle prøve å lese litt i loven om kjøpers plikter også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor har det tykke støvlaget kommet fra? Ikke fra inni pakken hvertfall, for der er det ikke plass til det (etter det jeg vet, kan ta feil)

Du har en lost sak her, du har ikke oppfylt pliktene dine som kunde, og jeg hadde aldri gått med på noe sånn hvis du hadde kommet til meg :no:

Lenke til kommentar
Om dette er svindel? Nei

Dette må du nok ta helt og holdent på din kappe.

Helt enig at dette var ogsaa vaar feil at vi ikke undersokt kortet innen angrefristen.

Naar det er sagt saa har jeg aldri trodd at butikker av elkjopformatet selger brukte varer som nye. Det kortet jeg plukket fra hyllen var sansynligvis levert tilbake av en kunde. Hvis det er tilfelle, saa burde butikken undersokte det og solge det til redusert pris.

Lenke til kommentar
Det er fem års reklamasjonsrett på slikt utstyr i Norge. Du kan derfor uten problem kreve å få kortet reparert eller få nytt. Dersom butikken ikke greier dette kan du få kjøpet hevet (pengene tilbake).

 

Hvorfor de andre i denne tråden svarer som de gjør er for meg en gåte.

Det er veldig diffust når fem år gjelder, og når to år gjelder. Hvis utstyret er ment å vare lenger enn fem år, så har man fem års reklamasjonsrett. Er et lydkort til under 1000 kroner ment å vare i minst fem år?

 

Ellers har trådstarter her brutt mange av de forpliktelsene han har for å faktisk kunne benytte reklamasjonsfristen på fem år, om vedkommende har det. Blant annet driter han i statisk elektrisitet og har meget mulig koblet på lydkortet mens PC'en har stått på (i følge hva han skriver i en annen tråd). Det er kunder som han her som faktisk ødelegger for de seriøse og ærlige kundenes troverdighet.

Lenke til kommentar
Det er veldig diffust når fem år gjelder, og når to år gjelder. Hvis utstyret er ment å vare lenger enn fem år, så har man fem års reklamasjonsrett. Er et lydkort til under 1000 kroner ment å vare i minst fem år?

For å svare på det siste spørsmålet først. Et soleklart ja. Det er ikke prisen som avgjør reklamasjonsretten eller ikke, men formålet med produktet. Med andre ord har du full reklamasjonsrett i fem år selv på en dvd-spiller på RIMI til 450,- kr.

 

Hva Ergotera (trådstarter) angår så gidder jeg ikke å diskutere personen eller hva vedkommende muligens kunne ha gjort og ikke gjort med kortet. Det får dere andre ta på deres kappe om dere virkelig gidder.

Lenke til kommentar
Med andre ord har du full reklamasjonsrett i fem år selv på en dvd-spiller på RIMI til 450,- kr.

Og hvilken høyesterettsdom har skapt denne presedensen? Jeg nekter å tro at det har skjedd så mye mens jeg har vært ute av landet i en uke...

 

Om forbrukerrådet mener at det skal være 5 års reklamasjon på en vare, så betyr ikke det at det er det. Forbrukerrådet er ikke et lovhevende organ, men et rådgivende organ! Dessverre ledes fler og fler til å tro noe annet pga forbruker"journalistikken" til programmer som "TV2 Hjelper deg" og "FBI". Hadde disse programmene faktisk drevet med journalistikk, så hadde misforståelsene vært litt færre rundt om kring i butikkene...

 

Så til det tråden handler om:

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Det har skjedd meg at en kunde har kommet til etter over 2 år og krevd pengene tilbake for en PC. PC'en hadde aldri vært i bruk, og da kunden åpnet den og satt den opp, fikk han ikke liv i den. Han bestemte seg for at han ikke trengte PC likevel, og ville derfor returnere PC'en og få pengene tilbake. Det fikk han naturlig nok ikke... Han mente også at jeg kunne selge PC'en for nesten samme pris ettersom den var ubrukt :!:

Lenke til kommentar
Han mente også at jeg kunne selge PC'en for nesten samme pris ettersom den var ubrukt :!:

Hvor gammel var denne personen? Kan ikke være helt oppegående når en sier sånne ting, spess ikke når det gjelder datautstyr/datamaskiner :no:

Lenke til kommentar
Han mente også at jeg kunne selge PC'en for nesten samme pris ettersom den var ubrukt  :!:

Hvor gammel var denne personen? Kan ikke være helt oppegående når en sier sånne ting, spess ikke når det gjelder datautstyr/datamaskiner :no:

Han var et sted mellom 35 og 40, men han virket ikke helt oppegående, nei. Han truet med aviser, forbrukerråd og TV2 Hjelper deg. Jeg sa "Greit - bare å prøve". Etter dette har jeg ikke hørt noe mer... Dette skjedde for ca 1 1/2 år siden. Kanskje han fikk beskjed fra forbrukerrådet om at han ikke hadde noen sak...?

Lenke til kommentar

Har også blitt truet av kunde med forbrukerrådet. Hun hadde kjøpt et kamera hos oss en måned tidligere, men nå så hun den 200 kroner billigere på El-kjøp. Hun mente da at vi hadde plikt til å betale henne tilbake mellomlegget mellom vår pris for en måned siden, og El-kjøp sin pris nå :!: Da jeg sa at hun ikke hadde rett på dette, skulle hun ringe forbrukerrådet like etter hun hadde lagt på med meg. Hørte ikke noe mer om den saken heller. Så ja, programmer som FBI og TV 2 hjelper deg driver mye villedende informasjon, og har hørt mange skrekkeksempler på hvordan de klipper i stykker intervjuer med butikkenes kontaktpersoner for å få de til å fremstå som store stygge ulver. Forbrukerne blir ledet til å tro at de har ALLE rettigheter, mens butikkene ikke har noen. Ja, de blir faktisk villedet til å tro at de har rettigheter som er helt borte i natta slik som det over her. Hva er vitsen med konkurranse om alle har plikt til å ha nøyaktig samme pris på et produkt? (Ja, nå er det jo faktisk slik at man skal være forsiktig med å prise en vare for lavt, for da får du distributør på nakken fordi alle andre butikker blir sinna, og distributørs virkemiddel er da å nekte levering av en viss vare... mye snusk ute i bransjen, selv hos noen av de store merkene. Nevner ikke navn, men jeg vet om flere).

Lenke til kommentar

Jeg hadde ei kunde som ville ha igjen ca 3000kr fordi varen hadde gått ned i pris.

Dette var sånn ca et halvt år etterpå. En plasma som også hadde blitt en utgått modell.

Hun var faktisk veldig overrasket at hun ikke fikk pengene igjen.Les: sur,grinete.

Litt senere hadde jeg en noen som ville ha et større avslag på et digital kamera fordi den hadde blitt stjålet. De hadde også kjøpt den for ca et halvt år siden. De spurte om ett par tusen kroner i avslag siden de hadde kjøpt flere ting samtidig. Blant annet en datamaskin. Ha Ha tror ikke det nei. For å si det sånn vi tjente mindre enn tusen kr på et salg på over 17000 kr.

For alle dere som vil ha avslag på pc. Glem det. Eller lignende varer vi ikke tjener penger på. Sier vi nei når du pruter er det fordi vi ikke kan sette ned prisen. (eller fordi du er en dust) :tease:

 

Poenget mitt etter et langt innlegg er: Kunden har faktisk ikke alltid rett selvom de tror det. Min opplevelse er at kunder krever nytt bare mer og mer ved reklamasjon. Altså flere som gjør det uten og ha rett til det. og blir sure hvis de ikke får det. En trend som er ganske lei for oss i elektrobutikk. Ikke vår skyld at vi må stå å forklare.

 

ps: Litt kunde vond i dag :roll:

er ikke alltid sånn. :innocent:

Lenke til kommentar

Leste en del innlegg her og ser at man blander mellom den alminnelige reklamasjonsfristen og den absolutte reklamasjonsfristen.

 

Den alminnelige reklamasjonsfristen kan aldri være lenger enn to måneder, men kan utvides hvis forholdene tilsier dette. Eksempler på dette er hvis man må undersøke produktet over tid for å se om det er mangel, innhente uttalelser fra ekspertise etc.

 

Den absolutte reklamasjonsfristen er enten to eller fem år. To år er hovedregelen, men hvis deler eller hele er ment å være vesentlig lenger lenger enn to år ved vanlig bruk er det fem års reklamasjonsfrist. Altså enn vare som er ment å vare i tre år har lengre reklamasjonsfrist enn to år, men en kan aldri få lenger reklamasjonsfrist enn det varen er ment å vare.

 

Trådstarter er innenfor reklamasjonsfristens absolutte frister, men siden han ventet veldig lenge med å reklamere så er det uvisst om han har reklamasjonsretten i behold.

 

Det er helt klart at han burde oppdaget mangelene langt før da noen av de kunne oppdages bare ved å se på produktet.

 

Men reklamasjonsretten kan fortsatt være i behold pga. av selgers unnlatelse. (jeg skriver kan fordi jeg vet ikke hva selger og kjøper har sagt i sine dialoger). Så lenge selger ikke uttrykelig har nektet reklamasjon som følge at fristen for den alminnelige reklamasjonsrett er oversittet før han beveger seg inn på en diskusjon om reklamasjon, realitetsdrøftelse, så vil nok dessverre kjøper ha reklamasjonsretten i behold. Dette er høyesteretts presedens som blant annet har blitt avsagt i høyesterettsdommer fra 1928 og 1949. Dette gjelder selvsagt så lenge fristene i foreldelsesloven og forbrukerkjøpsloven er oversittet samt at kortet er behandlet slik det skal. Noe jeg er i tvil om da trådstarter ikke tar statisk elektrisitet så tungt.

 

Det siste jeg vil ta opp er denne uttalelsen fra Afseth:

 

  Det er veldig diffust når fem år gjelder, og når to år gjelder. Hvis utstyret er ment å vare lenger enn fem år, så har man fem års reklamasjonsrett.

 

Det handler ikke om varen er ment å vare vesentlig lenger enn fem år, men to år. Er varen ment å vare i to og et halvt år er det klart at man bare har to års reklamasjonsfrist. Er varen ment å vare i fire år har man fire års reklamasjonsfrist mens hvis den er ment å vare 10 år har man bare fem års reklamasjonsfrist. Det er jo vansklig å finne ut hvor lenge de forskjellige varene er ment å leve, men noen er klare som f.eks mobiltelefon. (slått fast av Forbrukertvistutvalget at det er fem år på dette).

 

Edit: Men hvor fruktbart er det egentlig å krangle om et lydkortsom ikke har blitt sjekket på år og dager av kjøper, det koster bare et par hundrelapper uansett.

Dessuten er det ofte integrert lydkort på de fleste hovedkort, noe som holder for mange.

Endret av KVTL
Lenke til kommentar
Fatter hva du snakker om alijens, men dere må ha hatt salg eller noe sånn når dere kun tjente 1000kr pr. 17000kr, for jeg har hørt av flere av det er dobbelt av innkjøpspris "dere" vanligvis selger ting for ;)

Nå vet jeg ikke om du vet hvor alijens jobber, eller om du snakker generelt om bransjen. Men alt i alt er det meget sjelden at man selger for det dobbelte av innkjøpspris. En sannsynlig kalkyle er kanskje 1,4x innkjøpspris. Halvparten av fortjenesten der blir spist opp av moms. På et populært kamera til 4-5000 kroner der konkurransen er hard, har vi kanskje maks 400 kroners reell fortjeneste. Dette blir spist opp av lønninger, skyhøye husleier (spesielt hvis man er en butikk og ikke webshop), strøm, materialkostnader og andre utgiftsposter. Er ikke lett å bli rik på denne type foretninger lenger. Man prøver å ta igjen det tapte på minnekort og annet ekstrautstyr, men også her er konkurransen beinhard. Det er ikke rart at flere og flere forhandlere av f.eks fotoutstyr går nedenom og hjem (heldigvis tror jeg butikken jeg jobber i står ganske trygt).

 

Av denne grunn bobler det litt innvendig når kunder kommer inn og krever flere hundre kroner i avslag fordi "vi har så utrolig stor fortjeneste på disse varene". Klarer å skjule frustrasjonen, men får da enda mindre lyst til å slå av på det jeg evt. kunne slått av på.

Lenke til kommentar

Sorry, jeg som hadde hørt feil. Bare enkelte varer i enkelte butikker det er "enorm" fortjeneste på da. Mu bad :blush:

En kan ikke kreve å få avslag, såpass vet jo jeg også, men finner jeg et avslag, så tar jeg det hvis jeg er på utkikk etter noe sånn og den tingen passer meg ;)

Lenke til kommentar
Sorry, jeg som hadde hørt feil. Bare enkelte varer i enkelte butikker det er "enorm" fortjeneste på da. Mu bad :blush:

En kan ikke kreve å få avslag, såpass vet jo jeg også, men finner jeg et avslag, så tar jeg det hvis jeg er på utkikk etter noe sånn og den tingen passer meg ;)

Ja, det finnes varer med høy kalkyle, men det er gjerne billige varer. Man skal jo gjerne ha litt igjen for jobben med å bestille, lagre og selge denne varen også. Vi har 21,67x kalkyle på en vare, men det er et klokkebatteri som koster 3 kroner i innkjøp. Men ettersom vi bruker noen minutter på å bytte dette batteriet for kunden, så tar vi oss egentlig betalt for jobben og ikke for batteriet. Så da er det ikke så ille allikevel :) (for info så blir dette 65 kroner... noen butikker tar 150 kroner og mer for å bytte klokkebatterier).

 

Andre varer med bra fortjeneste kan være filmruller, fremkalling (også her betaler man mest for selve jobben), vanlige batterier osv... Skal det være verdt slitet med å bestille, lagre og selge varene, må man skru opp kalkylen ettersom varen koster så lite i utgangspunktet. Men på de dyre varene er det lite fortjeneste å hente.

 

Men... man kan finne varer som selges til under innkjøpspris også hvis man leter (varer som butikken har for mye av og bare vil bli kvitt), og da kan det virke som butikker med normal lagerstatus på disse varene har skyhøy fortjeneste fordi de ikke trenger å "kvitte seg" med et alt for stort lager av disse. Noen butikker kjøper også gråimport fra utlandet, og vil da også virke mye billigere selv om ulempene ved gråimport kan være ganske store.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...