Ergotera Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 For ca 2 ar siden kjopte en venninde av meg et lydkort til 999 kr. hos elkjop pa Karl Bernes. Tanken var at jeg skulle gjore jobben for henne. Det tok 2 manader for jeg hadde tid til a utfore jobben. Da jeg fikk sett pc en hennes, anbefalte jeg henne a kjope en ny pc. Vi tok med oss kortet a dro til butikken. Vi spurte om de kunne ta kortet tilbake uopnet mot at vi kjopte en ny pc av de. De svarte nei. Min venninde valgte aa vente med pc kjopet til hun fikk bedre raad og beholdte kortet. Et aar senere kjopte hun en ny pc som jeg bestilte for henne fra Komplett. Som takk for jobben ga hun meg lydkortet. Da jeg apnet pakken saa jeg med en gang at kortet var brukt. Det laa et tykt stovlag paa det, pluss skrumerker. Ikke nok med det, kortet var defekt ogsa. Vi klaget til ingen nytte. Vi fikk ikke engang det defekte kortet tilbake som de skulle se paa. Fransk tastatur. Lenke til kommentar
HolgerL Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg vil si at det er deres skyld. Når man kjøper noe på postordre skal man kontrollere og godkjenne det man har kjøpt innen ti dager. Det er poenget med angrefristen. Lenke til kommentar
tomahg Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Var ikke kortet kjøpt hos elkjøp i butikk? Allikevel bør man vel gjøre butikken oppmerksom på en slik mangel innen rimelig tid, og ikke to år senere. Uansett er det jo dårlig å ikke ville levere tilbake det defekte lydkortet... Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Om dette er svindel? Nei Dette må du nok ta helt og holdent på din kappe. Lenke til kommentar
alijens Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Helt enig. Du har brukt for lang tid på å reklamere. De stakkars mennesken på elkjøp kan ikke vite om du har brukt det eller ikke. Jobber selv i bransjen og jeg ville heller ikke godtatt dette. Sånn er det bare. Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Sjekk garantien på kortet. Creative tror jeg ga 3års garanti på lydkortene sine tidligere (mulig de fortsatt gjør dette). Det eneste grunnen for at butikken har lov til å beholde kortet er hvis de 1. får din tillatelse til å ta det, 2. kortet har blitt byttet på garanti, 3. kjøpet har blitt hevet. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Elkjøp hadde vel då 30 dagers åpen returrett også på den tida., dermed blir det ikkje noko som gjer at ein kan kreve returrett (verken lovmessig eller noko form for garanti) Når kortet er 2 år før ein oppdager at det er defekt så blir det veldig vanskeleg å argumentere med at det har skrumerker og støv på seg og dermed aldri har virka. Om me hadde levd i ein ideel verden der alle retta seg etter Kardemommeby-loven så hadde det ikkje vore noko problem, diverre gjer me ikkej det og du sitter med skjegget i postkassa denne gongen. Lenke til kommentar
brannslange Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Det er fem års reklamasjonsrett på slikt utstyr i Norge. Du kan derfor uten problem kreve å få kortet reparert eller få nytt. Dersom butikken ikke greier dette kan du få kjøpet hevet (pengene tilbake). Hvorfor de andre i denne tråden svarer som de gjør er for meg en gåte. Lenke til kommentar
Skaptrollet Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 er det ikke sånn at loven sier at du må reklamere innen rimelig tid fra du oppdager feilen, så elkjøp må ta imot! Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 er det ikke sånn at loven sier at du må reklamere innen rimelig tid fra du oppdager feilen, så elkjøp må ta imot! 2 år er ikke rimelig tid. Spesielt når det tar såpass lang tid (iallefall 1 år og 2 mnd) før de omtrent gidder å åpne pakken. Lenke til kommentar
kjhanken Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) Det er fem års reklamasjonsrett på slikt utstyr i Norge. Du kan derfor uten problem kreve å få kortet reparert eller få nytt. Dersom butikken ikke greier dette kan du få kjøpet hevet (pengene tilbake). Hvorfor de andre i denne tråden svarer som de gjør er for meg en gåte. Og hvorfor du svarer som du gjør er også en gåte.... Trådstartet sa i første post at det var skrumerker på kortet, noe som gjør at omtrent alle vil si at dette har brukeren gjort selv. Og da gjelder ikke garanti eller reklamsjonsretten lengre. Og kommer han med den usannsynlige historien som han lirket av seg, så vil de omtrent bare smile litt og henvende seg til neste kunde (som i deres øyne ikke forsøker å svindle de slik som trådstarter). Hadde han kommet dagen etter at han hadde kjøpt det og sagt at dette var et brukt kort, så hadde de forhåpentligvis trodd på han. Men ikke etter så lang tid som trådstarter. Edit: Trådstarter har tydligvis ytret sitt missbehag om saken tidligere også. Link Endret 12. juli 2005 av kjhanken Lenke til kommentar
alijens Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 kortet har du krav på å få tilbake men da må du betale for servicen. Noe som vanligvis ligger på rundt 400Kr. Kjøp deg et nytt kort du. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) For å svare på tittelspørsmålet "Er dette svindel eller ikke? Nei, men det var iallefall et godt forsøk fra trådstarters side! Elkjøp er kanskje ikke verdens beste butikk. Men det er faen meg mange idiotkunder/bedragere der ute også, slik som trådstarter (jeg tar ikke stilling til hvilket alternativ han faller inn under) I det hele tatt synes jeg den slags forsøk på utdriting av butikker er noe forbanna tull -nå skal du ta Elkjøp liksom?? Skriv gjerne en saklig fremstilling av hva som har skjedd, det kan være nyttig for alle, men dette blir bare totalt useriøst. Edit: Og ja, man kan holde ting tilbake med hjemmel i lov om håndtverkstjenester i påvente av betaling. Edit: Reklamasjon må skje innen "rimelig tid". Akkurat hvor grensen går er ikke greit å si, men 2 år er DEF altfor sent. Endret 12. juli 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
krippa1970 Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Helt enig. Du har brukt for lang tid på å reklamere. De stakkars mennesken på elkjøp kan ikke vite om du har brukt det eller ikke. Jobber selv i bransjen og jeg ville heller ikke godtatt dette. Sånn er det bare. Enig med deg i dene saken.Hvordan skal de som solte korte vite at det er ikke deg som har gjort dete Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hvis han er innenfor reklamasjonstiden, har vel trådstarter en sak. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hvis han er innenfor reklamasjonstiden, har vel trådstarter en sak. Han er muligens innefor garantitiden, men uansett hva mangelen går ut må man reklamere så snart man finner ut av eller burde ha funnet ut av mangelen. Og den fristen har han klart overskredet når det tok 1 år og 2 måneder før han i det hele tatt gadd å ta det ut av esken! Lenke til kommentar
StigJakobsen Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Det er et par ting jeg begynner å lure på når jeg sjekker opp litt. Når trådstarter har tidligere nevnt i en post denne saken, for vel 4 mnd siden Link, hvorfor det kommer opp igjen nå. Ref: LinkDet er ikke få ganger hvor jeg skifter på deler mens maskinen er på. Dette her med statiskel. er bare tøys. Trådstarter har i tråden "hva er det verste din PC har overlevd?!", sagt følgende utsagn som quotet ovenfor. Er det trådstarter som har vært uforsiktig med kortet når han har behandlet det. Kommer jo frem at han ikke har de store kunnskapene om hvordan datakomponenter skal behandles, og i hvert fall hvordan det skal monteres på rett måte. At det er merker på kortet kan være alt fra kort som har vært til reparasjon til påført av trådstarter. Lurer også på hvorfor Elkjøp gjorde seg motvillig til å levere tilbake kortet. Har selv ikke hørt at det har skjedd tidligere. Men er det ikke slik at rimelig tid for reklamasjon er fra når du oppdager feilen, ikke fra når du kjøpte varen. Så selv om det tar ett år før du får brukt varen, så du kan se feilen, vil ikke det ha noe å si. Men vil tru at det første problemer ligger nå i hvorfor Elkjøp valgte å holde på varen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) "Rimelig tid" regnes fra den tid man faktisk oppdaget eller BURDE ha oppdaget feilen. Dette er en helt åpenbar feil som enkelt ville ha vist seg hvis trådstarter i det hele tatt hadde åpnet esken. Han burde undersøkt kortet på et tidligere tidspunkt hvis han skulle hatt sjans til å reklamere. Butikker kan ikke bli utsatt for at folk kjøper ting for å ha det liggende ubrukt i årevis og plutselig dukke opp med en reklamasjon når man en dag pakker det ut. Man må kunne kreve at kjøper er litt mer våken enn trådstarter har vært her. Endret 12. juli 2005 av Slettet-52Y1nIV0tv Lenke til kommentar
macklett Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) For ca 2 ar siden kjopte en venninde av meg et lydkort til 999 kr. hos elkjop pa Karl Bernes. Tanken var at jeg skulle gjore jobben for henne. Det tok 2 manader for jeg hadde tid til a utfore jobben. Da jeg fikk sett pc en hennes, anbefalte jeg henne a kjope en ny pc. Vi tok med oss kortet a dro til butikken. Vi spurte om de kunne ta kortet tilbake uopnet mot at vi kjopte en ny pc av de. De svarte nei. Min venninde valgte aa vente med pc kjopet til hun fikk bedre raad og beholdte kortet. Et aar senere kjopte hun en ny pc som jeg bestilte for henne fra Komplett. Som takk for jobben ga hun meg lydkortet. Da jeg apnet pakken saa jeg med en gang at kortet var brukt. Det laa et tykt stovlag paa det, pluss skrumerker. Ikke nok med det, kortet var defekt ogsa. Vi klaget til ingen nytte. Vi fikk ikke engang det defekte kortet tilbake som de skulle se paa. Fransk tastatur. Det at dere ikke kontrollerte kortet var meget synd, da kjøperen faktisk har en del forpliktelser i hensyn til et kjøp. Uansett gjør dette vel neppe noe i det hele tatt hvis du hadde planer om å bruke dette på en ny maskin. Lydkortene du pr i dag vanligvis får integrert på hovedkortet, er vel sikkert omtrent/nesten på samme nivå som et lydkort til en tusenlapp for 2 år siden. Samme lydkortet du har der er vel ikke verdt mange hundrelappene i dag likevel? Endret 12. juli 2005 av macklett Lenke til kommentar
TEE Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 For ca 2 ar siden kjopte en venninde av meg et lydkort til 999 kr. hos elkjop pa Karl Bernes. Tanken var at jeg skulle gjore jobben for henne. Det tok 2 manader for jeg hadde tid til a utfore jobben. Da jeg fikk sett pc en hennes, anbefalte jeg henne a kjope en ny pc. Vi tok med oss kortet a dro til butikken. Vi spurte om de kunne ta kortet tilbake uopnet mot at vi kjopte en ny pc av de. De svarte nei. Min venninde valgte aa vente med pc kjopet til hun fikk bedre raad og beholdte kortet. Et aar senere kjopte hun en ny pc som jeg bestilte for henne fra Komplett. Som takk for jobben ga hun meg lydkortet. Da jeg apnet pakken saa jeg med en gang at kortet var brukt. Det laa et tykt stovlag paa det, pluss skrumerker. Ikke nok med det, kortet var defekt ogsa. Vi klaget til ingen nytte. Vi fikk ikke engang det defekte kortet tilbake som de skulle se paa. Fransk tastatur. Unskyld meg, men i en annen tråd der du snakket om dette kortet skrev du følgende: Da jeg endelig fikk anledning til å gjøre det og pakket ut kortet, så vi at kortet var brukt. Tykt støvlag samt skruemerker og andre riper. Da angrefristen hadde gått ut, måtte vi bare montere det. Til min stor forskrekelse var kortet defekt og.Da min kollega, en eldre dame var i butikken for å forklare de saken, ble hun møtt med mistro og fikk aldri erstatning for kortet. Hun fikk ikke engang det defekte kortet. Hun orket ikke å gå videre med saken. Dårlig løgner, dårlig forsøk på å lure butikken, og taperaktig av deg å prøve og spille på "slemme-Elkjøp-lurer-alle-så-syns-synd-på-meg" taktikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå