Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvilke forsterkere bør jeg gå for?

Anbefalte innlegg

Ser med glede at Bilradiospes.no har salg på forsterkere fra Sony.

Er disse noe tess?

Skal ha forsterker til en 3-4år gammel Rockford Punch 12" Sub, og en 4-kanaler for frontsett og hatehylla.

I front er det et Soundstream XSC.6 sett på 150W RMS,

bak er det et Soundstream XST 6.9 på 200W RMS.

Sub'en er på 300W RMS

Alt i 4 Ohm

Pr. i dag har jeg en Boss forsterker som er 4x100W RMS... fungrer mere enn tillfredsstillende, så denne "må" ikke byttes ut, men kan..

....og en bedriten forsterker på sub, denne må byttes.

Forslag til mono-blokk:

Sony XM-D500x 1690,- 250W RMS i 4 Ohm

Sony XM-D1000P5 2490,- 500W RMS i 4 Ohm (Overkill?)

Forslag til 4-kanaler:

Boss IQ-400.4 1890,- 4X210W RMS i 4 Ohm

Sony sine og de andre merkene liger jo på 4x50-60 W RMS for samme pris, vil ikke nedgradere fra 4x100W til 4x50-60W, så Boss har reelt det eneste alternativet.

Edit, Mens jeg holder på.

Hvilken spiller bør jeg gå for?

http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1404 (er den verdt 1000,- mere en den under?)

http://bilradiospes.no/prod_detaljer.php?id=1376

Eller en annen spiller for ca. 2000,-

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk denne tråden. Ville ikke hatt de Sonyforsterkerne om jeg fikk det hivd etter meg :thumbdown:

Er rockforden svc 4 0hm eller dvc 2 ohm?

Og ja, Woodstock DAB52 er virkelig verdt tusenlappen mer. Du får jo DAB til spottpris samt en solid spiller for pengene der.

Riktignok ikke dedikert subutgang, noe som hadde vært en fordel, men skal du ha det må du fort opp i en DEH-P7700MP eller hva med en P77MP? - Kremspiller ;)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

*hive sony forsterkere etter Jalla, bare for å se hva som skjer*

Rockforden er meg bekjent en 4 Ohm, er temmelig sikker på det!

Sub utgang er jo ikke et must, har jo splittere ol.

Vil det være verdt pengene å kjøpe en ny 4x210W RMS til fordel for den 4X100W RMS forsterkeren jeg har nå? Den jeg har fungerer godt nok for meg enda, grøter kanskje til diskanten litt, men det må kune justeres ned noe med Eq/delefilter.

Pioneer spillerne blir nok litt i drøyeste laget for meg..

(har spillerens innebygde forsterker noe å si når jeg kjører alle høytalere fra ekstern forsterker?)

Annbefal meg en god Monoblokk med litt instillingsmuligheter og jeg blir glad :D

pris... tja, maks 3 laken? er ikke stinn.....

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Les tråden som ble linket til, så lærer du litt (det gjorde jeg :D) Du kommer sannsynligvis til å finne en av de bedre 4 kanalerene pris/ytelse

(hint, soundstream eller helix)

Hvis alle elementer drives av ekstern forsterker har innebygget forsterker i spiller NULL og si.

Uansett er det nesten ingen spillere som klarer å levere mer enn 4*27W RMS (og knaptnok det..)

Edit: Kan du ikke gå for en 5 kanaler også? Billigere det vel? :)

Blir vel ikke samme lyd, men...

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Om det er en 2ohms dvc eller 4 ohms dvc sub så kan han fint handle inn en 5kanaler. Spille musikk vil den nok gjøre, men vil en nok ikke få full utnyttelse av suben med 5kanalerne i den prisklassen han er i :)

Xvani er i full fart med å lære ser jeg, kjenner igjen litt av aha-opplevelsen jeg hadde sjøl for noen år siden, hehe :D

Lenke til kommentar

Hmm, jeg blir litt for lett oppslukt av slik. Kjøpte nettopp ny TV... Nå kan jeg nesten alle plasma TV'er og LCD'er på det norske markedet på modellnavn.

Ser jeg dem i en butikk kan jeg nesten utvilsomt si hvilken TV det er :)

Jeg begynnte å trene så smått for ca ett år siden, nå har jeg en fettprosent på 6.8% og er 8kg tyngre enn jeg var da jeg startet :) I tillegg vet jeg NØYAKTIG hva jeg putter i meg, og vet det meste om kostilskudd og hva det er godt for.

For ikke å snakke om PC kompetansen.. Skulle bare ha bra nok PC til å kjøre warcraft 3 da det kom ut. Resultat? Jeg kunne ALT om ALLE komponenter på markedet, og fant seff PCn med best pris/ytelse. Jeg følger fortsatt med på PC da det er lett å oppdatere seg, men har ikke produktoversikten jeg en gang hadde :)

DiskusjonsForum er seriøst verdens beste kunnskapskilde

Endret av Xvani
Lenke til kommentar

Kunnskapshungrig mann altså, hehe :D

Kjekk egenskap det der, er litt sånn sjøl også, det siger inn og så blir du bitt av basillen. Skummelt...

Tror du skal finne deg en energishake type brainbooster og lese gjennom denne sida. Når du så har fordøyd alt her er du meget godt rusta til å gå løs med ennå mer friskt mot ;)

Lenke til kommentar

Hepp!

Var på Jernia i går, der har de en som driver med stereo/bil generelt.

han kunne tillby meg en Rockford Fosgate Power T10001BD på 1000W RMS (i 1 Ohm, 500W RMS i 4 Ohm) til 4000-4500,-

MYE penger, men når det er ca. halv pris, da MÅ jeg bare slå til!

Eneste ulempen er vel at denne er glad i strøm, så jeg må nesten få tak i kondensator også etterhvert....

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Det som er viktigere enn kondensator er nok dynamo og batteri, samt skikkelig kabling fra disse til karosseri.

Er dynamoen for pinglete må du ha ny, samme med batteri. I tillegg bør du nok ha 50mm2 kabling bak til en splittblokk med utganger til forsterkerne. Kabling som holder mål samt spiltblokk bør du ha uansett. En Power Plant fra Soundstream f.eks....

RF'en vil nok ha balletak på subene dine. Fin forsterker det der om du får den for 4 lapper.

Lenke til kommentar

:scared: 50mm2 kabler? kjøss katta der sola normalt ikke skinner!

Trodde jeg ville komme langt med 20mm2 kablene mine jeg...

Regna med å måtte bruke 20mm2 helt frem til RF'en, men 50mm2?

Edit; ser du skriver bør. Så optimalt burde jeg ha 50mm2, men det holder antageligvis med 20mm2

Splittblokk må jeg jo ha, men trenger jo ikke noe så fryktelig avansert...

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

20mmm2 jeez! Det er jaggu rene sytråden jo :D Sjekk denne tabellen.

I og med at forsterkern din er strømsterk så det holder havner den nok på smørsiden av 1000W. Her er det amperestyrke ute og går...

50mm2 er nok det du trenger siden du skal ha en egen forsterker for å drive resten av systemet også. Hva med et totalt ampwiring kit fra sida jeg linka til? Priser eller andre forslag får du om du kontakter Engen Audio, kommer hjem fra ferie i dag tenker jeg. Sjekk også Evus hos Morel :thumbup:

Har 50mm2 sjøl jeg og det er knallfint å legge om kablene er av god kvalitet.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Ajaj, begynner å få tvil nå :p

Har jeg max uflak, som vanlig.... må jeg bytte dynamo, batteri, kabler, osv..

Men men.. må få meg en liten tilbakeleveringsgaranti på forsterkeren...

I tabellen, der står det 1000W (dette er vel RMS?) på 3&5m, jeg har ca. 4m står det 2, altså 30 – 35 mm² . Dette er vell ved full belastning..

Jeg kommer ikke til å skru opp lyden så mye at jeg må kjøpe forsterket bakrute, men kjøre det så høyt at jeg hører mye godlyd i bilen.

+ at høyttalerne ikke er så himmla kraftige..

I følge den tabellen du linka til så er 700W maks for mine kabler, dette mener iallefall hodet mitt at vil holde..

Så, i første ommgang, så vil jeg fortsette med de kablene jeg har nå, å kjøpe til en dært med 20mm² for å koble på forsterkeren fra delingsboks.

Går for 50mm² når jeg enten får tak i kraftigere 4-kanaler eller ny bil :D

Edit; trekker forsterkere maks effekt hele tiden, eller tar de det de trenger?

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

Det lønner seg uansett å ha større kabel enn mindre. Forsterkerne tar det de kan få, og er det strømhungrige sakert så suger de til seg så det holder.

Har du en 90A dynamo så vil den holde greit, men som du sier vil det ikke være behov for max uttak hele tiden.

Uansett ville jeg nok absolutt ha investert i 50mm2 var jeg deg. Mindre motstand og bedre effekt. Bruk heller 20mm2 kablene din ut fra ei splittblokk.

Kablene plukker du bare med deg til neste bil så slipper du å tenke mer på det ;)

Lenke til kommentar

Hmm, da må jeg sjekke dynamo, sjekke priser på 50mm2, må vel ha 4m. en eller annen måte å kole den til batteriet.. selger de 50mm2 kabelsko?

Så må jeg reparere startern, og evt bytte batteri, så er jeg good to go :D

Må vel også ha ny sikringsholder og sikring.... AAARGH! blir mange kronasjer dette.

Regner med at jeg legger opp dobbelt sett med jordingskabel, blir jo mange meter til overs av 20mm2 så det må være et fint bruksommråde :D (med dette mener jeg å legge en kabel fra hver forsterker å jorde i chassiet, ikke bruke fordelingsblokk)

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar

20mm kan du fint bruke til å legge ekstra strøm fra dynamo og batteri til jord.

Kabelsko, koblingsblokker, sikring og annet får du der du handler strømkabel, no sweat ;)

Koblingsblokk må du ha uansett til å dele strømmen fra 50mm2'ern til to forsterkere vettu.

Ville hatt 5m 50mm2 jeg i tilfelle du trenger en ekstra meter i nybilen.

Lenke til kommentar

Den var ikke dum, den ekstra meteren!

Men jeg skal sjekke pris på 50mm2 og kabelsko, men han har det nok ikke på lager, Tipper jeg kommer til å kjøre 20mm2 en stund for å se hvordan det går..

Hvis kabelen er for liten, hvordan vil jeg merke det? Vil jeg ha mulighet for å høre det på lyden? eller kun i at kabelen blir varm..

Ekstra kabel fra dynamo? hva mener du her?

Fra batteri til jord er det vel ca. 20mm2 som ligger som standard, men en ekstra skader selvfølgelig ikke.

Edit; Eneste jeg kommer på at må byttes er sikringen ved batteriet, 40A blir vel litt lite...

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Hvis kabelen er for liten, hvordan vil jeg merke det? Vil jeg ha mulighet for å høre det på lyden? eller kun i at kabelen blir varm..

Den kan bli varm, men mest av alt merker du det på at du ikke vil få punch i forstrerkern ved store pådrag, noe som ikke er sunt for elementene da fortsterkeren kan gå i klipping om den får for lite strøm.

Tenk på strøm som vann i rør og forsterkern som ei pumpe. Jo grovere rør, jo mer vann. Tynne rør fører til slitasje og varmgang.

Omtrent som å suge tykk slush med sugerør...

Ekstra kabel fra dynamo? hva mener du her?

Dynamoen er også jorda, og også her lønner det seg å oppgradere ledningsnettet. Ike vits i grov kabel ett sted om det er en del i kretsen som er tynn og pinglete. Ting blir aldri bedre enn det svakeste leddet vettu ;)

Ekstra jording i tillegg til originalkablinga er å anbefale.

Edit; Eneste jeg kommer på at må byttes er sikringen ved batteriet, 40A blir vel litt lite...

Du bør nok ha mer ja. 120A vil jeg anslå for å være fornuftig til ditt bruk.

Se på summen av sikringene på forsterkern dine så får du en idè om sikringsstørrelsen du har behov for.

Lenke til kommentar

Takker for inspillenne..

Da vet jeg hvordan jeg skal høre etter på sub'en om at kabelen er for liten, ved at det ikke blir DONK! men D0nk!?

Hehe, selvfølgelig mente du jording fra dynamo, trodde først det var koblingen fra dynamo til batteriet (om det i hele tatt er noen direktekoblinger der imellom...)

Da kjøper jeg forsterkeren i dag, så kommer jeg tilbake med enten tilbakemeldinger eller spørsmål i morgen!

Endret av BrAtTeRn
Lenke til kommentar
Da vet jeg hvordan jeg skal høre etter på sub'en om at kabelen er for liten, ved at det ikke blir DONK! men D0nk!?

Jepp, slapp og anstrengt lyd. Og når du øker volumet på spillern følger ikke subene med, bare blafrer og spiller mer upresist.

Hehe, selvfølgelig mente du jording fra dynamo, trodde først det var koblingen fra dynamo til batteriet (om det i hele tatt er noen direktekoblinger der imellom...)

Klart det er kobling mellom dynamo og batteri, hvordan skulle en ellers få lada opp batteriet, hehe :p Tykkere kabling der er også å anbefale :thumbup:

Du får koble og herje litt, høre deg for om priser på komplett 50mm2 koblingspakker og slikt :)

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...