31137 Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 (endret) I går fant jeg ut at jeg skulle tørke støv i PC'en min mens jeg så futurama på tv. Koblet av alt av ledninger og demonterte hele driten. Kan ikke så mye om hvordan innmat i en PC ser ut, så dette ble en flott erfaring tenkte jeg. Etter å ha demontert alt og tørket støv, satt jeg alt sammen igjen. Føler meg sikkert på at jeg har gjort alt rett, siden jeg har satt den sammen tre ganger i natt Problemet: Når jeg starter opp PC'en, så kommer det noen lyder som vanligvis er der når jeg starte opp, og etter ca 3sek så skal det komme et biiip fra PC'n før det vises noe på skjermen. Nå kommer det ikke bare ett biip, men 3. Et langt biiiiip, etterfulgt av to korte bip bip. Og der slutter oppstarten. Har trippelsjekket prossesor og minne og alt annet, men vet ikke hva som er feilen. BTW: kke noe ting opp på skjermen. Edit: leif på besøk Endret 12. juli 2005 av 31137 Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hm først ville jeg prøvd å resette bios! Men det virker som det er feil på prosessor, kjøling eller minne. Sikker på du har satt i prosessor riktig? At kjøleribbe har sjikkelig kontakt med prosessor flaten? At vifte kontakten står riktig i? Lenke til kommentar
31137 Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 1. Hvordan resetter jeg BIOS? Prossesor: Jeg er sikker på at jeg har satt prosessoren riktig ned i "hullet". Kjøling: Det var jeg litt usikker, men trodde at jeg hadde gjort det riktig. Kan sjekke opp dette. Det hadde ihvertfall kontakt, det er jeg sikker på. Vifte kontakt: Inne i strømforsyninga mener du? Isåfall, ja det er jeg sikker på, men det skader ikke å dobbelsjekke. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Du kan prøve clear CMOS, men jeg ville aller først sjekke alle kabler. (og eventuelle varsellys nedpå hovedkortet) Lenke til kommentar
31137 Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Ok.. ska gå ned å lete etter den clear CMOS greia jeg. Lenke til kommentar
frodeaa Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hva tørket du støv med? Håper du ikke brukte en av de derre kostene... Sånne ekstra statiske greier som holder på støvet. Da er du nok sannsynligvis ille ute... Evt. dersom du vet hva merke hovedkortet har så kan du prøve og søke på beep code på google for og feilsøke... Vet det er en website som har stor oversikt over forskjellige koder, men husker den ikke i hodet. Kanskje noen andre her inne husker? Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Jeg holdt på å klikke når PC'n min ikke ville starte etter å ha satt i nytt hovedkort og RAM for noen uker siden. Viste seg at det var strømmen til grafikkortet som ikke sto i Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hva tørket du støv med? Håper du ikke brukte en av de derre kostene... Sånne ekstra statiske greier som holder på støvet. Da er du nok sannsynligvis ille ute... Evt. dersom du vet hva merke hovedkortet har så kan du prøve og søke på beep code på google for og feilsøke... Vet det er en website som har stor oversikt over forskjellige koder, men husker den ikke i hodet. Kanskje noen andre her inne husker? Det skal veldig mye til før du skader maskinvare med statisk elektrisitét. Dette ble testet i hjemmepc for 2-3 år tilbake. Lenke til kommentar
frodeaa Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hva tørket du støv med? Håper du ikke brukte en av de derre kostene... Sånne ekstra statiske greier som holder på støvet. Da er du nok sannsynligvis ille ute... Evt. dersom du vet hva merke hovedkortet har så kan du prøve og søke på beep code på google for og feilsøke... Vet det er en website som har stor oversikt over forskjellige koder, men husker den ikke i hodet. Kanskje noen andre her inne husker? Det skal veldig mye til før du skader maskinvare med statisk elektrisitét. Dette ble testet i hjemmepc for 2-3 år tilbake. Neppe. Skader som er forårsaket av statisk elektrisitet er vanskelige og "måle". Det finnes i hovedsak tre typer: de som kommer med en gang, de som kommer først etter noen måneder/år og de som kommer og går som de selv vil. At det er "svært" vanskelig og ta knekken på maskinvare på grunn av statisk elektrisitet er ren svada, og jeg lurer på hva slags undersøkelse det var Hjemme-PC hadde på det området. I tillegg stiller jeg meg svært skeptisk til kunnskapsnivået til de som skrev den artikkelen. Ta det fra en som jobber med elektronikk til daglig, statisk elektrisitet er farlig for hardware. Å ta på med fingrene uten å være jordet er ille nok i seg selv, men drive å tørke støv med støvkoster som er statiske (sånne som holder på støvet) det er rent selvmord. I teorien kan bare det å støvsuge/blåse (trykkluft) på komponenter ta knekken på de. Har personlig tatt knekken på elektronikk til flerfoldige tusen dollar, så kom ikke her og si at det er "vanskelig" å drepe elektronikk. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Du har antagligvis løsningen i beep-kodene. Slå opp i hovedkortets manual (evt. hent denne fra nettet) og se etter hva beepkodene: lang - kort - kort betyr. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Vikftekontakten, altså den kontakten som du fester i hk fra vifta som skal sitte på cpu! Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Hva tørket du støv med? Håper du ikke brukte en av de derre kostene... Sånne ekstra statiske greier som holder på støvet. Da er du nok sannsynligvis ille ute... Evt. dersom du vet hva merke hovedkortet har så kan du prøve og søke på beep code på google for og feilsøke... Vet det er en website som har stor oversikt over forskjellige koder, men husker den ikke i hodet. Kanskje noen andre her inne husker? Det skal veldig mye til før du skader maskinvare med statisk elektrisitét. Dette ble testet i hjemmepc for 2-3 år tilbake. Neppe. Skader som er forårsaket av statisk elektrisitet er vanskelige og "måle". Det finnes i hovedsak tre typer: de som kommer med en gang, de som kommer først etter noen måneder/år og de som kommer og går som de selv vil. At det er "svært" vanskelig og ta knekken på maskinvare på grunn av statisk elektrisitet er ren svada, og jeg lurer på hva slags undersøkelse det var Hjemme-PC hadde på det området. I tillegg stiller jeg meg svært skeptisk til kunnskapsnivået til de som skrev den artikkelen. Ta det fra en som jobber med elektronikk til daglig, statisk elektrisitet er farlig for hardware. Å ta på med fingrene uten å være jordet er ille nok i seg selv, men drive å tørke støv med støvkoster som er statiske (sånne som holder på støvet) det er rent selvmord. I teorien kan bare det å støvsuge/blåse (trykkluft) på komponenter ta knekken på de. Har personlig tatt knekken på elektronikk til flerfoldige tusen dollar, så kom ikke her og si at det er "vanskelig" å drepe elektronikk. Angående artikkelen i hjemmepc. (For de som ikke har lest den) Testen gikk ut på å teste ut myter og hvor mye pcer tåler. Test med statisk elektrisitét var en av flere tester. Jeg skulle gjerne lagt ved artikkelen, men det har jeg ikke lov til. Det var ikke profesjonelle tester og måling av skade som ble utført, men ting som "uvitende" og uheldige personer kan finne på. En annen test som ble utført, var at de drog ut skjermkortet med tang, og banket det inn igjen med hammer. Maskinen fungérte som før. Dette er selfølgelg noe du ikke skal gjøre hjemme, dette var for å teste hvor mye komponentene faktisk tåler. Dette blir kanskje litt off-topic. Men jeg har faktisk bygd opp pcer, demontért og byttet komponenter hundrevis av ganger. Jeg har aldri brukt noe antistatiske greier, aldri brukt silkehansker og aldri skadet noen komponenter. Jeg vil likevel anbefale folk å være forsiktige, men det kan bli for mye i den retningen også. Lenke til kommentar
31137 Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Update: Etter å ha åpne alt igjen og satt samme alt meget nøye, samt resette BIOS, så funker PC'n.. Nesten ihvertfall. Problemet nå er at den ikke gjennkjenner noen av harddiskene mine. Fikk feilmelding med at den ikke gjennkjenner noe OS(noe som ikke er så rart, når det ikke finner diskene ) Brukte en oppstartsdiskett for å søke manuelt etter diskene, men den finner ikke noe fra C til H... Noen tips. Tørket støv med papir og støvsuger Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Trykk på alle harddisk-pluggene i begge endene så dukker de nok opp. Har det problemet selv av og til, selv med helt nytt hovedkort. Lenke til kommentar
31137 Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 Trykk på alle harddisk-pluggene i begge endene så dukker de nok opp. Har det problemet selv av og til, selv med helt nytt hovedkort. Hmm.. prøvde nettopp, men fortsatt ingen reaksjon. Finner ingen av de 3 diskene Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Brukte en oppstartsdiskett for å søke manuelt etter diskene, men den finner ikke noe fra C til H... Det kan bety at du leter helt i blinde. Hvis du booter en DOS diskett og alle diskene er NTFS så er det helt naturlig at du ikke finner noe som helst. Du kan prøve fdisk eller lignende verktøy og se om du finner disker, og så se om de inneholder partisjoner. Lenke til kommentar
treant Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 anbefaler ikke å bruke en støvsuger, bruk heller en hårføner og sett den på "kaldtluft" og blås ut støvet Lenke til kommentar
31137 Skrevet 12. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2005 haha.. Nå funker den(bruker den nå) Men får ikke opp den siste disken. Har en 1.2GB og en 3GB til OS + at jeg prøvde å få brukt en 120GB, men den finner jeg ikke. Sist jeg sjekket var den FAT32, akkurat som de andre. Tips? BTW, så legg jeg bare støvsuger i bunn av kabinettet, slik at alt som sirkulerer blir sugd opp. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 Til opplysning: PCer bør "renses" for støv minst en gang i året. Den nye pcen min som har stått på laminatgulv var dekt av støv på baksiden etter fire måneder! (En del tok også veien inn) Q-tips egner seg godt til å fjerne støv, f.eks. inni CPU-vifter. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 12. juli 2005 Del Skrevet 12. juli 2005 haha.. Nå funker den(bruker den nå) Men får ikke opp den siste disken. Har en 1.2GB og en 3GB til OS + at jeg prøvde å få brukt en 120GB, men den finner jeg ikke. Sist jeg sjekket var den FAT32, akkurat som de andre. Tips? BTW, så legg jeg bare støvsuger i bunn av kabinettet, slik at alt som sirkulerer blir sugd opp. Finner du den i BIOS? Er det en IDE-disk? (eller S-ATA?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå