Gå til innhold

bærbar på fly?


Anbefalte innlegg

Noen flytyper (nevner ikke type av hensyn til flyselskaper osv) reagerer på mobiltelefoner. Problemet ligger i at brannslokningsannlegget i motoren kan reagere på signalene og dermed løse seg ut.

Dette er aldeles helt feil, mobiltelefoner og andre trådløse ting kan slå ut på radar og autopiloten under landing og takeoff på de gamleste systemene på fly. På langdisangse fly er disse byttet ut med skjermede systemer fordi internasjonale fly myndigheter vil ha det slik. Derfor kommer nå tilbud om trådløse nett på fly.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan bekrefte noe av dette. Jobber selv i Widerøe og har lest mange rapporter der det har blitt konkludert med at mobiltelefoner som ikke har vært slått av har utløst varslingen for brann i lasterommet. Altså ikke brannslukkningsanlegget, men varslingsanlegget. Og ikke i motoren, men i lasterommet. Men kapteinen må selvfølgelig foreta en sikkerhetslanding når slikt skjer. Dette har blitt vurdert flere ganger om kostnadene ved en slik landing skal belastes passasjeren som hadde mobilen sin på, men såvidt jeg vet har vi selv tatt på oss den kostnaden de gangne det har hendt.

 

Jeg tviler på at det bare er oss i Widerøe som har dette problemet, men jeg kan bare snakke for oss selv.

 

Vi har jobber forresten med å forandre brannvaslingssystemet slik at det ikke blir påvirket av mobilstråling. Mener å ha hørt at noen av flyene våre nå har blitt oppgradert slik at vi ikke har dette problemet på alle våre fly lenger.

 

Edit: La til litt info

Ey fett! En fellow widerøe-arbeider! Hvor jobber du? Jobber du som stuer?

 

Etter å ha lest det du skrev så innser jeg at du har rett. Husker bare at noe slikt ble nevnt kjapt på et kurs som jeg deltok i for en god stund siden.

Lenke til kommentar

Det er riktig som de sier at mobiltelefoner og annet elektronisk utsyr påvirker avionikken og de andre el. komponentene i flyet, men det er heller lite!

I de fleste tilfeller lager det ikke store problemer, men tar du sjansen? Det KAN skje en fatal feil!

Takeoff og landing er selvfølgelig de mest kritisk stundene!

 

Bluetooth, gprs-signaler og lignende er radio-signaler og jeg TROR(uten å si noe sikkert, da jeg vet lite om hvordan elektronikken i et fly er beskyttet) flyene har tatt konsekvensene av dette og beskyttet seg!

(Sykehusene har gjort det de flest steder hvertfall)

 

PS: Transistor-radio bl.a. er like ille!

 

Men gjør som fly-personale sier, så går det nok bra ;)

Lenke til kommentar

det er lov å bruke laptop i de meste nye flyene. hvis det er et gammelt fly så kan det hende at du ikke får brukt den.

 

og jeg har tatt med bærbaren min til thailand minst 50 ganger på flyet. og jeg har

 

surfa på nett med sas. lufthansa. og jeg har hørt at et japansk selskap og singapor airlines har nett.

 

så det kommer fler og fler selskaper med nett på flyene sine.

 

 

ps jeg har aldri blitt stoppa på grunn av bærbaren jeg har aldri fått spårsmål om den. og jeg har blit stopet mye

 

og jeg har sufra på nett med tog fra oslo- københavn

 

og det er nesten 2 år siden

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
det er lov å bruke laptop i de meste nye flyene. hvis det er et gammelt fly så kan det hende at du ikke får brukt den.

 

og jeg har tatt med bærbaren min til thailand minst 50 ganger på flyet. og jeg har

 

surfa på nett med sas. lufthansa. og jeg har hørt at et japansk selskap og singapor airlines har nett.

 

så det kommer fler og fler selskaper med nett på flyene sine.

 

 

ps jeg har aldri blitt stoppa på grunn av bærbaren jeg har aldri fått spårsmål om den. og jeg har blit stopet mye

 

og jeg har sufra på nett med tog fra oslo- københavn

 

og det er nesten 2 år siden

Det er lov å bruke PC i fly, nye som gamle, untatt under takeoff og landing. Noe annet har jeg aldri hørt om. En helt annen sak er at de på nyere fly monterer lan og wlan med mulighet for oppkobling på internet.

Lenke til kommentar

Jeg håper ikke hvorvidt laptop/mobil m/blåtann, ir-sendere, wlan og alt sånn virker inn på flyets elektronikk har noe å si for hvorvidt dere gidder å følge reglene eller ikke.

Jeg er ikke en regelfreak selv, men det er jo snakk om fly (what goes up, must come down), og man hører jo om sinnsykt mange flyulykker for tia.

Bedre å være føre var, vill ikke havne i atlanterhavet fordi en kjekkas bestemte seg for å fordrive tia med bluejacking :whistle:

Si at flyet har fått en skramme som har påvirket elektronikkskjoldinga, nei best å være sikker :thumbup:

Lenke til kommentar

Leste i en brosjyre på ett braatens fly at, strålingen fra mobilen ikke var bevist farlig for flyets elektronikk.

Men nettopp det at det ikke var bevist, var nokk til at dem forbød bruk av telefon på fly. Better be safe than sorry er det jo noe som heter.

Men så har du også det at, noen fly har visa telefon.. og på de tjener selskapene gode penger.. og da er det jo ekstra lett å forby telefon.

Lenke til kommentar

Hele poenget med diskusjonen, slik jeg ser det, er at luftfartsmyndighetene (sammen med tilsvarende post- og teletilsynet i de fleste land) forbyr bruk av sendere i fly. Flyselskapene må pent forholde seg til dette regelverket, og det er ingen ting å gjøre med det foreløpig.

 

Alt elektronisk utstyr med sendere må være avslått så lenge det befinner seg ombord i kabinen. Elektronisk utstyr uten sendere, eller med deaktiverte sendere, kan være på så lenge skiltet med "fest setebeltene" er skrudd av, dvs vanligvis under hele turen, bortsett fra avgang og landing.

 

Et annet moment i diskusjonen er hvorvidt passasjerenes fokus skal ligge hos elektroniske dingser i flyets kritiske perioder. I tilfelle flyet må evakueres, kan en laptop eller mp3-spiller koste oppmerksomheten din dyrebare sekunder. Brace yourselves! :)

Lenke til kommentar

Nå sitter jeg faktisk på en SAS Airbus A330 mellom Købehavn og Washington og tester ut det trådløs nettverket! Vi flyr over Island og hastigheten ligger på mellom 150-200kbps. Ikke så veldig raskt, men det holder til vanlig surfing og msn. Prisen er 29 dollar for hele flyturen (ikke så gæli det med tanke på dollarkursen).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...