Powerade Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Noen flytyper (nevner ikke type av hensyn til flyselskaper osv) reagerer på mobiltelefoner. Problemet ligger i at brannslokningsannlegget i motoren kan reagere på signalene og dermed løse seg ut. Dette er aldeles helt feil, mobiltelefoner og andre trådløse ting kan slå ut på radar og autopiloten under landing og takeoff på de gamleste systemene på fly. På langdisangse fly er disse byttet ut med skjermede systemer fordi internasjonale fly myndigheter vil ha det slik. Derfor kommer nå tilbud om trådløse nett på fly. Lenke til kommentar
gixer Skrevet 12. august 2005 Del Skrevet 12. august 2005 Jeg kan bekrefte noe av dette. Jobber selv i Widerøe og har lest mange rapporter der det har blitt konkludert med at mobiltelefoner som ikke har vært slått av har utløst varslingen for brann i lasterommet. Altså ikke brannslukkningsanlegget, men varslingsanlegget. Og ikke i motoren, men i lasterommet. Men kapteinen må selvfølgelig foreta en sikkerhetslanding når slikt skjer. Dette har blitt vurdert flere ganger om kostnadene ved en slik landing skal belastes passasjeren som hadde mobilen sin på, men såvidt jeg vet har vi selv tatt på oss den kostnaden de gangne det har hendt. Jeg tviler på at det bare er oss i Widerøe som har dette problemet, men jeg kan bare snakke for oss selv. Vi har jobber forresten med å forandre brannvaslingssystemet slik at det ikke blir påvirket av mobilstråling. Mener å ha hørt at noen av flyene våre nå har blitt oppgradert slik at vi ikke har dette problemet på alle våre fly lenger. Edit: La til litt info Ey fett! En fellow widerøe-arbeider! Hvor jobber du? Jobber du som stuer? Etter å ha lest det du skrev så innser jeg at du har rett. Husker bare at noe slikt ble nevnt kjapt på et kurs som jeg deltok i for en god stund siden. Lenke til kommentar
Deelay Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 Det er riktig som de sier at mobiltelefoner og annet elektronisk utsyr påvirker avionikken og de andre el. komponentene i flyet, men det er heller lite! I de fleste tilfeller lager det ikke store problemer, men tar du sjansen? Det KAN skje en fatal feil! Takeoff og landing er selvfølgelig de mest kritisk stundene! Bluetooth, gprs-signaler og lignende er radio-signaler og jeg TROR(uten å si noe sikkert, da jeg vet lite om hvordan elektronikken i et fly er beskyttet) flyene har tatt konsekvensene av dette og beskyttet seg! (Sykehusene har gjort det de flest steder hvertfall) PS: Transistor-radio bl.a. er like ille! Men gjør som fly-personale sier, så går det nok bra Lenke til kommentar
bluemac Skrevet 13. august 2005 Del Skrevet 13. august 2005 det er lov å bruke laptop i de meste nye flyene. hvis det er et gammelt fly så kan det hende at du ikke får brukt den. og jeg har tatt med bærbaren min til thailand minst 50 ganger på flyet. og jeg har surfa på nett med sas. lufthansa. og jeg har hørt at et japansk selskap og singapor airlines har nett. så det kommer fler og fler selskaper med nett på flyene sine. ps jeg har aldri blitt stoppa på grunn av bærbaren jeg har aldri fått spårsmål om den. og jeg har blit stopet mye og jeg har sufra på nett med tog fra oslo- københavn og det er nesten 2 år siden Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 det er lov å bruke laptop i de meste nye flyene. hvis det er et gammelt fly så kan det hende at du ikke får brukt den. og jeg har tatt med bærbaren min til thailand minst 50 ganger på flyet. og jeg har surfa på nett med sas. lufthansa. og jeg har hørt at et japansk selskap og singapor airlines har nett. så det kommer fler og fler selskaper med nett på flyene sine. ps jeg har aldri blitt stoppa på grunn av bærbaren jeg har aldri fått spårsmål om den. og jeg har blit stopet mye og jeg har sufra på nett med tog fra oslo- københavn og det er nesten 2 år siden Det er lov å bruke PC i fly, nye som gamle, untatt under takeoff og landing. Noe annet har jeg aldri hørt om. En helt annen sak er at de på nyere fly monterer lan og wlan med mulighet for oppkobling på internet. Lenke til kommentar
bluemac Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 det er veldigt rart jeg har fått beskjed fra peronalet på bangkok air at jeg får ikke bruke laptopen. men på de (gamle flyene dems ).det burte alle skjøne at man skal ikke bruke laptopen under take off Lenke til kommentar
rhemal Skrevet 26. august 2005 Del Skrevet 26. august 2005 Jeg håper ikke hvorvidt laptop/mobil m/blåtann, ir-sendere, wlan og alt sånn virker inn på flyets elektronikk har noe å si for hvorvidt dere gidder å følge reglene eller ikke. Jeg er ikke en regelfreak selv, men det er jo snakk om fly (what goes up, must come down), og man hører jo om sinnsykt mange flyulykker for tia. Bedre å være føre var, vill ikke havne i atlanterhavet fordi en kjekkas bestemte seg for å fordrive tia med bluejacking Si at flyet har fått en skramme som har påvirket elektronikkskjoldinga, nei best å være sikker Lenke til kommentar
Stig-Arne Skrevet 27. august 2005 Del Skrevet 27. august 2005 Leste i en brosjyre på ett braatens fly at, strålingen fra mobilen ikke var bevist farlig for flyets elektronikk. Men nettopp det at det ikke var bevist, var nokk til at dem forbød bruk av telefon på fly. Better be safe than sorry er det jo noe som heter. Men så har du også det at, noen fly har visa telefon.. og på de tjener selskapene gode penger.. og da er det jo ekstra lett å forby telefon. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 29. august 2005 Del Skrevet 29. august 2005 Hele poenget med diskusjonen, slik jeg ser det, er at luftfartsmyndighetene (sammen med tilsvarende post- og teletilsynet i de fleste land) forbyr bruk av sendere i fly. Flyselskapene må pent forholde seg til dette regelverket, og det er ingen ting å gjøre med det foreløpig. Alt elektronisk utstyr med sendere må være avslått så lenge det befinner seg ombord i kabinen. Elektronisk utstyr uten sendere, eller med deaktiverte sendere, kan være på så lenge skiltet med "fest setebeltene" er skrudd av, dvs vanligvis under hele turen, bortsett fra avgang og landing. Et annet moment i diskusjonen er hvorvidt passasjerenes fokus skal ligge hos elektroniske dingser i flyets kritiske perioder. I tilfelle flyet må evakueres, kan en laptop eller mp3-spiller koste oppmerksomheten din dyrebare sekunder. Brace yourselves! Lenke til kommentar
gixer Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Nå sitter jeg faktisk på en SAS Airbus A330 mellom Købehavn og Washington og tester ut det trådløs nettverket! Vi flyr over Island og hastigheten ligger på mellom 150-200kbps. Ikke så veldig raskt, men det holder til vanlig surfing og msn. Prisen er 29 dollar for hele flyturen (ikke så gæli det med tanke på dollarkursen). Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Genialt! Bare synd jeg skal fly med Delta når jeg skal over dammen neste gang... Tror ikke de har WLAN i flyene sine. Vet at det er en 767-maskin, men ikke mer. Flyr du på business class? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Lufthansa tilbyr dette uansett kabinklasse. ...det var ikke mange som trodde jeg var på MSN 35.000 fot over havet! Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Er det tilgang på 230V også? Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Er det tilgang på 230V også? Kun i business - ikke turistklasse. (Disse flyene har forresten ikke firstclass). Lenke til kommentar
gixer Skrevet 4. september 2005 Del Skrevet 4. september 2005 Nå sitter jeg på business ja, men man har tilgang til internett på hele flyet. Som sagt så er det trådløst. Strøm finner man på business og economy flex setene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå