Gå til innhold

bærbar på fly?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen flytyper (nevner ikke type av hensyn til flyselskaper osv) reagerer på mobiltelefoner. Problemet ligger i at brannslokningsannlegget i motoren kan reagere på signalene og dermed løse seg ut.

Den skal du få begrunne med en bedre kilde enn "noen du kjenner".

Lenke til kommentar
Noen flytyper (nevner ikke type av hensyn til flyselskaper osv) reagerer på mobiltelefoner. Problemet ligger i at brannslokningsannlegget i motoren kan reagere på signalene og dermed løse seg ut.

Den skal du få begrunne med en bedre kilde enn "noen du kjenner".

Akkuart det har jeg også hørt :) Lurer på om det var Widerøe...

Lenke til kommentar

Jeg bor i Irland og skal reise hjem til Norge på ferie, jeg har en laptop som er kjøpt i Storbritannia. Tror dere jeg vil kunne få problemer om jeg blir stoppet av Tollvesenet? Det er jo uaktuelt for meg å betale norsk toll for maskinen bare for å ha den i landet en uke.

Lenke til kommentar
Jeg bor i Irland og skal reise hjem til Norge på ferie, jeg har en laptop som er kjøpt i Storbritannia. Tror dere jeg vil kunne få problemer om jeg blir stoppet av Tollvesenet? Det er jo uaktuelt for meg å betale norsk toll for maskinen bare for å ha den i landet en uke.

Dersom du blir stoppa er jo alt du treng å gjere å vise til di irske adresse, og at du bur i Irland.

 

Eg bur i Dublin og har reist heim til Norge med laptop, pda, og andre gadgets mange gangar, utan problem.

 

Det er først når du flyttar tilbake til Norge at det blir aktuelt med innførselstoll.

Lenke til kommentar
Noen flytyper (nevner ikke type av hensyn til flyselskaper osv) reagerer på mobiltelefoner. Problemet ligger i at brannslokningsannlegget i motoren kan reagere på signalene og dermed løse seg ut.

Den skal du få begrunne med en bedre kilde enn "noen du kjenner".

Jobber som stuer.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Noen flytyper (nevner ikke type av hensyn til flyselskaper osv) reagerer på mobiltelefoner. Problemet ligger i at brannslokningsannlegget i motoren kan reagere på signalene og dermed løse seg ut.

Akkurat dette tillater jeg meg å tvile veldig veldig sterkt på. Dersom det virkelig var slik så ville nok selskapene gjort noe mer enn kun å opplyse om at "bruk av mobiltelefoner om bord er forbudt og disse må være avslått under hele flyturen".

 

Dersom brannslukningsapparatene i en motor løses ut vil det mest sannsynlig (helt sikkert?) føre til at motoren stopper (naturlig at en motor som brenner stoppes ikke sant?). Og dersom dette skjer med alle motorene så kan jo alle tenke seg selv hva som blir resultatet.

 

Igjen, dersom en påslått mobiltelefon har et så "dødelig" potensiale så ville de nok vært forbudt å ta med om bord.

 

Tenk deg bare selv hvor enkelt det ville være å være terrorist om det bare var å slå på mobiltelefonen.... :ohmy:

Lenke til kommentar

Har vært det samme på alle flyplasser jeg har besøkt iallefall. Man kan som regel kjøpe ringetid med kredittkort fra oppstartssiden.

 

OT:

 

Forresten bra valg av laptop. Har Z71V selv og har ikke noe negativt å si om den. Eneste er at skjermen kan se ut til å være skitten når man ser lyse farger.

Lenke til kommentar
Skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke finnes gratis WLAN på Gardermoen...

Det er forskjellig fra land til land og flyplasser tenker jeg. Her i Norge koster jo alt, så da er ikke det noe bombe at det ikke er gratis på Gardermoen.

Tja, WLAN på flyplass koster penger både på Stavanger lufthavn, Shiphol (Amsterdam) og SFO (San Francisco).

Lenke til kommentar
Noen flytyper (nevner ikke type av hensyn til flyselskaper osv) reagerer på mobiltelefoner. Problemet ligger i at brannslokningsannlegget i motoren kan reagere på signalene og dermed løse seg ut.

Den skal du få begrunne med en bedre kilde enn "noen du kjenner".

Akkuart det har jeg også hørt :) Lurer på om det var Widerøe...

Jeg kan bekrefte noe av dette. Jobber selv i Widerøe og har lest mange rapporter der det har blitt konkludert med at mobiltelefoner som ikke har vært slått av har utløst varslingen for brann i lasterommet. Altså ikke brannslukkningsanlegget, men varslingsanlegget. Og ikke i motoren, men i lasterommet. Men kapteinen må selvfølgelig foreta en sikkerhetslanding når slikt skjer. Dette har blitt vurdert flere ganger om kostnadene ved en slik landing skal belastes passasjeren som hadde mobilen sin på, men såvidt jeg vet har vi selv tatt på oss den kostnaden de gangne det har hendt.

 

Jeg tviler på at det bare er oss i Widerøe som har dette problemet, men jeg kan bare snakke for oss selv.

 

Vi har jobber forresten med å forandre brannvaslingssystemet slik at det ikke blir påvirket av mobilstråling. Mener å ha hørt at noen av flyene våre nå har blitt oppgradert slik at vi ikke har dette problemet på alle våre fly lenger.

 

Edit: La til litt info

Endret av Sjefern
Lenke til kommentar

Bra sjefern hadde litt mer kjøtt på beinet.

 

det er nok veldig mye føre var i bransjen.

dingser er farlige inntill motbevist.

 

Problemet er vel at boeing og gutta sier som så til flyselskapet(og forsikringsselskapet):

"denne skranglekassa har 10000 forskjellige dupeditter og sensorer. Noen av dem ble tegnet på 60-tallet. Vi gidder ikke å sertifisere den for forstyrrelser fra allverdens mobiltelefoner.

 

Kjøper du en ny skranglekasse av oss skal vi vurdere det hvis det er noe å tjene på det".

 

Et lite tillegg: GSMble utviklet for å funke opp mot nesten 500 km/t (dvs tog)

Dersom du har uflaks på flyet og beveger deg fortere enn dette fra/imot en antenne blir samtalen brutt...

Lenke til kommentar
Skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke finnes gratis WLAN på Gardermoen...

Det er forskjellig fra land til land og flyplasser tenker jeg. Her i Norge koster jo alt, så da er ikke det noe bombe at det ikke er gratis på Gardermoen.

Tja, WLAN på flyplass koster penger både på Stavanger lufthavn, Shiphol (Amsterdam) og SFO (San Francisco).

Som jeg sa så er det forskjellig fra sted til sted. I Singapore er det forresten gratis, de har også flere stands med pcer der man kan surfe gratis med de pcene som står der.

Lenke til kommentar

Skal gå fint det ja. Satt ved siden av 2 stk som hadde bærbar PC med seg. Kjente han jeg satt ved siden av. Han satt å så på film og koste seg. Var flere på flyet som hadde med seg bærbar PC.

 

Flyvertinnen sa at de måtte ta den av når vi lander og letter.

 

Sjekk med fly selskapet. Hadde vært greit med trådløst internett på flyet og.

 

"Heisann Christer. Finne på noe en dag ?"

"Ja, det kan vi sikkert gjøre, men jeg sitter på flyet."

"På flyet!?"

"Ja, har internett her nå."

"jeg tror deg ikke. Slå på Web Kamera da, og pek ut vinduet"

"*slå på camera og peke på Pyrineene*"

 

Det hadde vært fett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...