Gå til innhold

bærbar på fly?


Anbefalte innlegg

Nesten ingen ting av elektronisk utstyr kan forstyrre flyets dataelektronikk noe spessielt. Da må man nok fram med en radiosender med ganske mange watt.

Mobiltelefoner vet jeg ihvertfall ikke er noe problem ettersom alle nyere fly (og forholdsvis eldre også) kan oppgraderes med mobilsentraler slik at mobilene kan brukes i flyet. dette kan gjøres uten at flyets elektronikk trenger å "sikres" mer enn det det allerede er.

Bluetooth og trådløse nettverk tror jeg ikke har noe kraftigere signalstyrke enn mobiltelefonene så det er nok heller ikke noe problem.

 

Hvorfor man fortsatt ber folk om å skru av mobiltelefoner og annet elektronisk utstyr kan man jo spørre seg om. eneste er vel bare at du ikke vil få noe dekning på mobilen 15 km over bakken ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm.

Kommer til å ha med elektrisk utstyr (Mobiler, Laptops, kameraer) osv. til ca. samme summen når jeg drar på ferie.

 

Men vi vil vel ikke oppleve problemer når vi KOMMER til landet?

Plutselig spretter det opp Spanske tollere som skal ha betaling for Norske varer?

Lenke til kommentar
...

Men vi vil vel ikke oppleve problemer når vi KOMMER til landet?

Plutselig spretter det opp Spanske tollere som skal ha betaling for Norske varer?

Dette tviler jeg på så lenge du har norsk pass. Det blir litt som det er med biler, du har ikke lov til å kjøre en utenlandsk registrert bli med norsk førerkort i Norge, mens turister har det. På biler er derimot skiltene beviset på at de er inne i det norske systemet og at de har blitt betalt moms for. Det er derimot ikke tilfellet med laptoper og annet datautstyr. Skal nok være enkelt å få overbevist tollere om at iBooken min er norsk mtp tastaturet, men f.eks. speilreflekskamera KAN bli et større problem. Nå tviler jeg riktignok på at det blir et problem, men jeg gidder ikke komme i noen problemer når jeg er på ferie uten familie som kan betale for meg:P

Endret av |FSK|
Lenke til kommentar

Eg var nå nylig på tur til spania(via frankfurt), og hadde med digitalt videokamera,

digitalt fotokamera, laptop, pda og mobiler. Før eg reiste sørget eg for

tollklareringsatest, men ingen sjekket denne ved ankomst(ingen sjekket passene

vi hadde betalt 3000 kr for heller :( ).

 

Strømuttak pleier ikke å være noe problem. Flere plasser er det montert uttak

for utstyr flyplassen selv skal ha, mens andre er plassert for reisendes skyld. I frankfurt var eg spessielt imponert over dette, da det i de fleste gatene var plassert

en dobbelt stikkkontakt for hvert 4-6 sittegruppe. :thumbup: I Norge har eg ofte

måtte ty til skjulte uttak(bak brusautomater/spilleautomater osv) som eg midlertidig

kunne snylte av. Dette var noe eg gjorde ofte i militæret(reiste mye). Man kunne

finne meg sittende bak en brusautomat, eller midt i ankomsthallen på Gardemoen :whistle: Og i nødstilfelle har eg spurt pent damene i kiosker osv om å låne litt strøm

30-60 minutt. Et lite smil så er det i orden. ;)

 

Når det gjelder stråling, mobil og innvirkning på flyinstrumenter har eg selv ingen

utdannelse, men min bror er utdannet og har jobbet med dette i flere år. Dessuten

støtter normal fornuft min teori(mener eg). Selv om alle på flyet slår av mobilen, vil

flyelektronikken bli utsatt for GSM stråler(bland annet) både under takeoff og landing,

og selv under deler av turen. Så å slå av mobilen på fly, hjelper lite på forstyrrelser.

Dessuten er det høye krav til skjerming av denne type utstyr, som i praksis tilsier

at dersom instrumenter eller elektriske systemer i flyet blir påvirket av noe så vanlig

som GSM stråling, ville ikke systemet bli godkjent. Tross alt, dette utstyret koster langt mer en spillkonsoll. Grunnen til at vi ikke har lov til

å bruke mobil på fly mener eg har mer rotfeste i tidlig 70-80 tallet, da man visste

langt mindre om dette en nå. Gammel vane er vond å vende. Dessuten, vil det være

svært ubeleilig om piloten får gsm forstyrrelse i headsettet akkurat når han får beskjed om hvilken rullebane han skal lande eller lette fra :thumbup: Og ChallengerV8 kommer med et veldig godt poeng, som eg vil tro har mye å si i virkeligheten. Men ville da flyselskapene brydd seg så mye, og ikke operatørene i stede for? Just my 3c.

Lenke til kommentar

Er det forresten trådløst internett på Gardermoen?

 

Jeg skal nemlig vente omlag 4-5 timer på flyet mitt på utland, og da er det kjekt med internett der.

 

 

Jeg ser at flere bensinstasjoner og hoteller annonserer med "Telenor ADSL".

Betyr det at jeg kan koble meg opp på internett med mitt eget Telenor ADSL brukernavn og passord, eller MÅ jeg kjøpe det brukernavn og passord kortet de selger der?

Lenke til kommentar
Er det forresten trådløst internett på Gardermoen?

 

Jeg skal nemlig vente omlag 4-5 timer på flyet mitt på utland, og da er det kjekt med internett der.

 

 

Jeg ser at flere bensinstasjoner og hoteller annonserer med "Telenor ADSL".

Betyr det at jeg kan koble meg opp på internett med mitt eget Telenor ADSL brukernavn og passord, eller MÅ jeg kjøpe det brukernavn og passord kortet de selger der?

Jeg regner med at du må kjøpe brukernavn uten at jeg har sjekket dette opp spesielt. Telenor er rimelig dyre på wlan

 

100 kr for 4 timer

150 kr for 12 timer

200 kr for 24 timer

 

Var de prisene jeg fikk opplyst i når jeg nettop var i Sandnes.

 

Det er trådløst nettverk på gardermoen, men vær klar over at du ikke får kjøpt kort andre steder enn på innsiden av sikkerhetskontrollen ved gatene og det der, men det er selvfølgelig mulighet for å betale med kredittkort.

 

Når det gjelder strømuttak så sendte jeg en mail til Gardermoen da jeg skulle på ferie i fjor og i den forbindelse hadde 6-7 timers venting.

 

Jeg fikk følgende svar

 

Hei,

 

Det finnes ikke spesielle stikkontakter for bruk for passasjerer i

terminalen. Men dersom du finner en i publikumsarealene, kan du bruke den.

Jeg har sett noen i nærheten av utgangsdørene.

 

Vennlig hilsen

Passasjerservice

Lenke til kommentar
Er det forresten trådløst internett på Gardermoen?

 

Jeg skal nemlig vente omlag 4-5 timer på flyet mitt på utland, og da er det kjekt med internett der.

 

 

Jeg ser at flere bensinstasjoner og hoteller annonserer med "Telenor ADSL".

Betyr det at jeg kan koble meg opp på internett med mitt eget Telenor ADSL brukernavn og passord, eller MÅ jeg kjøpe det brukernavn og passord kortet de selger der?

Hvis du har Bedrifts-mobilabonnement fra Telenor kan du koble deg til alle Telenors trådløs-soner, både på flyplasser, hoteller og Statoil-stasjoner kostnadsfritt (imidlertid koster det flesk for ett bedriftsabonnemet).

Lenke til kommentar

1. Hæ? Har jeg rett til gratis oppkobling hos telenor (har bedriftsabb.)? Da ble plutselig en evt. ventetid på gardermoen plutselig ikke så kjedelig likevel. Dette med wlan på flyplasser i Norge er forøvrig informasjon som burde være lettere å finne.

 

2. Sorry nomore, men at det ikke er nødvendig med pass visste dere vel? Men tar jeg ikke feil er pass et av de eneste godkjente legitimasjonsbevisene du kan bruke i utlandet, så de pengene dere brukte på pass var nok en grei investering.

Lenke til kommentar

Har nettopp vært på ferie til Malaysia og jeg har blitt brun (og delvis rosa, tsk, tsk)

Jeg brukte PowerBooken min på nesten samtlige fly, inkludert flytypen 747-400, Fokker 100, 777-400 og 737-400. Dette gikk helt fint, og jeg ble informert at jeg måtte slå av dataen ved take-off og landing. Vel, jeg tok snarveien på Mac-laptopen min og klappet den i sammen i sin søte søvn, etter jeg hadde slått av AirPort (WiFi). Jeg brukte den optiske enheten flere ganger og jeg hadde ingen problemer med innpåslitne, nervøse passasjerer eller sure flyvert(inner).

 

Jeg, derimot var ikke obs på det tollvesensakene, men jeg nøyde meg med å ta kopi av kvitteringen jeg fikk på eplehuset. Når jeg tenker meg om så skal vel norsk tastatur være tilstrekkelig bevis for norsk kjøp, som andre har delvis konstatert før i posten.

 

GOD REISE!!!

Lenke til kommentar

For å være pirkete har ingen konstatert dette, men kun kommet med antagelser. De tollsakene er egentlig ikke noe problem, med mindre du blir pekt ut til full sjekk (rutinekontroll av enkelte utvalgte). Jeg har hatt en tendens til å havne i slikt, selv om jeg hverken kjøper alkohol eller tobakk, men av erfaringer med tollvesenet tror jeg det er greit å ha papirene i orden :p

Lenke til kommentar
2. Sorry nomore, men at det ikke er nødvendig med pass visste dere vel? Men tar jeg ikke feil er pass et av de eneste godkjente legitimasjonsbevisene du kan bruke i utlandet, så de pengene dere brukte på pass var nok en grei investering.

vi fikk beskjed av reiseselskapet at vi var nødt til å ha med pass :hmm:

 

eg vet at visa ikke er gyldig legitimasjon, men førerkort skal være godkjent?

pass er nå greit å ha uansett, varer hvertfall i 10 år.

 

 

og appropo trådløse soner. disse er sjeldent noe vanskelig å komme over

på en flyplass i dag, men telenor sine er spessielt dyre :no:

på gardemoen fant eg hvertfall 6-7 stk sist(6-7mnd siden) hvorav

eg kunne surfe fritt på 2-3 stk. samtidig kan det være greit med

en 3g telefon og abb.(i norge). så slipper man å lete etter hotspots

hele tia :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er vel nødvendig med pass i land uten for schengenområdet (eller hvordan det nå skrives).

Nettopp. Dvs at pass ikke er nødvendig til syden. Derimot tør jeg påstå at du på mange hoteller f.eks. kan bli bedt om å vise pass, og av den grunn er det greit å ha med seg. Også kjekt å ha om du skulle havne i problemer.

Lenke til kommentar
For å være pirkete har ingen konstatert dette, men kun kommet med antagelser. De tollsakene er egentlig ikke noe problem, med mindre du blir pekt ut til full sjekk (rutinekontroll av enkelte utvalgte). Jeg har hatt en tendens til å havne i slikt, selv om jeg hverken kjøper alkohol eller tobakk, men av erfaringer med tollvesenet tror jeg det er greit å ha papirene i orden :p

Det er normalt ikke nødvendig å registre vanlige reiseartikler som foto, pc o.l.

Litt avhengig av hvem du treffer på og hvor du spør risikerer du næremest å bli jagd dersom du ønsker å registrere slikt utstyr. Jeg hr til og med opplevd å bli kastet på dør da jeg skulle registere (bane-) motorsykkel :-) VDe vlle ikke ha bryet og arbeidet med dette.

Lenke til kommentar
Er det forresten trådløst internett på Gardermoen?

 

Jeg skal nemlig vente omlag 4-5 timer på flyet mitt på utland, og da er det kjekt med internett der.

 

 

Jeg ser at flere bensinstasjoner og hoteller annonserer med "Telenor ADSL".

Betyr det at jeg kan koble meg opp på internett med mitt eget Telenor ADSL brukernavn og passord, eller MÅ jeg kjøpe det brukernavn og passord kortet de selger der?

Hvis du har Bedrifts-mobilabonnement fra Telenor kan du koble deg til alle Telenors trådløs-soner, både på flyplasser, hoteller og Statoil-stasjoner kostnadsfritt (imidlertid koster det flesk for ett bedriftsabonnemet).

hmm synes så tydlig det stod at det ble belastet ditt mobilabbonement ikke at det var gratis, derimot tror jeg at man kan få et tillegg til det abbonementet som inneholdt gratis wlansoner...

Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden, beklager det, men det jeg har fått opplyst av en pilot; grunnen til at elektriske artikler skal være skrudd av ved landing og letting er at konsentrasjonen skal være mot kabinpersonalet og på selve landing/letting i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Ikke at det har noen innvirkning på stæshet i nesa på flymaskinen =) Bruk pcen deres dere for det den er verdt! Laptop er tøft :w00t:

Lenke til kommentar
Har ikke lest hele tråden, beklager det, men det jeg har fått opplyst av en pilot; grunnen til at elektriske artikler skal være skrudd av ved landing og letting er at konsentrasjonen skal være mot kabinpersonalet og på selve landing/letting i tilfelle noe uforutsett skulle skje. Ikke at det har noen innvirkning på stæshet i nesa på flymaskinen =) Bruk pcen deres dere for det den er verdt! Laptop er tøft :w00t:

Jeg mener å ha lest nøyaktig det samme i inflight magasinet til sasbraathens i fjor høst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...